איך מזהים סדק במיכל בעזרת בדיקת שמן אחת? להם הנוסחה
במעבדה הזו שבבסיס חיפה, בין שלטי אזהרה מפני חומרים מסוכנים למבחנות שלא מפסיקות להגיע מהרציפים, עמל צוות הכימאים של חיל הים על תקינות הצוללות, הסטי"לים וכל ספינה אחרת. אם תהיתם איך זה אפשרי לזהות תקלות משמעותיות בעזרת כמה בדיקות בודדות - הנה התשובה
כל צוללת וסטי"ל שוהים בלב ים לתקופה שנמשכת לעיתים אפילו מספר שבועות. על תפקודם, במשך הזמן הזה, אמונות כלל המערכות השונות: מהמנועים ועד לבוכנות ההידראוליות. לכן, על מנת לוודא את תקינות המכונות, קיימת מעבדת החומרים והכימיה במספנה של בסיס חיפה.
"תפקיד המעבדה הוא להיות האוטוריטה המעידה על כשירות הכלי, בכל הקשור לסוגי שמנים, דלק, כימיקלים ומתכות", מסביר לנו סרן מרואן, סגן מפקד המעבדה המטלורגית (מתכות). "תוצאות הבדיקה שלנו עוברות למחלקות המכונה של הספינות, ושם הם יודעים לטפל בבעיות שאבחנו".
"חלק מהתקלות בלתי אפשרי לזהות בעין", הוא אומר, "אבל דרך בחינת החומרים שנלקחים מהספינות, אפשר לראות שינויים בתרכובות הכימיות, המעידים על בעיה אפשרית. למשל, מים או נוזלים אחרים שהתערבבו בדלק או בשמן, עלולים לרמז על חור במיכל מסוים". כל פעולה כזו שמתבצעת במעבדה שומרת על הספינות מנזק יקר, ובמקרי קיצון אף יכולה להציל חיי אדם.
תחומי המעבדה
"יום העבודה מתחיל כל בוקר ב-07:00 בכלי השיט שבמספנה", ממשיך סרן מרואן. "שם הלבורנטים, חיילי החובה, מוודאים שסביבת העבודה נקייה מחומרים דליקים בעזרת מכשיר מיוחד, ונותנים אור ירוק לבצע עבודות ריתוך ותיקונים בכלי השיט".
משם ממשיך היום במעבדה עצמה, המורכבת מכמה חלקים: כימיה, כימיה אנליטית, צבעים ופולימרים, תנאי סביבה ומטלורגיה. על כל תחום מפקד עתודאי מהנדס חומרים, ועל הלבורנטים מפקדת מנהלת העבודה".
בחלק הראשון עורכים בדיקות הנוגעות לזיהומים בשמנים ובדלק, כאמור, ותקלות מכונה. "למבדקה מגיעות דגימות מכלל הספינות", ממשיך סגן המפקד, "ובאמצעים כימיים אנחנו בודקים מגמות ושינויים היכולים להעיד על תקלה בכלי השיט".
מעבר לנוזלים והגזים, גם את המוצק - חומר הספינות עצמו - בודקים לעומק. "אם נשברת אנטנה למשל, אז ישר רוצים להבין אם זה בעקבות כשל בחומר, בתהליך הייצור או במשהו אחר שגרם למתכת להינזק. לכן, אנחנו בודקים את התכונות המכניות של החומר. או לחילופין, אם מתוכננת מערכת חדשה, אנו מגדירים ובודקים את התכונות של המתכת ממנה רוצים לייצר אותה. זאת לפי תנאי הסביבה שהיא צפוי לפגוש בים, והלחצים שיפעלו עליה".
מכשיר למדידת מתכות
במקרה כאן, לא רק החומר ממנו הקנקן עשוי קובע - מסתבר שהנראות חשובה לא פחות, כך מסבירים לנו במעבדת הצבעים והפולימרים: "צבע עוזר להגן על הספינה מפני קורוזיה וחלודה, אבל גם עבור החשאיות של הספינה בים. אנחנו בודקים את פחי הצבע ומוודאים שהם תקינים".
את הקורס המקצועי המכשיר לתפקיד, אליו מאתרים בין היתר כאלו שהרחיבו כימיה ומדעים אחרים בתיכון, עוברים החיילות והחיילים כולם בחיפה - ממש במעבדה עצמה. "זו הראשית", מסביר סרן מרואן, "בנוסף לזו, יש שלוש מעבדות נוספות: זי"ס, עתלית ואשדוד. יש בדיקות שאפשר לעשות רק פה, כך שבמקרים מסוימים שולחים עד אלינו מבחנות".
בסופו של יום, ממש לא מדובר במכונות ברזל קרות, מבחינתם. הרי הספינות הללו משמשות גם בית עבור הלוחמים והלוחמות בזרוע הים - הם חיים, מבשלים, ישנים ומתמרנים בהן. "המשרתים במעבדה זוכרים בכל רגע נתון כי הם אחראיים על בטיחות הלוחמים ועובדי הספינה", מסכמת מפקדת המעבדה, רס"ן רעות, ואליה מצטרף סרן מרואן: "אנחנו כאן כדי לוודא שכל ספינה או צוללת מוכנה לכל פעולה בכל זמן ומקום. הבדיקות השגרתיות והתיקונים המיוחדים שאנחנו מבצעים, הכול כדי לוודא שאף תקלה לא תחמוק מאיתנו".