אימון חורף, רמת הגולן, השבוע הקר בשנה - מרתיע? לא את לוחמי 188

אחרי 14 שבועות שבהם עברו את כל סוגי התרגילים, הגיע הזמן לבחון כיצד הם עובדים יחד, כחטיבה. הצטרפנו ללוחמי 188 לשבוע קר במיוחד, שמסכם את כל תקופת האימון שלהם ברמת הגולן. כך זה נראה

08.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

הגשם נוקש על הברזל הקר של דפנות הטנק והרוח שורקת באוזני לוחמי חטיבת 188. זה השבוע הקר ביותר של השנה, וברמת הגולן מרגישים זאת היטב בכל חמשת ימי התרגיל, שמכין אותם להתמודדות מול חיזבאללה בלבנון.

"אנחנו חייבים לדעת להילחם בכל תנאי מזג האוויר ובכל תוואי שטח. ככל שהתנאים קשים יותר - כך אנחנו יודעים שהאימון שלנו משמעותי ומשקף מצבי קיצון מציאותיים מול האויב", מסביר מג"ד 74, סא"ל עופר טכורש, "כדי שכשיגיע היום בו נצטרך להילחם, נהיה הכי מוכנים שאפשר".

לאימון ברמת הגולן הגיעה החטיבה לפני 14 שבועות, שם עברו את כל סוגי האימונים - מהתרגיל הצוותי האינטימי ביותר ועד לתרגיל החטיבתי, החלק המרכזי של השבוע.

בתרח״ט, שמסכם את כל התקופה, התמודדו הלוחמים מול ירי נ"ט, תמרון בכל סוגי השטח, ובפני כל אתגר שיכול להציב ארגון הטרור חיזבאללה. האחראים לאתגר את הלוחמים היו גדוד 71, שדימו את האויב.

"במהלך כל האימון למדנו כל שיטה ודרך להתמודד נגדו, ופתאום אנחנו צריכים להסתכל על התרגיל מהעיניים שלו", מתאר סא"ל עידן ניר, מג"ד 71, "ניסינו להקשות על הלוחמים וליצור מצב שבו היריב יותר חזק מהם, גרמנו להם לחשוב מחוץ לקופסה. לזכותם ייאמר שהם ידעו להתמודד עם כל האתגרים בצורה מצוינת".

לחלק מהלוחמים, האימון ככלל והתרגיל בפרט היו שונים לגמרי ממה שהם התרגלו אליו במשך זמן רב. "הגדוד שלי תפס  קו בעזה במשך שבעה חודשים וחצי", מספר סא"ל דורי סער, מג"ד 53, "להגיע לאימון היה לעבור לעולם שונה לגמרי - ממישור ושמש להרים ובוץ".  

בעזה הגדוד חווה אתגרים נוספים, ולמעשה ירד לקו בזמן מבצע "שומר החומות". על התפקוד המוצלח קיבל את האות המבצעי מהרמטכ"ל ואף זכה בפרס הרמטכ"ל לשנת 2021.

אבל עכשיו, לעומת זאת, הם צריכים ללמוד היטב את השטח, כי נראה שהם יישארו בו עוד זמן רב: "ישר אחרי האימון אנחנו תופסים קו ברמת הגולן. זה הופך את האימון לעוד יותר רלוונטי אלינו, אנחנו עכשיו לומדים את השטח בצורה הטובה ביותר, ככה שבקו כבר נדע איך להתמודד עם כל איום שלא יהיה".

בעוד ששאר הגדודים בחטיבה מתרגלים נושאים דומים יחסית, ב-605 צריך לחשוב עוד צעד אחד קדימה - תרתי משמע. זהו גדוד ההנדסה בחטיבה, והוא אחראי להיכנס אל שטח האויב צעד אחד לפני הטנקים, על מנת לוודא שלא מוטמנים לפניהם איומים בקרקע, כמו פצצות ומוקשים.

"הגדוד שלי התפצל בין כל הגדודים, כל פלוגה הגיעה לגדוד אחר ובמשך כל התרגיל הייתה כפופה אליו", מפרט סא"ל אור תובל, מג"ד 605, "חלק מהפלוגות שלי הצטרפו גם אל גדודי החי"ר. זה היה אתגר מסוג שונה, אנחנו רגילים לעבוד עם השריונרים בטנקים, אבל כשאתה הולך ברגל אתה מביא איתך פחות אמצעים, כך שיש לך פחות אפשרויות לסילוק מכשולים. למרות התנאים, הלוחמים שלי תפקדו בצורה יוצאת מן הכלל".

"אנחנו מגיעים לתרגיל אחרי חודש של התקלות ופעולות בהפתעה", ממשיך סא"ל תובל, "לתרח"ט באנו בשיא שלנו - חברנו לכוחות, פרצנו מכשולים, השמדנו מרחבי שיגור עם חבלה חיה, ובין כל זה גם חילצנו כלים רבים שנתקעו בבוץ".

אל התרח"ט נכנסו גם אמצעי לחימה חדשים שנוסו בפעם הראשונה. אחד מהם הוא מערכת שו"ב (שליטה ובקרה) חדשנית שמשפרת משמעותית את מהירות סגירת מעגלי האש. "היום האויב לא חושף את עצמו לאורך זמן", מסביר סא"ל סער, "המערכת מאפשרת לנו להיות הרבה יותר קטלניים בזמנים קצרים מאוד".

זו גם הייתה הפעם הראשונה שבה תירגל צוות הסופ"ה (סיוע ותקיפה) במסגרת חטיבתית אורגנית. הצוות החדש נקלט לפני זמן קצר בחטיבה, וגם הוא מסייע בסגירת מעגלים זריזה. הוא מורכב מצוות חיילים מצומצם שיודע לקשר במהירות בין המערכים השונים. 

וכמובן שאין זמן טוב יותר לתרגל בו את נמ"ר החילוץ החדש מאשר בחורף של רמת הגולן, שבו כל פיסת אדמה הופכת לבוץ טובעני. "הבוץ היה חלק בלתי נפרד מהתרגיל", מציין סא"ל טכורש.

לוחמי החטיבה הם לא היחידים כאן. הצטרפו אליהם גם לוחמי גדוד 93 של כפיר, 101 של צנחנים, 411 של תותחנים ואפילו טייסת 124 לקחה חלק. גם למילואים היה תפקיד לא קטן בתרגיל, "למרות מזג האוויר הקשה והקורונה, הרבה אנשי מילואים הגיעו ושמחו להשתתף", משתף סא"ל טכורש.

״אני מרגיש שהחטיבה עברה תהליך משמעותי בשנה האחרונה", מסכם מג"ד 71, "גם הגדוד שלי וגם 53 זכו בבחני רף פצ"ן השנה, ואנחנו מצפים להמשיך ולהצטיין".