מזל טוב ליחידה שצוללת הכי עמוק

את היחידה למשימות תת-מימיות (ילת"ם) לא כולם מכירים. המשימות והפעילויות המבצעיות של צוללני היחידה נשארות לעיתים עמוק במצולות. לרגל פתיחת עונת הרחצה, צללנו לעולמם של אלו שמבלים את השירות במים וגילינו איך נראה יום שגרתי בקרב אנשיה, מה המסלול שצריך לעבור כדי להיות ילת"מניק מן המניין, ואולי הכי חשוב - איזה מקום תופס כדורגל בחייהם?

16.06.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

אפשר לכתוב סיפור של ממש בעקבות היחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם) - על המבצעים המבריקים, על היכולות יוצאות הדופן ועל המוחות שעומדים מאחוריה.

לטובת מי שלא מכיר, הילת"ם עוסקת בצלילה מקצועית ובחבלה תת-מימית. לכל לוחם ביחידה יש את היכולת לצלול לעומק של עשרות מטרים עם קו מחשבה יצירתי ועצמאי. לצידם, פועלים רובוטים תת-מימיים, שיודעים לצוף ולשקוע מאות מטרים מתחת לפני הים. בדרך הזו, צוברת היחידה הצלחות מבצעיות לא מעטות בהגנה על חיי אדם ובסיכול מיקוש כלי שיט.

אבל למה לדבר תאורטית? סגן מפקד ילת"ם, רס"ן יקיר קמחי, מספר לנו על אחת ההצלחות 

המבצעיות הזכורות לו במיוחד: "השעה 02:00 בלילה, אנחנו מקבלים התרעה ממחלקת המבצעים על כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) שאבד איתו הקשר לסירוגין - ונראה כי היעד שלו לכיוון הים. עקבנו אחריו במשך כמה שעות, עד שב-05:00 מודיעים לנו שהקשר נותק לחלוטין והיחידה שלנו מוקפצת".

"העירו את הצוות הכונן - חבלן, שני צוללים, את מפקד הצוות, שהוא קצין, וגם את מפקד הילת"ם עצמו שהיה אחראי על האירוע", משחזר רס"ן קמחי. "תוך זמן קצר, הצוות היה מוכן במנחת המסוקים עם כל ציוד הצלילה, ואז הוטס דרומה, חבר ל"שלדג" ושט עד לזירת ההתרסקות".

סגן מפקד ילת"ם מסביר כי מדובר בעניין של מיומנות לצד מהירות: "כלי הטיס ניצל ושוקם לחלוטין. יש לנו את היכולת להרים כלים ממעמקי הים, לוודא שהם שלמים ובמקביל לדאוג שהכול יתבצע בצורה בטוחה - אם זה מטוס או ספינה".

"אם הייתי לוקח לוחם ילת"ם מימי הקמת היחידה, הוא היה מבחין בשני שינויים עיקריים - מהר יותר ועמוק יותר", מדגיש רס"ן קמחי. "המקצועיות וההשתכללות הטכנולוגית הביאו את ילת"ם לגמישות מבצעית, היא יכולה להתפרס בכל מקום ובאופן בלתי תלוי. הרובוטים הימיים שלנו הם למעשה צוללת עם מנועים קטנים, מצלמה וזרוע שיודעת להתעסק עם עצמים".

"היכולות מתקדמות כמו האויב", מסביר סגן מפקד היחידה. "אם פעם צה"ל נלחם אל מול ציים של צבאות סדירים, היום האויב מאתגר יותר והנשק הפך להיות לבלתי קונבנציונלי. כשלוחם ילת"ם ניגש לכלי מבודד, עליו להתחיל מאפס ולעקוב אחר איומים לא מוכרים".

הדרך אל הילת"ם לא פשוטה בכלל - ההכשרה ממוקדת ואורכת שנה. "צריך להיות ברמה מספקת כדי להגיע לגיבוש 'סנפיר', במהלכו נערך איתור לצוללים עבור היחידה שלנו. הגיוס הוא חד שנתי ומתחיל בטירונות בבה"ד זרוע הים עם 'סנפיר', משם עוברים לבסיס חיפה ומתחילים את ההכשרה", מפרט רס"ן קמחי.

אז מה השלבים שעליי לעבור כדי להיות לוחם ילת"ם? "השלב הראשון נקרא המכין, שכולל קורסי צלילה בסיסיים יחד עם אנשי היחידה בשביל להעמיק בעולם הצלילה", אומר סגן מפקד היחידה. "השלב השני הוא המקצועי יותר, במסגרתו לומדים איך לטפל בספינות, במיקוש ובחבלה, מרחיבים על שיטות חילוץ והצלה, חיתוך, ריתוך תחת מים וכל אפשרויות הטיפול העומדות לרשותנו".

בסופו של דבר, הצוללנים מתחלקים לשתי פלוגות לוחמות. "האחת צוללת ומתעסקת בחיפוש ואיתור, חילוץ והצלה, החזקת כלי שיט, פעילות טכנית מתחת למים ותרגילי אמל"ח. השנייה, פועלת נגד מיקוש ימי, סילוק פצצות מכלי שיט חשודים ותרגילים ואימונים בתחום הנפיצים - לפעמים גם בשיתוף פעולה עם ציים זרים", מתאר רס"ן קמחי.

"שינוי היסטורי קרה ביחידה לפני 15 שנה, כשפתחה את שעריה גם ללוחמות. מה שלא משתנה זה הראש 'הילת"מי', שמבקש חשיבה יוזמת, יצירתית ופורצת דרך. לא סתם סמל היחידה זה התמנון, שמאפיין את האנשים שלנו, בעלי יכולות לבצע כמה דברים במקביל".

לסגן מפקד היחידה חשוב להבהיר לסיום כי לא רק וואסח יש ביחידה הזו: "חשוב לנו לשמור על הווי טוב. כשמסתיימות המשימות, אנחנו כולם יושבים לאכול יחד ואוהבים לשחק כדורגל - זה ממש אירוע ביחידה. יש לנו גם מסורות מיוחדות, את הסיכה שלנו מקבלים בטקס יחד עם כל היחידה מתחת למים, וטקס חילופי מפקד נערך ביבשה, אבל על ידי צולל בלבוש מלא, כולל קסדה".

אצלנו שירות של ותיקים וצעירים במקצוע קורה זה לצד זה. "יש מצבים שצמד יהיה מורכב מצולל חדש וצולל שגדול ממנו בעשרים שנה, וכולם עושים את אותה העבודה. אז אין דיסטנס, ויש הרבה כבוד והערכה אחד כלפי השני", מסכם רס"ן קמחי.