התרגיל שהכה גלים בכל שייטות זרוע הים

בין פעילות מבצעית בלתי פוסקת, שגרת השייטות נקטעת כל שישה חודשים לטובת אימון רב-שייטתי. בהובלת שייטת 3, תרגלו הפעם לוחמי הזרוע פקודות אופרטיביות, ימאות ושיתוף פעולה בין כלי השיט - וכל זה ב-3 ימים

14.12.22
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

אתם בשיט רגוע ושלו מערבית לחופי ישראל. השמש חמימה ומסנוורת, ריח המים המלוחים מציף את אפכם והציפורים שמעל מנגנות באוזניכם. אך לפתע - סירנות מתחילות לפעול.

הגלים מתנפצים על הסיפון ברעש צורם, ואתם מבחינים באופק בעשרות ספינות טילים, צוללות וכלי שיט עצומים. אתם שומעים את הקפטן מורה פקודות בקשר, במעין שפה ימית שאינכם מבינים. ורק כשעשרות הלוחמים חולפים בריצה מהירה לידכם, אתם קולטים שנקלעתם לאימון רב-שייטתי בהובלת שייטת 3.

בשביל להבין איפה אתם - אנחנו צריכים לחזור שבועיים אחורה - לפני שהספינות בכלל יצאו לים.

בחודש שעבר, התכנסו כלל מפקדי ספינות הטילים של שייטת 3, והציגו את תוכנית הפעולה הנוכחית לתרגיל החצי-שנתי הרב-שייטתי. האימון הורכב מכמה חלקים, ולכל אחד מהם אתגרים משלו, שמטרתם למתוח את מקצועיות הזרוע לגבולות חדשים. 

מטרת התרגיל אינה טריוויאלית. בעוד שניתן להתכונן לתרחישים ספציפיים, ללמוד פקודות וסד"פים - הפעם בחרו בזרוע הים להתמקד דווקא בדברים הלא צפויים שמביא איתו רגע האמת - המלחמה. "לא משנה כמה נתכונן, כמה לכל אחד מאיתנו יש פקודות שהוא יודע לבצע - בסופו של דבר, כנראה שהלחימה תטמון בתוכה  הפתעות", מסביר רס"ן אופיר ברטוב, מפקד אח"י רומח, "לכן המתכון להצלחה הוא לתרגל מצב של חוסר ודאות. ללמוד להתגמש - לקחת את האסטרטגיה ולהפוך אותה לטקטיקה". 

היום הראשון:

הכלים שטים על פני המים ברוגע, באימון שבינתיים נראה רגיל למדי. אך לפתע, קולות סילון נשמעים ממרחק. הלוחמים מרימים את מבטם, ומבחינים איך מתוך העננים מגיחים שני כלי טיס שצוללים במהירות לעבר הספינות.

כך נפתח היום הראשון - האופרטיבי, שנועד להכין את הלוחמים לתרחישי הגנה מפני איומים אוויריים במרחב המים הכלכליים, ועל כלי השיט שאמונים על הגנתם. 

במהלך התרגול, דומה תרחיש תקיפה אווירית - ובזמן קצר ודיוק מירבי, החיילים שבמי"ק (מרכז ידיעות קרב) היו צריכים ליירט אותם ולשנות את כיוון כלי השיט בתמרון התחמקות זריז. 

היום השני:

נושא היום - ימאות. תדלוק במסעות ארוכים, גרירה של כלי שיט ומטווחים של אש חיה. "אלו דברים שדורשים מקצועיות יוצאת דופן", מחדד רס"ן ברטוב, "אנחנו צריכים עשרות לוחמים שיודעים בדיוק מה הם עושים".

את הדברים האלו, תרגלו בין השאר בספינת הטילים "סער 6", שהשתתפה לראשונה באימון כספינת פיקוד. מדובר ברכש החדש ביותר של זרוע הים - עם יכולות נשיאה יוצאות דופן ומערכות חדשניות לגילוי מטרות, בקרת אש ויירוט טילים. 

"ברצף של תנועה ואש - הכוחות לא התמודדו עם אירוע יחיד", מספר מפקד אח"י רומ"ח, "הם תפעלו אירוע מתגלגל, תקרית אחר תקרית, עם רעל בעיניים. הם היו הכי מקצועיים שאפשר". 

היום השלישי:

"כדי להיות מוכנים לכל תרחיש, אנחנו צריכים לדעת לפעול יחד בצורה מושלמת", קובע רס"ן ברטוב בעודו משחזר את אירועי היום השלישי, בו תרגלו הלוחמים שיתוף פעולה בין הכלים.

שלב זה של האימון הורכב משני חלקים: לחימה משותפת לצד הכלים האחרים, ולחימה אחד מול השני במטרה לאתגר את הלוחמים. "אנחנו רוצים לנצל את היתרונות של כל כלי, ואת היכולות שלהם לפעול יחד", הוא מדגיש.

 

"זה אימון לא שגרתי, והוא לוקח את הלוחמים לקצה. לראות אותם חוזרים אחרי שלושת הימים האלו עם רוח חזקה ורצון להיות הכי מקצועיים שאפשר, זה שווה הכול", מסכם רס"ן ברטוב, "הצוות הוא כמו בניין קלפים וכל אחד מהווה מרכיב מהותי, שהבניין הזה לא יעמוד בלעדיו. מטורף לראות איך היו יותר מאלף איש בים בתרגיל הזה, ועדיין - כל אחד מהם הרגיש משמעותי".