לוחמי הסטי"ל שבשבילם כל יום הוא יום המעשים הטובים

מזה כשלוש שנים חיילי אח"י תרשיש ומפקדיה רואים בהתנדבות עניין שבשגרה "ההתנדבות הופכת אותנו לאזרחים מעורבים יותר"

28.03.17
אוראל אלחדד, אתר זרוע הים

בספינת הטילים אח"י תרשיש מאמינים שלא צריך יום מיוחד בשנה כדי לעשות מעשים טובים. עבורם כל יום הוא הזדמנות מצוינת לצאת, להתנדב ולחולל שינוי בקהילה. כבר שלוש שנים שלוחמי הספינה מתנדבים על בסיס שבועי בבית הספר "גלים" לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, זאת בנוסף לליווי זוג של ניצולי שואה לאורך השנה והכנת מארזי מזון למשפחות נזקקות.

"אנחנו שמים דגש מיוחד על התנדבויות בספינה", הסביר סגן מפקד אח"י תרשיש, סרן רועי פרומקיס. "אחד מהמקומות בהם אנו מתנדבים באופן קבוע הוא בית ספר 'גלים'. במסגרת ההתנדבות אנחנו שולחים קבוצה של לוחמים לבית הספר לפחות פעם או פעמיים בשבוע. הלוחמים מתלווים ליום הלימודים בבית הספר ולפעילויות השונות ומסייעים לתלמידים ולצוות", הוסיף סרן פרומקיס.

בחודשיים האחרונים אח"י תרשיש עלתה להספנה, וכיוון שלוחמיה שהו בחוף הם הציבו לעצמם כמטרה לשלוח לפחות 40 מתנדבים מהספינה לבית הספר בחודש. "מדובר בהיקף יוצא דופן של התנדבות, כשלכל אחד מימי הלימודים הגיעו לפחות שני לוחמים או קצינים מהצוות והתנדבו עם הילדים", הדגיש סרן פרומקיס. הקשר בין בית הספר לאח"י תרשיש החל כבר לפני כשלוש שנים, ועם הזמן אפשר היה לשים לב לתרומה העצומה של ההתנדבות הן לילדים והן לצוות הספינה.

"עם הזמן ההתנדבות הפכה לחלק בלתי נפרד מסדר יומם של הלוחמים", ציין סרן פרומקיס. "הם באים מיוזמתם ומבקשים ללכת אל בית הספר. בסופו של דבר מטרת השירות הצבאי היא להשתלב בהגנה על מדינת ישראל, אך עם זאת מדובר בתקופה בה מתגבשת הזהות האישית של הלוחמים. המפגש עם אוכלוסיות ייחודיות, כמו ילדים עם צרכים מיוחדים או ניצולי שואה, במהלך ההתנדבות חושף אותם לצדדים השונים בחברה. המפגש הזה מבגר ומפתח, והוא משפיע על הלוחמים גם בשנים שאחרי הצבא והופך אותם לאזרחים מעורבים יותר", הדגיש סרן פרומקיס.

המסר של אח"י תרשיש הוא שלא צריך לחכות ליום מיוחד בשנה כדי להתנדב, כיוון שכך מפספסים את המהות העיקרית של ההתנדבות. עבורם המהות היא ליווי של קבוצה לאורך זמן ובצורה רציפה. רק כך, לדעתם, אפשר באמת להגיע לאנשים ולחולל שינוי משמעותי בחברה. דבר זה מעצים אוכלוסיות מיוחדות ומעניק להם תחושת שייכות לחברה הישראלית, וכמובן שאין כמו תחושת הסיפוק מלהעלות למישהו חיוך על הפנים.