"זכרו תמיד, כי תפקידו של אימון טוב ליצור אמון"

31.10.22
מערכת את"צ

בתאריך ה-27 באוקטובר 2022 (חמישי) התקיים טקס חילופי מפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה בבסיס צאלים.

לאחר שנתיים בתפקיד, מפקד המרכז, תא"ל דוד זיני, סיים את תפקידו ואותו החליף תא"ל רומן גופמן.

"החלפת מפקד ביחידה הוא אירוע מעצב ומשפיע על המשימה והאנשים", אמר מפקד פיקוד האימונים וההכשרות, אלוף מוטי ברוך, "זיני, לפני יותר משנתיים נכנסת לתפקיד והשפעתך ניכרת, את המשימה תפסת אחרת, התמקדת באימונים בלוחמת השטח הבנוי מתוך הבנה עמוקה של האתגרים הצפויים לכוחות בסדיר ובמילואים. הדבקת את כולנו ב׳לשביות העץ’ - הבהרת כי על כל בעיה לא מספיק שנסכים או נדבר צריך גם מעשה, צריך פתרון. אני בטוח שתמשיך להשפיע על צה״ל עוד שנים רבות".

"רומן, ברכות", המשיך אלוף ברוך, "עכשיו אתה זה שתופס את הפיקוד, מקום שכל כך טבעי לך, אני סומך עליך. אתה מפקד עם נסיון רב, יכולת חשיבה וביצוע באופן יוצא מהרגיל. אני מאחל לך המון בהצלחה ומבטיח לצעוד יחד איתך בדרך החדשה. לסיום, מודה לכלל המשפחות על התמיכה. בהצלחה בהמשך לכולנו".

"חברים אורחים מכובדי כולם, אמר מפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה היוצא, תא״ל דוד זיני, "אני עומד כאן לפניכם ומסיים את הפיקוד על מרכז לאימוני יבשה בהתרגשות ובתחושות מעורבות. מחד תחושת שמחה על מה שנעשה מלווה בחשבון נפש וחרטה על מה שלא הצלחתי לקדם מאידך".

"ראשית ברצוני להודות לכולם", אמר תא"ל זיני, "מעבר להודאה לבורא עולם,
לא אמנה שמות כיוון שזה ארוך אבל בליבי שמותכם נצורים אחד אחד"…

"סגניי, מפקדי המרכזים, מטה מל״י והרע״נים על ריצה אין סופית אחר משימות. ״הלכתם אחריי במדבר בארץ לא זרועה״ ואם לא די בזה, לעיתים חרשתי אותה לפניכם כדי שיהיה קצת יותר מאתגר. ברצוני להודות גם לכלל הנגדים והמפקדים בסדיר ובמילואים על הפעילות משותפת. אין מילים לתאר, אצלכם השמים הם לא הגבול, הם רק עוד מרחב פעולה".

"ואחרון חביב אני מודה לך רומן, הוסיף תא"ל זיני, "תודה על זה שאתה מחליף אותי קשה להעביר יהלום או בן יקר למישהו אחר, מל״י הוא ארגז יהלומים. אז באמת קשה מאוד להיפרד, אבל כאשר מדובר בך, איש אמת מפקד אמיץ שלא נושא שום פנים לשום דבר לפני המשימה. הפרידה פחות קשה ואף מלווה בשמחה"…
"על מה שעוד יש לעשות:
1- הרצון להתאמן כפי שנילחם: איך יוצרים ומעצימים את הרצון להתאמן באמת?
איך גורמים למתאמן ולמאמן להיות בתודעת ׳מלחמה׳? זוהו נושא עמוק המהווה מפתח לכל מה שאנו עושים במל״י. כאן אומר שהצלחנו להשפיע על היכולת והפעולה הפיזית אך השפעתנו על הרצון והלהט, בקרב המפקדים והיחידות להתאמן כך, הייתה חלקית. לעניות דעתי כאן טמון הכל.
עד כמה חיזקנו את אותו להט ותשוקה ואת אותה תודעת מלחמה ברמות הנדרשות? אני בהחלט מעריך את מה שהשגנו אבל כל זה לא מספק, אל לכם לנוח על זרי הדפנה בתחום זה יש עוד הרבה מה לעשות ולקדם.
2- האמון במערך המילואים:
קשה להבין מהו גדוד מילואים, מה אוסף אנשים שלא נפגשו זמן רב אם בכלל מסוגל לבצע. אך במבט של עיין- חודרת מבט הרואה גם ׳בלילה׳ וגם דרך ׳אבק׳ ו׳ערפל׳ אין שאלה. יש וודאות גדולה מאוד בעוצמה הטמונה במילואים ולכן גם ישנה וודאות בניצחון. לעיתים גם איש המילואים בעצמו איבד את ׳משקפי האבק׳ ואת ׳אמצעי ראיית הלילה׳ שלו גם ביחס לעצמו. לעיתים גם מפקדיו לא רואים וכאן תפקידכם. גם בתחום זה יש עוד הרבה מה לעשות".

זכרו תמיד, כי תפקידו של אימון טוב ליצור אמון. אמון של הכוח בעצמו. אמון של הלוחם בעצמו, ביחדתו ובמפקדיו אך לא פחות מכך תפקידו של אימון ליצור אמון של מפעילי הכוח במסוגלות ומוכנות הכוח.
ואסיים בבקשה קטנה אליכם, א׳- זכרו כי הניצחון מתחיל כאן! ב׳- כי מחר מלחמה!
אני בטוח שכל זמן שנפעל מתוך תודעה זו נעשה מלאכתנו נאמנה.
מודה לכם ולפקודיכם על עשייה אינטנסיבית יסודית ומקצועית. עשייה הרחוקה מאור הזרקורים אך קרובה מאוד להשגת הנצחון ולהגנת המדינה".

"בתחושת אחריות אדירה ובחדוות עשייה מקבל אני היום את הפיקוד על המרכז הלאומי לאימונים ביבשה", אמר מפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה הנכנס, תא״ל רומן גופמן, "בזאת אני מתחייב בשכבי ובקומי לשמור ולעשות, לעשות ולשמור לאור מטרה אחת, לאמן את כוחות היבשה, במילואים והסדיר למלחמה".

"במעמד זה רוצה אני", הוסיף תא"ל גופמן, "כמפקד בזרוע היבשה להודות לכם, אנשי מל״י. שמכם רץ לפניכם הוא רץ כאן בדיונות המדבר, בתוך המבנים והזיגים הרבים של השטחים הסגורים, בבקעה, ברמת הגולן ובמקומות רבים אחרים. רץ בלי להירתע בלילות חשוכים ובכל מזל אויר. הוא רץ מחוץ לגבולות המדינה. תדעו לכם, אתם משאירים חותם. בקנאות למקצוע, במסירות אין סופית ובגישה מלאת רעות. זיני אחי, כבוד רב וזכות גדולה לי להחליף אותך. עוד מהמבצעים המשותפים בריחן ועד לסג׳עייה ב׳צוק איתן׳ תמיד היית עבורי מופת למפקד של ׳אמת ומקצוע׳. מפקדי וחיילי מל״י, ניכנס לסדר תנועה, ניקח הובלה, ומכאן זה שלנו. כאן מתחיל הנצחון! בהצלחה".