מה קורה כשמוהנדס יורה בטנק ושריונר מפוצץ מטען חבלה?

תמיד תהיתם איך זה לעשות תפקיד אחר בצבא? 14 שריונרים ומוהנדסים, קצינים מצטיינים מחטיבה 188, זכו להיכנס לנעלי חבריהם, והחליפו תפקידים ליום אחד. הם ירו בטנק, פוצצו מטעני חבלה, ולמדו לנהוג ב-D9, כחלק מקורס שהתקיים לראשונה בחטיבה. צפו

04.08.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

בין השריונרים ולוחמי ההנדסה יש קשר מיוחד - הם חלק מאותה חטיבה ופועלים בשיתוף פעולה בזמן לחימה. כדי לחזק אותו, השתתפו לאחרונה 14 קצינים מצטיינים מגדודי ההנדסה והשריון של חטיבה 188, בתרגיל מיוחד בו החליפו תפקידים, כחלק מקורס שהתקיים לראשונה.

בתחילת התרגיל, שהתקיים ברמת הגולן, לימדו קציני ההנדסה את השריונרים איך לנהוג ב-D9, דחפור שמיועד לפריצה הנדסית. לאחר מכן, המוהנדסים עלו על סרבלים, ובליווי מפקד טנק למדו לתפעל טנק ואף ירו בו בעצמם. באותו זמן עברו השריונרים הכשרה מהירה בנשק צלפים, ובהמשך אף בנו ופוצצו מטעני חבלה.

"החילות השונים בצבא משתפים פעולה יותר ויותר ונלחמים ביחד", מסביר מפקד הקורס, רס"ן איליה וייסמן, "בזכות התרגיל הקצינים הכירו את היכולות אחד של השני, ולמדו מה נדרש כדי לממש אותן - דבר שהוא קריטי לניצול המיטבי שלהן, ואת הידע הזה הם יעבירו לחיילים שלהם".

רס"ן וייסמן שם דגש במיוחד על שמירת הבטיחות בסיטואציה הלא שגרתית הזו: "הקצינים עברו חניכה מקיפה לפני כל תרגול, גורמים מקצועיים העבירו להם הדגמות, והם ביצעו תרגולים יבשים שקדמו לירי החי כדי לוודא שבטיחות המשתתפים נשמרת".

התרגיל המיוחד התקיים, כאמור, חלק מקורס שהתקיים לראשונה בחטיבה. הוא כלל מפגשים עם הזרועות השונות בצה"ל, ניווטים ומסעות, סדנת הישרדות, תפעול אירוע רב נפגעים, הרצאות ופעולות גיבוש.

"המטרה העיקרית של השבוע הייתה לגרום לקצינים להתנסות בדברים חדשים ולהכיר טוב יותר את הצבא הגדול", מסביר רס"ן וייסמן, "מעבר לכך, היה לנו חשוב להעשיר אותם ולתת להם צ'ופר כדי להוקיר תודה על עבודתם הקשה".

בנוסף, הקורס איפשר לקצינים להכיר את האופציות להמשיך בצבא ולהתקדם לתפקידי מפקד פלוגה: "אנחנו יודעים שהקצינים האלה הם דור העתיד ויש להם פוטנציאל להמשיך בצה"ל, ורצינו להראות להם שחשוב לנו להשאיר כוח אדם איכותי כמותם".

"המשובים שקיבלנו מהקצינים היו חיוביים, הם נהנו ושמחו על התכנים הייחודיים ונמשיך לקיים את הקורס, פעמיים בשנה", מסכם רס"ן וייסמן, "להיות מ"מ זה קשה ואינטנסיבי, לכן היה לנו חשוב להשקיע בהם ולהראות את החשיבות שלהם בחטיבה".