לוחמי ספינות הטילים (סטי"לנים) אחראים על הגנת הגבול הימי של מדינת ישראל, אבטחת חופש השיט, ביצוע פעילות מודיעינית מיוחדת וסיוע לכוחות הקרקע. 

הלוחמים מבצעים פעילות מבצעית ענפה ופעולות יזומות לסיכול פעילות חבלנית, תוך שמירה על מוכנות מתמדת לתקיפת כוחות אויב בים ובחוף.

הסטי"לנים מבלים את רוב שירותם הצבאי בספינת הטילים שהופכת לביתם השני. כיום נמצאים בזרוע הים ספינות טילים מדגמי 'סער 4.5', 'סער 5' ו-'סער 6'. הלוחמים בספינות מתחלקים למספר מחלקות, ביניהם מכונה, אלקטרוניקה, נשק וגנ"ק. לכל לוחם יש תפקיד שונה כמו הפעלת מערכות נשק ומערכות שליטה ובקרה, תחזוקה של המכונה ועוד.

בסיס שייטת ספינות הטילים הוא בסיס חיפה, הבסיס הגדול ביותר של זרוע הים, ומשם ספינות השייטת יוצאות להפלגות לאורך חופיה של מדינת ישראל והרחק ממנה.

תפקיד הסטי"לן הוא תפקיד התנדבותי, ולכן כדי להגיע לתפקיד צריך לעמוד בתנאי קבלה מקדימים, לסמן את התפקיד במנילה ולעבור גיבוש לוחם ימי.

הכשרת הסטי"לן נערכת בבה"ד זרוע הים. ההכשרה מורכבת מטירונות וקורס שנמשך בין שלושה לשישה חודשים, תלוי במגמה.  בקורס לומדים על מערכות הסטי"ל, מתוודעים לחיים בים ועוברים מסעות מאתגרים. עם ההגעה לספינה הלוחמים צריכים לעבור הסמכות נוספות בתפקידם כשבסיומן מקבלים הלוחמים את סיכת הסטיל"ן הנכספת.