צוללן, או לוחם בשייטת הצוללות, הוא לוחם המפעיל את הכלי היקר ביותר בצה"ל - הצוללת.

הצוללן לוקח חלק במבצעים רבים בעומק הים בתוך שטח האויב, תוך שמירה על חשאיות ושקט. כלוחם בשייטת הצוללות מתחייב הצוללן לשמור על סודיות, כיוון שמבצעי הצוללת אינם מפורסמים לעולם בשל רגישותן. בשל אופי הפעילות של הצוללת והקושי בהפעלתה, הצוללן חייב להיות לוחם חכם, עצמאי ואמין.

לכן, לקורס הצוללן מתקבלים רק חיילים איכותיים בעלי אינטליגנציה גבוהה, משמעת וכושר קרבי. הלוחמים אף צריכים להיות בעלי יכולת עמידה בלחץ, חברותיים ובעלי משמעת עצמית גבוהה.

בעת ההפלגות מנותקים לוחמי הצוללות מתקשורת עם העולם החיצון, ולכן גם במהלך הקורס מנתקים אותם ממקורות תקשורת. הניתוק גורם לגיבוש מיוחד ביחידה, וידוע שהחברויות המתגבשות בצוללת הן חברויות ארוכות טווח. 

מסלול הצוללן נמשך כשנה וחודשיים, כאשר במהלכו לומדים הלוחמים להתמודד על מצבי לחץ ועייפות, להכיר את הצוללת על כל פרטיה ולדעת כיצד להפעיל את המערכות עליהן הם אמונים. במהלך הקורס מכירים הלוחמים את הים מקרוב תוך שהייה מרובה בו, אימונים גופניים אינטנסיביים והכרות עם הצוללת ועם הפעילות החשאית.

המסלול מורכב מטירונות, ואחריה שלושה שלבים: בסיסי, מתקדם וייעודי. בעוד השלב הראשון, הבסיסי, מתמקד בחוסן נפשי ובכושר פיזי, השלבים הבאים מכווני למידה על הצוללת ובמהלכם נלמדות המערכות בצוללת. בסוף המסלול זוכים הלוחמים בסיכת הצוללן, ולאחר מכן הם מתחילים את עבודתם בתוך צוותי הצוללות כלוחמים במעמקים.