זה הסיפור מאחורי הסיכה הכי חדשה בצה"ל

עוד אבן דרך נרשמה בתוכנית שמצמיחה את המ"פים העתידיים של צה"ל. כשנה לאחר הקמתה, נחשפה הסיכה של תוכנית ארז. שמענו מה עומד מאחורי העיצוב הייחודי שלה

26.08.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

כל לוחם ולוחמת מחכים מהגיוס לרגע הזה - אחרי חודשים או אפילו שנים של הכשרה ומסע מאתגר, הם זוכים לקבל את הסיכה הנחשקת. ועכשיו, גם לחניכי "ארז" יש כזו, לאחר שאמש נחשפו הסיכות החדשות שיקבלו מפקדי התוכנית, ובעוד שנתיים גם הקצינים העתידיים.

אבל עולה שאלה מתבקשת, הרי ביום בו חיילי "ארז" יסיימו את הכשרתם, הם ישובצו ליחידות השונות וכל אחד יקבל סיכה משלו - אז מדוע צריך אחת אחידה לקורס?

"כשהחניכים יהיו מ"פים בחטיבות, כבר לא יהיה זכר נראה לעין לשורשים שנטעו אצלנו", מסביר סא"ל (במיל') שגיא בלומברג, ראש תחום שיווק התוכנית ומעצב הסיכה, "התג והכומתה יתחלפו והדבר היחיד שיישאר אלו הכנפיים שיענדו על המדים".

הסיכה מורכבת משלושה חלקים. הראשון: החנית, שהיא נשק תקיפה לטווח הארוך ומסמלת את חיילי התוכנית - שמתחילים את דרכם כיום, אך עוצמתם תורגש בשטח רק בעוד מספר שנים. בסיסה מורכב גם כן משלושה חלקים המייצגים את שלבי ההכשרה - לוחם, אקדמיה ומתקדמת.

ברקע ניצב המגן, שמציג את תפקיד התוכנית והצבא - הגנת המדינה ותושביה. לצדדיו החלק האחרון, כנפיים עשויות ענפי עץ הארז. "יש לזה שני רבדים", מפרט מעצב הסיכה, "גם החיבור לאדמה ולשורשים, אך נוסף לכך, מהות ההכשרה - נטיעת הזרעים שיום אחד יגדלו לעץ בריא ואימתני". 

אלמנט ייחודי הוכנס לסיכות החדשות - על גב כל אחת מהן נחרט המספר הסידורי שלה. כך, גם לאחר שנים רבות, כשהחניכים כבר מפוזרים ברחבי צה"ל, כל מפקד יכיר את השושלת, הדרך הארוכה והערך שסיכתו צברה. "תוכנית ארז כאן כדי להישאר", מכריז סא"ל (במיל') בלומברג, "זאת הדרך להנציח את הדור הבא של המפקדים ולהוסיף לערך ההיסטורי שלהם".

מפקדי ההכשרה היו הראשונים לקבל את הסיכות בתחילת השבוע, במעמד החלפת מפקד התוכנית, ולאחר שהלוחמים יסיימו את התואר ויגיעו ליחידותיהם, גם הם יזכו לענוד את "כנפי ארז" הנחשקות. בינתיים הוענקו להם כותפות חדשות, עליהן רקום סמל הקורס ומספר פסים המייצג את שלב התוכנית - וממחיש את המעבר מחיילים למפקדים.


חניכי המחזור הראשון עתידים בחודשים הקרובים לסיים את הכשרת היסוד, ולהתחיל את לימודיהם האקדמאים. במקביל אליהם יחל בחודש הקרוב שלב הקד"צ של מחזור ב'. הוא מונה מעל ל-70 חניכים - ביניהם מצטייני טירונויות מזרוע היבשה, בוגרים מצטיינים של פנימיות צבאיות לפיקוד, ומלש"בים שעברו את המיון. בחודשים הקרובים יחלו המיונים למחזור ג' של התוכנית.

"מרגש לדעת שעיצבתי את הסמל של מי שבעוד כמה שנים בלבד יעמדו בראש הכוח בשדה הקרב", הוא מצהיר בחיוך, "ויותר מזה, התוכנית ממשיכה לצמוח - ושורשיה יהיו לעתיד הצבא. צוות מנהלת התוכנית, בראשות תא"ל (במיל') יובל בזק וסגנו אל"ם (במיל') עידן גלילי, מוביל חזון שמהותו להיות בית למנהיגי החברה הישראלית".