הצצה לשבועיים שלא השאירו אף צוללן יבש

הם יתפעלו את המבצעים הכי סודיים בעומק הים ויעסקו בדברים שלא יוכלו לחשוף לאיש. אז איך מתכוננים לפעילויות מיוחדות בין הגלים? ומה הקשר לסירות גומי? צללנו לאחת הסדרות המעניינות והמאתגרות ביותר בהכשרת הצוללן

22.08.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

לצוות שעתיד לשלוט על אחד הכלים החזקים והמאתגרים ביותר בעולם - הצוללת, מחכה הכשרה מאתגרת ומעניינת לא פחות מהמכונה עצמה. הם ילמדו הכול על התמצאות בים, עבודת צוות, ויגלו את הסודות מאחורי הפלדה שנעלמת מתחת לפני המים.

אחד מרגעי השיא הראשונים בהכשרת הצוללנים של שייטת 7 הוא 'סדרת-ים'. זאת הפעם הראשונה שחניכי הקורס פוגשים את הגלים, שיהפכו לבית השני שלהם במהלך השירות. הם כבר לא רק רצים על החול הבוצי של החוף, אלא קופצים למים העמוקים. הפעם - הגיע תורו של מחזור 125. 


הכשרת הצוללן אורכת שנה וחודשיים, והסדרה מהווה את אחד מהשלבים ההתחלתיים. היא נמשכת שבועיים ומתקיימת בזירת ים-סוף הדרומית. במהלכה מתנסים החניכים על כלי ששונה שנות אור מהצוללת - הס"ג (סירת גומי). אי אפשר שלא לתהות למה? 

"אנחנו מדמים מצב בו החניכים צריכים לתפעל כלי שיט במצב קיצון", עונה מפקד בית ספר צוללן, סרן ס', "כמו בצוללת, בסירה פותרים תקלות מכל הסוגים, מתמודדים עם הפלגות רחוקות וארוכות, ובעיקר מתרגלים את החשיבה הטקטית ועבודת הצוות".

בכל לילה, כשהשעון מראה חצות, החניכים קופצים מהמיטה, עולים על ציוד וקופצים למים. כך נפתח עוד יום אימון בו הם ממשיכים לשחות כתף אל כתף עם כל חברי הצוות, רצים לפני שהמדים מספיקים להתייבש וכמובן -  מתפעלים משימות על סירות הגומי. 

לקראת סיום האימון, מגיעה המשימה המסכמת - במסגרתה הם צריכים לתכנן ולבצע מאפס ועד הצלחה התגנבות ופשיטה על יעד. "אנחנו רוצים לבחון ולגרות את החשיבה הטקטית שלהם", מוסיף רס"ן ס', "איך מתמודדים עם האתגרים? כיצד מוציאים לפועל תוכנית בנוהל קרב?"

"אחת הייחודיות של הסדרה הזו היא שהיא מועברת על-ידי צוללנים במילואים", הוא מסכם, "הם מעבירים לחניכים את סודות המקצוע, תפעול הכלי והשליטה בים - ומשרישים בצוללנים העתידיים את דמות הצוללן, את הערכים שהם גדלו עליהם ואת המורשת של שייטת 7". 

מה ההישגים הנדרשים מצוללן בסדרה?

במהלך הסדרה ובשירות כולו, הים הופך לביתם השני של הצוללנים וההתמצאות בו הכרחית.

הצוללנים מתמודדים עם מצבי קיצון ומתקנים תקלות תוך תנאי מזג אוויר משתנים וגלים סוערים. במצבים כאלה, קור רוח הוא חברו הטוב ביותר של הצוללן.

עבודת צוות היא חלק בלתי נפרד מהתפקיד, לוחם לא יכול להפעיל צוללת לבד. מלבד העבודה המבצעית, הם צוברים גם חברים לכל החיים.