אחרי שנתיים הפסקה, נכנסנו שוב ל"עונות מעבר" בקפריסין

קריסה של אונייה קפריסאית והמונים על סף תביעה - זה התרחיש אותו תרגלו חמישה צבאות תוך חמישה ימים בקפריסין. מפקד המשלחת הישראלית, סא"ל רועי גרדוש, סיפר לנו על כל מה שהיה שם

11.07.21
אופק ארד, מערכת זרוע הים

 

בראשון האחרון, עוד לפני שהשמש הפציעה, יצאו ספינות זרוע הים, בהובלת פלגה 916 ומפקד הפלגה, סא"ל רועי גרדוש, אל חופי קפריסין - שם עגנו לתרגיל "עונות מעבר". "זו השנה התשיעית שקפריסין מזמינה את בנות בריתה לתרגול ימי", מצהיר סא״ל גרדוש, "השנה השתתפו, בנוסף לצי הישראלי, נציגויות מיוון, איטליה, בריטניה, ארה"ב וצרפת".

מטרת התרגיל היא לחזק את שיתוף הפעולה האזורי, בדגש על הקשר בין הצי הישראלי, הקפריסאי והיווני. "לאחר שנתיים בהן מגפת הקורונה מנעה מאיתנו לקיים תרגילים עם ציים זרים, סוף-סוף התאפשר לנו לשוב ולקיים תרגילים מעבר לגבולות המדינה", הוא מסביר, "ממפקד חיל הים הקפריסאי ועד רמטכ"ל קפריסין הגיע אותו מסר - שיתוף הפעולה עם הצי הישראלי חשוב, והם ישמחו לראות אותנו בנמל שלהם".

 

התרחיש שנבחר היה פגיעה באוניית קידוח קפריסאית והימלטות אנשים רבים אל הים. הספינות סרקו שטחי ים נרחבים בחיפוש אחר בובות המדמות ניצולים מספינת הקידוח, בעזרת המסוקים הם פונו לספינות גדולות שבתוכן נמצאים חדרי ניתוח מיוחדים, ולבתי חולים בסביבה.

בהמשך, חברו הצי הישראלי והקפריסאי זה לצד זה אל מול איומי טרור - הציים דימו תגובה לאוניות טרור מתאבדות. "היינו צריכים לתמרן ולברוח מהן וגם להשיב באש", מסביר סא"ל גרדוש, "כל זאת תוך שמירה על שיח ותקשורת משותפים".

עוד חלק מהותי בתרגיל היה רפואה בלב ים, בדגש על טיפול באירוע רב-נפגעים. לצורך כך הצטרפה חוליית ההכשרות של ציוותי הרפואה הימיים, שיצר תרחיש של תמונה שמשתנה כל הזמן, אבל גם לא רחוקה מהמציאות. "שיתוף הפעולה ניכר, בתוך הזרוע - בין השייטות והספינות שלנו, ועם הציים הזרים שחולקים את הידע והניסיון שלהן", מתאר אחד החובשים, סמל אלישע הדר.

״הצבא הישראלי ככלל, וזרוע הים בפרט, יודעים להוכיח את המקצועיות והכשירות שלהם בכל אימון ותרגול", קובע סא״ל גרדוש וממשיך: "אנחנו משרתים בצבא שערוך ומוכן לעבור בין רגע משגרה לחירום, לכן אנחנו עושים הרבה שיתופי פעולה, "זרוע הים יודעת לעבוד בשילוביות מאוד גבוהה עם כל צה"ל, עכשיו פשוט תרגמנו את זה לשיתוף פעולה בינלאומי, וכך ביטאנו מוכנות מאוד גבוהה".

לסיכום, מוסיף סא"ל רועי גרדוש בחיוך: "המסע מילא אותי בתחושת גאווה ענקית. התרגשות החיילים והבכירים הקפריסאים והרגע בו ראיתי את דגל ישראל מתנופף בנמל קפריסין - כל אלו יישארו טמועים בי לנצח".