בנינו את הלש"ביה הכי חדשה בצה"ל - ב-45 דקות

בשנת 2020 אנחנו יכולים לקנות ולהרכיב את כל מה שאי פעם חלמנו עליו בלחיצת כפתור. מצעצועים, דרך רהיטים, ועד חלקים לרכב. ואיך לא, התרבות הזו לא פסחה על הצבא, שמאמץ ומפתח את השיטות החדשות. אבל מה גרם לצה"ל לייצר לש"ביות שאפשר להקים ולפרק תוך דקות? יצאנו לבדוק

08.12.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

השליח הגיע. בצפירת משאית כבדה שחונה ליד הבית אתם יוצאים בזריזות, וזוכים לצפות ברהיט שהזמנתם יורד בכמה ארגזים חומים. הדרך במעלה המדרגות מלאה בציפייה - תוך חשש קל שהאריזות, שמכילות בעיקר קורות עץ, הן אולי לא הספסל לגינה או כיסא הנדנדה החדש שהזמנתם. 

פתחתם בזריזות את קופסאות הקרטון המסתוריות, הרחתם את העץ החדש, אבל גיליתם שהחששות מוצדקים - לא מדובר ברהיט שביקשתם. רגע אחרי טלפון עצבני לחברה, האסימון נופל סוף סוף ואתם מגלים מה יש בתוך האריזה - מדובר במתחם לש"ב (לוחמה בשטח בנוי) חדש - שמטרתו להכין את כוחות החי"ר בצורה הקטלנית והמדויקת ביותר למלחמה הבאה. מזל שיש ספר הוראות.

אומנם תרחיש כזה לא יכול לקרות, אבל הוא לא רחוק מהמציאות, ותרבות ה"קראפט" לא פסחה גם על צה"ל. הכירו את מתחם הלש"ב הראשון מסוגו - שכולו מעץ, ונבנה או מתפרק בפחות משעה. שמו הרשמי הוא "אריאל", אבל מפקדים ובכירים בצבא כבר הטביעו לו את הכינוי "לש"בית איקאה", מהסיבות הברורות. 

"ברור לכולם שבמערכה הבאה הלחימה תהיה בעיקר בשטחים בנויים ואורבניים", מתאר אל"ם ארז אלקבץ, מפקד המא"ט (המרכז לאימונים טקטיים במל"י), "אנחנו חייבים להכין תשתית טובה לכוח".

במשך השנים, עם ההכרה בצורך הממשי בהכנה ללחימה בשטח בנוי, נבנו בצבא מתחמי לש"ב בכל רחבי הארץ, כשהגדול ביניהם הוא "עזה הקטנה" שיושב בצאלים. ולמרות העלייה בביקוש להכשרות מסוג כזה, התעוררו בהן גם מגבלות, כמו סוגיית הירי החי: בלש"ביות חל איסור על שימוש בחומרי נפץ או בנשק חם - מה שמקשה משמעותית על דימוי אימונים.

לרעיון הראשוני של לש"בית עץ, אותו הגה תא"ל דוד זיני, מפקד מל"י, היו יתרונות רבים כמו עלות נמוכה, הקמה בכל תוואי שטח והתאמה בין המבנה לכל סוג של אימון. "במקום להסתמך על מבני בטון עם אפשרויות מוגבלות - אנחנו מייצרים פה דיוק מירבי לכל משימה", מציין אל"ם אלקבץ.

המהלך מהפכני - כל מה שיצטרך גדוד שירצה להתאמן בלש"ב, הוא שטח מישורי, חומת אש, שתוכל לספוג את הכדורים בצורה בטוחה וערכה לבניית הלש"ביה. בתוך הערכה תמצאו קורות עץ, ברגים, אומים וספר הוראות שמציע "מתכונים" לבניית מספר דגמים: "המטרה היא שכל גדוד ופלוגה יוכלו לבנות לעצמם את המתחם המדויק בשבילם, באופן הכי פשוט שיש - רק בשבוע שעבר בנו שלושה חדרי לש"ב ב-45 דקות".

גם יכולת האימונים באש תשתכלל בעקבות ההמצאה: "זה מאפשר תרגול ירי בתוך מבנה, מעבר משטח פתוח לשטח בנוי, ירי חי בפאתי רחובות, ולחימה באש כתף אל זחל, בשיתוף של חי"ר, שריון, והנדסה בטווחים קצרים למדי".

לא צריך לצעוק 'אש אש אש' - הכול מול העיניים

גדודים רבים כבר החלו להתאמן בחמישה מתחמים שנפרסו בכל רחבי הארץ. "אתה מבין איך נראה תרחיש שמפעילים בו את כל האמל"ח - זה לא בתיאוריה, וכבר לא צריך לצעוק 'אש אש אש', הכול מול העיניים", מספר אחד החיילים, מיד עם תום האימון הראשון ב"אריאל".

הלש"בייה נחשפה לראשונה רשמית בשבוע שעבר במסגרת ההשתלמות של זרוע היבשה, "נתאמן כפי שנילחם", בהשתתפות מפקדים רבים בזרוע. מטרתה לדייק את האימונים לטובת המשימה, להגדיר הישגים, למדוד אותם, ולהתאים אותם לכל אתגר מבצעי. "אנחנו רוצים להתחיל מהסוף - לפי התרחיש המבצעי שיתורגל, ייבחר מבנה הלש"ביה של האימון", מדגיש מפקד המא"ט.

המשתתפים בהשתלמות עברו בין תחנות שונות שהציגו להם שיטות לאימונים מתקדמים - בהתאם לתרחישים מבצעיים משתנים. "אנחנו עובדים במרץ על בניית תורת לחימה שתיקח אותנו אל העתיד - וניכר שאנחנו בדרך הנכונה". 

במל"י לא נחים לרגע, וכבר מסמנים את היעדים הבאים: ערכות "אריאל" לכל גדוד ופלוגה בצבא, פיזור של מתחמים נייחים בבסיסים ושטחי אש בכל רחבי המדינה, הוספת אלמנטים תלת מימדיים ופיתוח המבנים ההנדסיים. "אנחנו מכוונים גבוה, תרתי משמע", מסכם אל"ם אלקבץ ומכריז: "כבר בשנה הקרובה כלל כוחות היבשה יתאמנו במתקנים השונים ויקחו את היכולות שלהם לקצה".