מפקדים ימיים מילדות

קורס חובלים שם לעצמו מטרה לקחת בני נוער מוכשרים ולהפוך אותם למפקדים שיעמדו בחזית העשייה המבצעית של זרוע הים. עבור הצוערים שקד אפשטיין, יונתן שועלי ובועז בן מנחם ממחזור 142 של הקורס, ההפלגות הרבות, התכנים הפיקודיים והאהבה העזה לים הם המשך לדרך ארוכה שעשו במסגרת פעילותם בתנועת הנוער "צופי ים"

02.03.21
עידו ליידנר, מערכת זרוע הים

 

תנועת הנוער "צופי ים" פועלת תחת תנועת הצופים העולמית, ומפעילה מספר שבטים בארץ, מבת ים ועד הכנרת. מטרתה של התנועה היא לחנך את הנוער הישראלי, להעניק לו ערכים ולהכין אותו לקראת חיים בוגרים ועצמאיים.

אך בשונה מתנועת הצופים המוכרת, מימוש התפיסה הערכית והחינוכית של התנועה נעשה דרך הים. במסגרת פעילות התנועה, מקבלות הקבוצות המרכיבות את השבט סירה אותה הם לומדים ומתחזקים, ודרכה נהפך הביטוי "כולנו באותה סירה" מהלכה למעשה.

הצוערים שקד אפשטיין, יונתן שועלי ובועז בן מנחם, שעתידים לסיים השבוע את קורס חובלים במחזור 142, התחנכו שלושתם בתנועת צופי הים מגיל צעיר.

השלושה מספרים לי כי דרך למידת עקרונות הימאות, שמתבצעת לאורך שנות הפעילות בתנועת הנוער, וההפלגות הרבות אליהם יוצאים במסגרתה, רוכשים החניכים ערכים חשובים. "כדי ללמוד על החשיבות של עבודת צוות למשל", פותח יונתן, "כולם ימתחו יחד את המפרש ויחוו יחד את מזג האוויר הסוער בים כדי לעזור זה לזה. כדי ללמוד על מוסר עבודה וקבוצתיות עובדים יחד על הספינה".

צוער בועז בן מנחם

בכיתה ט', מתאפשר לחניכי השבטים בתנועה להתחיל ולהוביל בעצמם את הסירה ואת החניכים שבה בהפלגות בים. "החוויה של הובלת ספינה בהפלגה בים עם חניכים בכיתות ו', כשאתה בעצמך אפילו לא בן 16, היא עוצמתית, מאתגרת ומיוחדת. כשאתה נמצא בתוך ים לא שקט או מול תקלה בספינה, אתה זה שצריך לדאוג שהכל יעבור בשלום. ככה למדתי שניים מהערכים המרכזיים בתנועה: אחריות וחתירה לניצחון", מוסיף בועז.

למרות שלתנועת הנוער נחשפו שלושת הצוערים כמעט במקרה, מה ששבה את ליבם ושכנע אותם להצטרף למשפחת צופי ים היה האהבה שחלקו לים. עבור שקד, התנועה היוותה אפשרות לפתח את אהבתו להפלגה שגילה בבית הספר, בועז הגיע בעקבות חברים ונשבה בקסמי הימאות, ואילו יונתן הרגיש שמצא את ייעודו בים וראה בתנועה ובאנשים שמרכיבים אותה כדרך לממשו.

האופי הייחודי של תנועת צופי ים מזמן עבור החניכים רגעים מיוחדים בין הגלים, שחלקם חקוקים בזיכרונם עד היום. "היה יום אחד שהיו בו רוחות חזקות וגלים גבוהים במיוחד", נזכר יונתן. "זה היה אירוע מאתגר, אבל ידעתי שאני חייב להפגין ביטחון אל מול החניכים. האופן שבו הצלחתי לשמור על שליטה וקור רוח במצב הזה נשאר איתי עד היום".

מעבר להתמודדות עם איתני הטבע בים, מספר לי בועז כי השהות בלב ים מזמנת מראות ונופים ייחודיים. "להפליג עם החניכים שלך ולראות פתאום ארבעה צבי ים עולים מהמים ישר מולך, או לשוט ולראות דולפינים קופצים מעל החרטום, אלה הם הרגעים היפים שמזכירים לך כמה צופי הים היא תנועה מיוחדת".

צוער שקד אפשטיין

"התנועה עיצבה והפכה אותי למי שאני היום", מצהיר בועז. "התהליך האישי שעברתי מחניך צעיר בכיתה ה' לחבר בשנת השירות של התנועה, שתורם בחזרה עבור הקהילה, הוא משהו שלא הייתי משנה בחיים". לדבריו מצטרף גם שקד: "המשפחתיות של המדריכים והצוות בתנועה עיצבו אותי מאוד. כולם הכירו אחד את השני, כולם עזרו אחד לשני וכולם לימדו אחד את השני".

כאשר הגיעה העת להתחיל ולחשוב על השירות הצבאי, הבחירה בקורס חובלים הרגישה טבעית עבור שלושת הצוערים. "הדרך אומנם לא הייתה סלולה, אבל הרגשתי שזו הבחירה הנכונה אחרי שכל תקופת התיכון שלי עסקה בים, הדרכה ופיקוד על סירה", מסביר יונתן.

יונתן מוסיף כי למרות שלא היה לו שום ידע מקדים על התפקיד בצבא או על שירות בזרוע הים, קהילת תנועת צופי ים, הכוללת בתוכה בוגרי קורס חובלים רבים, נתנה לו הזדמנות להכיר את התפקיד לעומק. "הקשר בין צופי ים לזרוע הים הוא הדוק. כחניכים היינו יוצאים לטיולים יחד עם משרתי זרוע הים, מבקרים בבסיסים ובכלי השיט. ההגעה לקורס חובלים הייתה ההמשך של מה שעברתי בצופי ים".

עוד הוא מפרט: "הניסיון שצברתי בתנועה עזר לי בקורס. הגעתי אחרי לימודים ותרגול של שבע שנים בעקרונות המפרסנות, בהם עוסקים בשבועות הראשונים בקורס. התנועה נתנה לי רקע והכנה גם לעיסוק בעולם הפיקוד בים".

צוער יונתן שועלי

בועז מחזק את דבריו: "צופי ים זאת תנועת נוער שדורשת ממך הרבה בתור ילד ונער. כבר בכיתה ו' חתרתי את כל הדרך מעכו לחיפה, וזה רק אחד מהדברים שבנו אצלי חוסן ועמוד שדרה. צברתי ניסיון דרך התמודדות עם החניכים בים במצבים שלעיתים נעשים מורכבים ולא פשוטים, ואני מאמין שהניסיון הזה יסייע לי בהמשך בפיקוד על לוחמים בגובה העיניים".

אחרי הדרך הארוכה שעברו שלושת הצוערים, תחילה בתנועת הנוער ובהמשך בקורס החובלים הארוך, בקרוב יגיע תורם לענוד בגאווה את סיכת החובל ולהצטרף לחוד החנית של מפקדי זרוע הים. לקראת הרגע המיוחד, מבקשים הצוערים להעביר מסר לחניכים והמדריכים בתנועת צופי ים ששוקלים להצטרף לקורס חובלים. "אם אתם מרגישים שהים הוא הבית שלכם, זרוע הים היא המקום בשבילכם", מדגיש בועז.

"פיקוד בזרוע הים הוא אחד התפקידים הכי מאתגרים והכי מתגמלים שיש. הוא מאפשר להתעסק עם המערכות הכי מתקדמות שיש וגם עם עקרונות ימאות שלא השתנו כבר אלפי שנים, ולפקד על לוחמים בתווך הימי, שהוא דינמי ומעניין", מסכם יונתן.