מסע ב"ארץ הסימולטורים" של צה"ל

סימולטור של קסבה בשכם, מאמן של תומ"ת עם פגזים שנורים בקצב שיא והכוונת אש ממשקפת המג"ד הן לא יכולות חדשות - אך בבירת הסימולטורים של צה"ל החליטו על צעד שהולך לשנות את הדרך בה מתרגלים מלחמה, גם מול מסכים. קיבלנו הצצה

30.03.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

בימים אלה עומלים במרץ בזרוע היבשה על שיטת אימון חדשה שתתרגל בו זמנית מספר לוחמים גדול ליום פקודה - בלי לקום מהכיסא ובארץ שאולי לא שמעתם עליה עד היום. 

את הכינוי "ארץ הסימולטורים" קיבל בסיס צאלים בזכות ולא בחסד, כשבלב המדבר הקים מל״י (המרכז לאימוני יבשה), מספר רב של סימולטורים שמאמנים את צבא היבשה כמעט בכל תחום אפשרי: ממאמני לוגיסטיקה, רפואה ונהיגה, דרך תפעול טנקים ותומ"תים (תותח מתנייע) מדומים, ועד למתחמי לחימה בשטח בנוי שנראים כמעט בדיוק כמו השטחים בעזה.

"היכולות של הלוחמים שלנו לא מתחילות ונגמרות בשדה הקרב - יש בסיס מחשבתי מאוד רחב שחשוב לעבוד עליו כמובן גם לפני", פותח סא"ל יניב בן-עזר, רע"ן מאמנים במל"י, ואחד המפקדים שאחראים לתפעול מפלצת הסימולטורים הגדולה. 

"לפני שהלוחם מגיע לשדה הקרב, הוא עובר אצלנו, מתנסה בקבלת פקודות בתחום הרלוונטי והורדתן, ומתמקד בחידוד היכולות הקוגניטיביות שלו", מסביר הרע"ן, "כך, כשיגיע לאימון בשמש הקופחת, נדע שהוא מוכן הרבה יותר, ויכול למקסם את יעילות התרגילים בתנאי השטח".

אין ספק שזו הבשורה הגדולה ביותר בתחום הסימולטורים, שקיים בצה״ל כבר שנים, והיא צפויה לצאת לדרך מיד אחרי החג. שיטת האימונים החדשה, שפותחה יחד עם חברת "בגירה", תחבר בין מספר סימולטורים ותתרגל שיתוף פעולה בין מסגרות גדולות של לוחמים - מאימון פרט ועד לאימון מכלול אש ומודיעין.  

אז מה אפשר למצוא ב״ארץ הסימולטורים״? אחד המאמנים שומר על כשירות הפעלת האש על כלל מרכיביה ביבשה - מרגמה, ארטילריה ומסק"ר (מסוק קרב), מתזכר את הלוחם בהפעלת אש, כיצד מארגנים את השטח בנוהל קרב ומוציאים לפועל את התוכנית האופרטיבית. 

מאמן אחר מספק, תוך שימוש בטכנולוגיית דימוי מציאות, מבט כולל על שדה הקרב המשתנה, דוגמאת הקסבה בשכם - מעיני המג"ד, ומתרגל אותו בבניית דרכי לחימה ובקבלת החלטות בזמן אמת, ביניהן הכוונת מסוקי קרב לנקודה על המסך הפנורמי, היתקלות עם אויב, וצפייה על המתרחש במקביל לקולות הקשר.

המאמן השלישי מעוצב כמו בית בפאתי כפר ערבי ומתרגל לחימה בשדה הקרב, כשהאויב נמצא ממש מחוץ לחלון. הדבר המיוחד בבית הזה הוא רמות הדיוק אליהן מגיע כל פרט. גם הפינג'אן שעל הגז לא נועד להכנת קפה, הוא נועד להכניס את הלוחמים לתחושות בצורה המציאותית ביותר. 

בעבר, כל סימולטור תרגל את הלוחמים בנפרד בתרחישים מתגלגלים, ומדריכות הסימולטורים הוכשרו כדי לקשר בין החיילים ולדמות עבורם את עמיתיהם. בעקבות השדרוג החדש, הלוחמים יתחברו בעצמם האחד לשני - והמדריכות יוכלו לספק תרחישים רחבים ומגוונים יותר שלא התאפשרו קודם.

כך, יוכלו הכוחות לתרגל מלחמה שלמה, מדרג המ"מ ועד לדרג המג"ד - לכוון אש, להתמודד עם היתקלויות ולהילחם כתף אל כתף, גם בתוך החדרים הממוזגים. בענף המאמנים, כבר בונים את התרגיל שייכנס לשימוש אחרי חיבור הסימולטורים - 36 שעות של אימון מול המסכים, מתחילת הקרב ועד סופו. 

לדברי רע"ן מאמנים, האינטנסיביות של לוחמה שאורכה יממה וחצי עומדת על תילה גם מחוץ לשטח המאובק: "אנחנו לא יכולים לדמות להם את הפיצוצים שיחוו בשדה הקרב, אבל הטכנולוגיה המתקדמת שמדמה אותו, יחד עם השעות הארוכות, יוצרות בעיניהם מציאות כמעט אמיתית לחלוטין".

אין עיגולי פינות

רכש חדש נוסף שהגיע לצאלים הוא תומ"ת, שאם תסתכלו עליו מבחוץ לא תבינו מה מיוחד בו, ולמה הוא נחשב למילה האחרונה בדור מאמני התותחנים. מדובר בכלים שכבר יצאו משימוש, ובאמצעות מערכות סימולציה חדשות חזרו לדמות, אחד לאחד, את השלבים בירי תומ"ת.

"׳אחד לאחד׳ זו מילת המפתח מבחינתי", מצהיר סא"ל בן-עזר, "דאגנו שהפגזים שיכניסו יהיו במשקל אמיתי, שהתנאים להפעלת התותח יהיו זהים - הדיוק פה חשוב במיוחד. אין עיגולי פינות". הדבר היחיד שמבדיל בין התותח האמיתי לגרסת הסימולטור שלו, הוא היעדר ההדף מיד אחרי הירי.

המילואימניקים והלוחמים הרבים שיפקדו את הסימולטורים החדשים יקבלו, כך מבהירים בזרוע היבשה, אימון מרוכז ואיכותי: בזמן קצר הם יידרשו לחדש את התו"ל (תורת הלחימה), לבצע אימוני כשירות ולהתעדכן בטכנולוגיה שמתפתחת בכל עת. "ריבוי המאמנים החדשים יספק את כל הצרכים שלהם בעת קרב", מסכם סא"ל בן-עזר, " וידאג לדחוף את כושר הלחימה שלהם עד הקצה".