מפקדים בכירים בזרועות האוויר והיבשה משלבים כוחות בכנס מיוחד

בשבוע שעבר נערך כנס "אוויר-יבשה", בו נפגשו מפקדים מחיל-האוויר ומזרוע היבשה. מטרת האירוע היא להדגיש את שיתוף הפעולה בין הגופים והחתירה לניצחון בקרב באמצעות שילוב כוחות ויצירת שפה משותפת רב זרועית. במסגרת הכנס עלו תובנות ומסקנות חדשות של בכירי הזרועות שייושמו על מנת להמשיך ולשפר את המוכנות למערכה הבאה.

26.01.20
מאי פלג, איה אינגל ודור פלקוביץ, אתר חיל האוויר

באירוע, שמתקיים זו שנה שנייה, רוכזו בכירים מחיל האוויר וזרוע היבשה על מנת לחלוק יחד את הרצונות, היתרונות והחסרונות של כל זרוע. מטרתם ליצור שפה משותפת על מנת שיוכלו לעבוד יחדיו ולהילחם באופן מיטבי בעת הצורך בשדה הקרב. "עם כוח יבשתי, מודיעין איכותי וסיוע אווירי טוב, אפשר להתמודד עם כמעט כל איום במזרח התיכון", ציין מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, במהלך הכנס. "אחד האלמנטים המשמעותיים לנו כצבא הוא העצמת וחיזוק עקרון הרב ממדיות, בכנס זה אנחנו עוסקים בחיבור הממדים".

"כנס יבשה-אוויר הוא ביטוי ללחימה המשותפת ולסיוע לכוחות המתמרנים. מדובר בצעד משמעותי נוסף לחיזוק השת"פ ולהגברת המוכנות המבצעית של הכוחות המתמרנים. עסקנו בשיתוף הפעולה הבין זרועי, החל משלב קבלת המשימה, הבנת המשימה היבשתית ובתוך כך, איך בא לידי ביטוי הסיוע האווירי על מנת להשיג את המטרה", אמר מפקד חטיבה 460, אל"ם הישאם אבארהים.

 

צילום: מייק יודין

"עסקנו בשיתוף הפעולה הבין זרועי, החל משלב קבלת המשימה, הבנת המשימה היבשתית ובתוך כך, איך בא לידי ביטוי הסיוע האווירי על מנת להשיג את המטרה", מוסיף אל"ם אבראהים. 

לצד השיח, התנסו המשתתפים בשיתוף פעולה במתאר מבצעי אופרטיבי. תוכנית מבצעית זו קרובה לתוכנית שתתרחש במציאות ולכן אינה זרה לאף אחד מהמשתתפים. "הנושאים העיקריים בהם עסקנו בכנס היו הפעלה של תוכנית אווירית בדרג הנפרס, הפעלה של כוחות במרחב לחימה מאתגר וארגון השטח ללחימה כך שנוכל להפעיל את חיל-האוויר בצורה הטובה ביותר", מסביר רס"ן א', ראש מדור הפעלה ביחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ). "עסקנו גם בסיוע ישיר - כיצד כוחות אוויר יכולים לעבוד בסיוע ישיר עם כוחות הקרקע".

מטרת הכנס היא בניית אמון מבצעי על בסיס תכנון אופרטיבי משותף. "אני מאמין שהתוצאה המרכזית של הכנס היא ההכרות והשיח המבצעי", מנמק רס"ן א׳, "עכשיו אנשי חיל האוויר יכולים להסתכל על המערכות של חיל היבשה ולהבין אותן, גם אם הם מוקפים רק האנשים מחיל האוויר. יש לזה ערך גבוה מאוד ומשמעותי לעתות מלחמה".

צילום: מייק יודין

משם המשתתפים יצאו לתכנון משותף - הם התחלקו לקבוצות הטרוגניות, כשכל קבוצה בנויה מאנשי חיל היבשה וחיל-האוויר, ואת כל אחת מהקבוצות מובילים מפקד טייסת ומפקד חטיבה. הקבוצות הגיעו למטה המבצעי של חיל-האוויר ועברו על התוכנית המבצעית דרך מערכות חיל-האוויר והיבשה במקביל - "נוצר שיח מרתק בין כולם על הדרכים בהן כל חיל יכול לעזור לשני ועל שיתופי הפעולה שיכולים להיווצר", מסביר רס"ן א'. "כל אחד נאלץ ללמוד לקרוא את המערכת של החיל השני וזה סייע לנו להבין כיצד ניתן לעבוד יחד, לחבר את המערכות ולדבר באותה השפה".

מטרת הכנס היא בניית אמון מבצעי על בסיס תכנון אופרטיבי משותף. "אני מאמין שהתוצאה המרכזית של הכנס היא ההכרות והשיח המבצעי", מנמק רס"ן א'. "עכשיו אנשי חיל-האוויר יכולים להסתכל על המערכות של חיל היבשה ולהבין אותן, גם אם הם מוקפים רק באנשים מחיל-האוויר. יש לזה ערך גבוה מאוד ומשמעותי לעתות מלחמה".

צילום: מייק יודין

חיל-האוויר הוא גורם מסייע ולכן על הכוחות הקרקעיים להכיר את תורת הלחימה, הטכניקות השונות ומיומנויות החיל, כך ניתן יהיה לייצר שפה משותפת ולפעול יחד על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר בזירת הקרב. ישנו דגש מרכזי על אימונים משותפים בכדי ליישם את התובנות החדשות ליצירת שיתוף פעולה פעיל בין הזרועות. "אני חושב שהשתפרנו וכיום ישנן יותר חטיבות בצה"ל שמקיימות תכנון אופרטיבי: תכנון ההוראות, תורות הלחימה, הפקודות והתהליכים. חשוב לראות שאנחנו מיישרים קו, שיש תורה משותפת שעליה מחנכים מכשירים ובודקים את הכשירות. אנחנו צריכים לתרגל, לתרגל ולתרגל. מי שלא תרגל - לא כשיר", אמר מפקד חיל-האוויר.

"בכדי להביא את ההישג המבצעי, במינימום זמן ובמקסימום אפקטיביות, יש לסנכרן בין כלל מאמצי המלחמה", מסכם אל"ם אבראהים. "על כן, המאמץ היבשתי יידרש לשיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר בגלל עוצמות האש, הדיוק, ויכולת הפגיעה הכירורגית שיש לו. השילוב של שני אלה יביא להכרעה וניצחון במלחמה".