הצצה מיוחדת למסכם שקובע - מי המתאימים ביותר להיות מפקדי העתיד

 מיד כשסיימו את הקורס בביסל"ח, החיילים שצלחו את הכשרת המפקדים זכו בתואר החדש שלהם וקיבלו אחריות על לוחמים רבים - לא רק בהכשרה, אלא גם בשדה הקרב. אבל כדי להפוך לחלק מהסגל הם היו צריכים לעבור אימונים מאתגרים, לפתור דילמות ולהתמודד עם ימים ארוכים של לוחמת סבך - וכל זה בשבוע אחד

08.11.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

"הביטחון שאתה תספק להם בתרגילים - הוא שיגרום להם ללכת אחריך במבצע מול האויב", כך אומר לי סרן שי סופר, מ"פ גבעתי בגדוד 17 בביסל"ח, "וכדי שזה יקרה, הם צריכים להיות הכי טובים. לכן, גם אם הם ביצעו משהו בצורה נכונה, אבל עדיין לא מדויקת לחלוטין - צריך לנסות שוב". 

מיד אחרי שהוא מסיים את המשפט, שי מסתובב לעבר הלוחמים, שעיניהם נוצצות מאדרנלין ומצחם מבריק מזיעה, ופוקד עליהם לחזור בשנית על התרגיל שעשו - עד שיהיה מושלם. 

מבלי להתמהמה, הם מסתובבים אחורה וחוזרים לנקודה הקודמת. "גם אחרי 30 שעות של ערנות, אנחנו לא מוותרים להם אפילו לרגע. הם סוחבים משקלים כבדים ועובדים קשה מאוד - אבל החיילים האלה יהיו המפקדים הבאים, ואסור לנו להתפשר על הרמה", הוא מצהיר.

השאיפה לדייק את הפעולות הקטנות ביותר בתרגיל אומנם עשויה להתפרש אולי כגחמה של מפקד קפדן - אבל  רק דקה אחת של שיחה עם הסגל מספיקה כדי להבין שזה טיבה של מערכת, שלא מתפשרת כבר מהרגע הראשון.

החיילים שמגיעים לקורס מפקדי החי"ר נבחרים בקפידה - הם הגאווה של הגדודים וכל העיניים נשואות אליהם. אבל בשביל המפקדים של ביסל"ח, הם כחומר ביד היוצר - כל אחד מהם יהפוך בסוף התהליך למפקד על חיילים, ובמידת הצורך גם יוביל אותם בשדה הקרב.

בדרך לקבלת התואר "מפקד", החיילים האלה צריכים לעבור כשלושה חודשי הכשרה מאתגרת, שהתחילה כבר ברגע שנכנסו בשערי ביסל"ח. שבועות סבך רבים, אימוני כושר קרבי בעצימות גבוהה, מסעות ערכיים במדבר ושיעורים על היכולות הנדרשות ממפקד, הם שיובילו את החניכים כל הדרך לתואר הנחשק.

ומה לומדים בקורס? לוחמה בשטח בנוי, נטרול אויב ודרכי מתן פקודות הם רק נושאים בודדים מתוך ההכשרה המיוחדת שיצרו המפקדים בגדוד. כל החומר שלמדו והכלים שרכשו במהלך הקורס התנקזו למספר ימים בודדים, בהם נבחנו החי"רניקים על היכולות החדשות שעליהם לצלוח.

"אנחנו לוקחים ידע ואימונים של ארבעה חודשים ומצמצמים אותם לשבוע אינטנסיבי אחד שדוחף את היכולות שלהם לקצה. ההתמקדות בטכניקות הקרביות והתרגולות, בחירת נתיב התקדמות, מיצוי האמל"ח ולחימת הלילה - היא זו שתשקף את הרמה המקצועית שלהם בצורה הטובה ביותר", מספר סא"ל שגיא מרדכי, מג"ד 17 בביסל"ח.

בתרגיל המסכם, עברו החניכים בקורס את מה שמכונה בפי המפקדים בגדוד "ארבע על ארבע" - ארבע יממות, 40 קילומטרים ו-40% ממשקל גופם שיסחבו על הגב. הוא היה בנוי ממספר תחנות בכל יום, ובין תחנה לתחנה הלוחמים דימו הליכה מבצעית. בזמן התחנות, כל חניך בתורו הוביל את הצוות כ"מפקד" על כיתה.

למפקד התורן היו לא מעט אתגרים בזמן המסלול - עייפות מצטברת ממחסור בשינה, הליכה עמוסת משקלים במקטעים קשים ותרגילי הסוואה בכל פעם שעבר רכב על כבישי העפר. "לאורך הקורס, כל אחד קיבל לפחות שמונה הזדמנויות להתנסות בפיקוד על כיתת חיילים - ובמסכם דאגנו להעלות את רמת הקושי בצורה משמעותית", מצהיר מפקד הפלוגה.

אבל לטענת המפקדים, האתגר האמיתי לא נמצא בתיק הכבד או במחסור בשעות שינה, אלא בתחנות עצמן: מארבים בתוך סבך קוצני, איתור תצפיות אויב, השמדת משגרים נגד טנקים, סריקת מטענים - ולקראת הבוקר, גם כיבוש מבנה בלוחמה בשטח בנוי. 

בסיום כל תחנה, ה"מפקד" קיבל "120 שניות חמות" של משוב קצר מהצוות ומהחונך האישי שלו: "זו תפיסה חדשה שיצרנו - להכות בברזל כשהוא עוד חם, אבל גם לשמור על המתח הגבוה של הלחימה ולא להיכנס להסקת מסקנות עמוקה". 

את הפידבק האמיתי קיבלו הלוחמים בסוף, כשבסיום התרגיל המפקדים שוחחו עם כל חניך על הביצועים שלו. "אתה רואה את הסיפוק שלהם כשאומרים מילה טובה ונותנים כתף תומכת, אבל כשבאותה נשימה גם דורשים מהם להשתפר ולהיות יותר טובים", מספר המג"ד.

כשהם עוד התאוששו מהשבוע הייחודי שעברו, עמדו החיילים שצלחו את המסלול על רחבת המסדרים וקיבלו את הכינוי הנכסף "מפקד" - רגע לפני שיחזרו לגדודים, למגוון תפקידי פיקוד. יהיו מי שימשיכו לקורס קצינים, כאלה שיקבלו טירונים טריים וכן מפקדים לחיילים באימון מתקדם.