מערכת אתר צה"ל

מסייעת שריון

תפקיד הפלוגה המסייעת בחיל השריון הוא לסייע לטנקים בשדה הקרב באמצעות כוח סיור, כוח תצפית וכוח מרגמות. לכל גדוד שריון יש שתי פלוגות טנקים ופלוגה מסייעת, שמתמחה בסיור, ניווט, תצפית, ניתוב, הכוונה והפעלת אש ארטילרית.


מסלול ההכשרה מתקיים בשיזפון ואורך כ-8 חודשים. המסלול מתחלק לטירונות, חלק החי"ר הבסיסי בהכשרה, ואורך כ-4 חודשים, והאימון המתקדם, שמהווה את ההכשרה הייעודית, אורך ארבעה חודשים נוספים. בשלב האימון המתקדם הלוחמים מתחלקים לשלושה מחלקות ייעודיות: תצפיות, מרגמות וסיור ומתמקצעים כל אחד במחלקתו.


בסוף האימון המתקדם יקבלו הלוחמים את סיכת הלוחם: סמל הצפרגול, סיכת לוחמי הטנקים, בשילוב חרב (המסמלת את הסיור), קנה מרגמה (המסמל את המרגמות) ומשקפת (המסמלת תצפית). לפלוגות המסייעות של חיל השריון יש קורס מ"כים ייעודי לכל מחלקה ומקצוע.


אמצעי לחימה

במהלך ההכשרה הלוחמים מחולקים לסוגי פק"לים שונים, ביניהם: חובש, נגב, קלע, מפקד חוליה, נהג מבצעי (האמר) ונהג נגמ"ש. בסוף ההכשרה יוחלפו נשקי ה-M16 המקוצר ב-M4A1 קרבי והנגב הרגיל בנגב קומנדו. לבד מפק"לי החי"ר, יש גם פק"לים ואמצעים ייעודיים לכל מחלקה, כמו המשקפות ואמצעי ראיית הלילה של מחלקת התצפית וקני המרגמות.

בשנים האחרונות אופי הלחימה השתנה והיום מתמקד בעיקר בלחימה בשטחים אורבאניים ובטווחים קצרים. כך, לפני כניסת גדוד השריון לאזור מסוים, מחלקת הסיור תבדוק את השטח ותעביר ישירות לגדוד. לצידה, מחלקת תצפית נמצאת בשטח ומעדכנת את הגדוד בתמונת המצב העדכנית על האויב בזמן אמת, ומחלקת המרגמות, מהווה כוח אש עוצמתי ומשמעותי לגדוד.