כל מה שצריך לדעת על התרח"ט הסימולטיבי הראשון בתולדות צה"ל

לילות לבנים בשדה הקרב, תמרוני תקיפה ועבודה מודיעינית. מתחם הסימולטורים החדש במפקדת פיקוד האימונים וההכשרות, מציב את הלוחמים במציאות שמדמה את שטח האויב בצורה מדויקת. קיבלנו הצצה מקרוב לתרח"ט הראשון מסוגו בצה"ל - וחזרנו אליכם עם כל הפרטים הכי מעניינים

07.06.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

כדי להבין מה באמת קרה שם - בתרח"ט הסימולטיבי הראשון מסוגו בצה"ל, החלטנו לחקור לעומק. התיישבנו לשיחה צפופה עם רס"ן תומר נוסרת, חונך אג"ם (אגף מבצעים) המאמ"ח (מגמת אימוני מפקדת חטיבה) וסגן מפקד המאמ"ח, וקיבלנו את התשובות לכל השאלות הכי מסקרנות.

אז מה זה בכלל תרח"ט סימולטיבי?

התרח"ט הסימולטיבי הוא מודל אימון חדשני ופורץ דרך, המדמה סביבה בה הכוחות צפויים להילחם במערכה הבאה. כל האמצעים - החל מאופן התקשורת בין הכוחות בקשר, דרך מפות אמת של שטח אויב ועד חדרי בריחה המבוססים על מידע מודיעיני, מדמים לחימה עד הפרטים הקטנים ביותר ומכינים את המפקדים לשעת השין.

האם התרח"ט הסימולטיבי יחליף את התרח"ט בשטח?

לא. התרח"ט הסימולטיבי הוא תרגול משלים לתרח"ט בשטח, והשילוב ביניהם הוא שיוצר את האימון השלם האידאלי. למערכת החדשה יש יכולת לתרחש את הקרב החטיבתי במצב המדמה מציאות, וכולל דימוי שטח בנוי מבוצר, לחימה ארוכה, תנאי תאורה משתנים, תמרון מחשיפה לתקיפה, ושת"פ עם מודיעין וגורמים נוספים. 

איך סימולטורים מסוגלים לדמות מצבי אמת שלוחם נתקל בהם בשטח?

הכוחות בסימולטורים, ממש כמו בזמן אמת, מחולקים לקדמית, חפ"ק מח"ט, מכלולי מבצעים ועוד. המ"מ והמ"פ מקבלים הזדמנות לתרגל בזירות בהן ייפגשו בשדה הקרב - האימון בסימולציה מתבצע בשטח בו ייתקלו בלחימה.

התרגיל בנוי מרצף של קרבות חטיבתיים ותרגול תהליכים ארוכי טווח של חשיפת אויב, סגירות מעגלים ותקיפה. בתרגיל נדרשת החטיבה להשתמש באמצעים העומדים לרשותה, בדגש על בין-זרועיות ורב-מדרגיות. בנוסף, במיוחד עבור התרגיל נבנתה מנהלת מודיעין ייחודית ובה דימוי אויב מקצועי שמאתגר ומשפר את הכוחות המתאמנים. הלוחמים מתמודדים עם תנאי תאורה משתנים ועם שעות שינה מוגבלות - ממש כמו בשטח.

מתחם הסימולטורים וחדרי הבריחה מרושת מצלמות, מה שמאפשר תחקור מעמיק ולמידה איכותית על ביצוע הקרב, ומדידה מדוקדקת של שלילת יכולות האויב התרחיש.

מי מתרגל בסימולטורים? איפה זה קורה? כמה זמן אורך התרגיל?

הצוות המתאמן מורכב מהמפקדים ומהמטה המבצעי בצוות הקרב החטיבתי (בסדיר ובמילואים). התרגיל אורך ארבעה ימים, והוא מתקיים בבסיס ג'וליס, במפקדת פיקוד ההכשרות האימונים.

מה המטרה של תרח"ט מהסוג הזה?

מטרת התרגיל היא לשפר את כשירות החטיבה למלחמה, יכולות הפיקוד, השליטה וקבלת החלטות בקרב. שיפור התהליכים המבצעיים, פעולות הליבה, ניהול הקרב, שיפור התקשורת בין הכוחות השונים, שימוש בתחבולנות ויוזמה, וניצול יכולות החטיבה.

איך בונים תרגיל שכזה? מי השתתף בפרויקט?

התרגיל נבנה בשיתוף מלא של פיקוד ההכשרות והאימונים, המל"י, עוצבת הפלדה, אגף המודיעין, אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, בשיתוף החברה האזרחית "אלביט". הבנייה של כל מערכות הסימולטורים והתרחישים ארכה כשמונה חודשים.

אילו יחידות יתאמנו במתחם?

בשבוע שעבר סיימו את התרח"ט בהצלחה לוחמי חטיבת גבעתי. חשוב לשמור על דיסקרטיות בנוגע לחטיבות הבאות כדי להבטיח דריכות ומוכנות תמידית.

איך תר"ש תנופה בא לידי ביטוי בתרח"ט הסימולטיבי?

שמנו דגש בתרח"ט על השיתוף הרב זרועי, שימוש ביכולות אוויר וביכולות אמ"ן ותקשוב כדי להגביר את הקטלניות וניצול היכולות של החטיבה בשטח.

אילו מערכות תקשוב קיימות בו?

"בתרח״ט, מופעלות שלל מערכות תקשוב - רדיו, שו״ב וטלפוניה", חושף רס"ן רועי דרור, סמג"ד תקשוב 162. "אחד מחדרי הבריחה, אשר הוקם על ידי אגף התקשוב וההגנה בסייבר, הוא חדר בריחה תקשובי, אשר מיועד למפעילי תקשוב בכל הרמות - שו״ביסטים (חייל הנושא את מערכות השליטה והבקרה), מפקדים בכירים, מג״דים, מ״פ וקשר״גים (קצין קשר גדודי). במסגרתו, נדרש בעל התפקיד להתמודד עם יצירת רציפות תקשובית ותפעול מציאות מורכבת של תקלות במערכות התקשוב".