המדריכות שמלמדות את כל צה"ל לרחף עוד רמה מעל האויב

מדריכות הרחפן פרצו את גבול הגנת הגבולות, והפכו למסמיכות הרשמיות של רחפנים בכל צה״ל - מחטיבות החי״ר דרך הקומנדו ועד לסיירות. קיבלנו הצצה קטנה להכשרת מפעילי רחפנים - מכזה שניתן לקנות באזרחות ועד לאחד מסווג שחוץ מהשם שלו אסור לחשוף עליו דבר

23.03.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

הוא יכול לשמש כמשחק לילדים, כמצלמה משוכללת, כאמצעי ריגול ובמקרים מסוימים הוא יודע אפילו לתקוף. ככל שעובר הזמן נגלים עוד ועוד שימושים לאותו כלי מופלא, הרחפן.

אם תקראו עכשיו את הכתבה מ-2017 על תחילת ההכשרה הראשונה של רחפנים בצה"ל, היא בטח תיראה לכם כבר לא רלוונטית. בשנים האחרונות קצב התפתחות הרחפן תפס תאוצה עצומה והוא רק ממשיך להשתפר ולהשתדרג כל הזמן, כשבחודשים הקרובים הוא אף צפוי להיכנס לפק"ל של כל מחלקה רובאית.

דמיון אחד יחיד קיים בין הכתבה הקודמת לבין זו שאתם קוראים בזה הרגע, והוא מיקום ההכשרה - בבהל"ג. אך במקום רחפן אחד, יש כבר שישה סוגי רחפנים, ובמקום הכשרה לחיל הגנת הגבולות בלבד, הפך המקום לבית הספר הרשמי לרחפנים, ומגיעים אליו לוחמים ולוחמות מכל רחבי הצבא הגדול -  חי"ר, קומנדו, סיירות ועוד.

ששת סוגי הרחפנים שנמצאים בבהל"ג מחולקים לשלוש קבוצות, כשהראשונה מורכבת מרחפנים ממש פשוטים שכל אחד יכול ללכת ולקנות בעצמו. "ה-Mavic pro הוא רחפן תצפית שמשתמשים בו בבט"ש", מסבירה רב"ט סהר סיבידה, מדריכת רחפן, "יש את ה-Mavic 2 שדומה לו, רק שיש לו גם יכולת ראיית לילה וזום מטורף".

הקבוצה השנייה מורכבת גם היא מרחפנים אזרחיים שעברו הסבות צבאיות שונות. "ה-Matrice 100 וה-Matrice 600 הם כבר עם מצלמות הרבה יותר משוכללות ובעלי יכולת שהות ארוכה יותר באוויר, בערך פי שניים מה-Mavic. ה-Matrice 600 גם יודע לסחוב על עצמו מטען", ממשיכה רב"ט סיבידה.

ועכשיו הגענו לסוג האחרון והמשוכלל ביותר, שאליו נדרש קורס נפרד - רחפני G2 ו-G3. הם כבר הרבה יותר גדולים, עם מצלמות יום ותרמיות בעלות זום של פי כמה מאות ובעלי יכולת שהייה באוויר ארוכה מאוד. 

מדובר ברחפנים מאוד מסווגים ולכן אי אפשר לספר עליהם הרבה - אבל מה שכן אפשר להגיד זה שתקחו את כל מה שנאמר על ארבעת הרחפנים הקודמים, ותעצימו.

בשביל להפוך למטיס רחפן מוסמך, הלוחמים והלוחמות צריכים לעבור שבוע של שיעורים, מבחנים עיוניים הטסות בסימולטור ובשטח. הקורס של רחפני ה-G דומה, רק שאורך פי שניים מהזמן. 

"הרחפן הוא הכלי הכי מעניין שיש, כל אחת מהמדריכות יודעת להטיס את כל ששת הרחפנים", מכריזה רב"ט סיבידה, "מעבר להתמקצעות, כל הקורס הוא מדהים. כיף לקבל אלינו כל שבוע לוחמים ממקומות שונים בצבא ולטעום כל פעם עולם טיפה שונה. "בסוף האחריות לכך שהם יידעו לתפעל את הרחפן בשטח היא בידיים שלי, וזה הופך את התפקיד להכי משמעותי בעולם".

אסיים בנימה אישית ואומר שאני מקווה שגם על הכתבה הזו נסתכל בעוד כמה שנים או אפילו חודשים והיא תיראה לנו רחוקה שנות אור. כבר היום ביסל"ח, בשיתוף היחידה הרב מימדית, עובדים במרץ על הדבר הבא בעולם הרחפנות, אבל אותו נוכל לחשוף (אולי!) רק עוד כמה חודשים, ועד אז אין ברירה אלא להתאזר בסבלנות ולחכות להמראה שתיקח אותנו עוד שלב למעלה.