הכירו את הצי״דות הבאות של צה"ל

הן חלק בלתי נפרד מכל אימון, מספקות תמונת מצב עדכנית של כוחות צה״ל ושל האויב בזמן אמת, ומסייעות למפקדים לקבל החלטות שקולות יותר בשטח. שלושה חודשים לאחר שעלו על מדים לראשונה, מדריכות השליטה והבקרה החדשות מסיימות את קורס ההדרכה - במהלכו למדו להכיר לעומק את תוכנית הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי). לכבוד סיום ההכשרה שלהן, הבאנו את כל הפרטים שמותר לנו לספר על איך הופכים להיות הצי״דות של צה"ל

12.07.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

מאחורי הקלעים של כל מבצע וכל אימון יושבות מדריכות השליטה והבקרה של צה"ל. באמצעות מערכת ״המשואה״ והידע שצברו, הן עוזרות למפקדים בשטח לנהל את הקרב ולהביא לתוצאות וביצועים מדויקים ומהירים אפילו יותר.

עם תחילת שבוע הבא יגיעו המדריכות החדשות לבסיסים שונים ברחבי הארץ, לטובת לימוד ורענון חומר התוכנית בקרב מפקדים בסדיר ובמילואים, מרמת הגדוד ועד האוגדה. "מערכת ׳המשואה׳ מתעדכנת כל הזמן. חייב להיות מישהו שיכיר אותה לעומק, ושילווה את המפקדים לפני תרגיל ובמהלכו - אי אפשר לעשות זאת בלי המדריכות״, אומרת מפקדת מגמת ההכשרות בביה"ס למפג"ד (מפקדת גדוד) ושו"ב, רס"ן דקלה בלילה.

זה כבר כמה שנים שתוכנית הצי"ד ומערכת ״המשואה״ שבתוכו, מהוות חלק בלתי נפרד מכל אימון. בעזרתן מתגבשת תמונת מצב עדכנית של הכוחות שלנו ושל האויב בזמן אמת בשטח. כשכל המידע פרוס מול העיניים, המפקדים יכולים לעבד את הנתונים ולקבל החלטות שקולות במהירות.

מדריכות השו"ב מתגייסות רק פעמיים בשנה (מרץ ואוקטובר), ובכל מועד גיוס, רק מעט מאוד נקראות למשימה. "כדי להגיע לתפקיד, צריך נתונים אישיים גבוהים בקב"א ומיום המא"ה. הבנות שמגיעות לכאן מסורות מאוד ובעלות מוטיבציה לשירות משמעותי", מתארת מפקדת מגמת הכשרות.

"בגלל שהתפקיד הזה לא מוכר במיוחד, אנחנו מגיעים לכל אחת מהבנות הביתה כחודשיים-שלושה לפני הגיוס, ומסבירים להן בפירוט לאן הן מגיעות. לפרויקט הזה קוראים 'יד ביד', והמטרה שלו היא להקל על ההגעה ולקבל פרטים על הבנות, כמו רגישויות ומידות למדים", מוסיפה רס"ן בלילה.

הן עוברות טירונות 02 במשך שלושה שבועות, ומשם ממשיכות לתשעה שבועות של קמ"ד (קורס מדריכות) בסיסי, "החומר הנלמד מתחלק למקצועי והדרכתי. הן לומדות כמויות גדולות של מידע על המערכת, ואח"כ הן מעבירות שיעורים לדוגמה לשאר הבנות בקורס", מציינת המפקדת.

 

בזמן אמת ובתרגילים, מדריכות השו״ב יושבות בחמ"ל המקצועי המתאים ומכווינות את המפקדים להזין את הנתונים בצורה הנכונה, ולנצל את כל המידע שידוע להם. "בקמ"ד המקצועי, הן כבר מתחלקות לתחומים: לוגיסטיקה, תקשוב, אש, רפואה, וחימוש", מפרטת רס״ן בלילה. 

שיא ההכשרה של מדריכות השו״ב הוא התרגיל המעשי המסכם, שכולל דימוי בעלי תפקידים ותכנון מבצעי במערכת ׳המשואה׳. מתכנון פקודה מבצעית, דרך שרטוט מרשם קרב, ועד יציאה למסע אותו הן תכננו בבסיס. בתום הקורס, המדריכות משתבצות בבסיסים שונים על פי הצורך - לביה"ס לתקיפה, לדוגמה, יגיעו רק מדריכות מתחום האש. 

"זה תפקיד שממשיכים ללמוד ולהתמקצע בו גם בשירות הסדיר - הן הראשונות ללמוד כל עדכון גרסה של התעשיות הביטחוניות ולהעביר אותו הלאה למפקדים ולגורמים בשטח", מציינת רס״ן בלילה, "כמובן שיש להן גם אפשרויות פיתוח - הן יכולות להפוך למד"ביות (מדריכות בוגרות) וסמלות, לצאת לפיקוד פה בביה"ס או לקצונה".

"מי שמתגייסת לתפקיד חייבת להיות סקרנית ולשאוף למצוינות. בסופו של דבר, העיסוק היומיומי הוא בהטמעה של הצי"ד, כדי שבעלי התפקידים יהיו מקצועיים יותר, יקבלו החלטות טובות יותר בשטח, ויובילו אותנו לניצחון", מסכמת מפקדת מגמת הכשרות.