מפקדי עבר והווה ב-401 נפגשו ליום מורשת מרגש במיוחד

22.01.23
מערכת את"צ

ביום ה', 19 בינואר, התקיים ב״יד לשריון״ יום עיון מורשת של חטיבה 401 - ״עוצבת עקבות הברזל״.
באירוע נפגשו מפקדי העבר עם 250 ממפקדי וקציני ההווה, על מנת להעמיק את הידע במורשת החטיבה ובערכיה לאורך השנים.

יום המורשת החטיבתי הוא יום ייחודי וראשון מסוגו, שבמרכזו עומד רגע של מפגש מרגש וחד פעמי בין מפקדי עבר שלחמו ופיקדו במהלך כלל מלחמות ישראל, למפקדים הנוכחיים. יום המורשת מהווה נקודה חשובה בהמשכיות של החטיבה והתפתחותה לצד שימור ההיסטוריה והמורשת החטיבתית בדור העתיד- חיילי ומפקדי חטיבה 401.

ליום המורשת החטיבתי זומנו מפקדים מדרגת מט״ק (מפקד טנק) והוא התקיים באנדרטת ׳יד לשיריון׳ בלטרון. מאחורי הבחירה לקיים את האירוע עומדת היסטוריה שלמה - אתר זה משמש כאתר ההנצחה והזיכרון של נופלי השריון במערכות ישראל לידיעת הציבור הרחב בארץ ובעולם.

אתר זה מתכתב עם חזון החטיבה לשמר את המורשת החטיבתית כשפנינו לעתיד, אל הנוער שיבוא, ילמד ויכיר את העבר, ויתמודד עם האתגרים המעניינים העומדים לפניו.
 דרך אתר הנצחה זה ניתן ללמוד את זכרם של אלפי נופליו, כולם כאחד וכל אחד בפני עצמו, על דמותו, כאדם וכלוחם, על דרך חייו וסיפור נפילתו.

״מורשת היא לא רק הידע. היא משליכה באופן ישיר על התפקוד המבצעי שלנו״

סימן משמעותי המאפיין את יום המורשת החטיבתי הוא ״50 שנה למלחמת יום הכיפורים״ ושמירה על קשר עם מפקדי העבר.

במהלך היום סקרו המפקדים השונים שלחמו במלחמת יום הכיפורים על מהלך הלחימה, מורשת הקרב ומה שלקחו איתם מהקרב ומלווה אותם יום יום. לצידם, סקרו גם מפקדי הגדודים הנוכחיים על השינויים שהגדוד והחטיבה עברו וההתפתחות המבצעית והאנושית שהתקיימה במהלך האנשים. המפגש הייחודי הזה בין מפקדי העבר למפקדים הנוכחים מאפשר להנחיל את מורשת הקרב בליבם של מפקדי החטיבה הנוכחיים ולשמר את ההיסטוריה.

בחלקו השני של היום, נחשפו מפקדי ההווה לציר המורשת החטיבתי ולמדו על חשיבותה המבצעית של החטיבה לאורך השנים כחלק מ״פאנל״ חשיבה ושיתוף שערך מפקד חטיבה 401, אל״ם בני אהרון.

״השנה נפגשנו אחרי 50 שנה להקמת גדוד 46, כל הצוות הראשון שהיה לגדוד, המפגש קרה כי הקשר בינינו צרוב בדם, זה צרוב בחברות מאז ועד היום״, מספר תא״ל במיל׳ אריה קרן שבמהלך מלחמת יום הכיפורים שירת כמח״ט 500 ועוד קודם לכן היה המג״ד הראשון של גדוד 46 - גדוד סדיר שעד היום תחת חטיבה 401.

״שמעתי רמטכלים מדברים אם להתגייס להייטק או לשריון, אני אומר לכם להתגייס ללוחמה בשביל הנוער, בשביל הדור הבא, הנוער שיושב פה לא נופל מנוער בתקופתי״, מסכם תא״ל במילואים עוזי לבצור ששירת במהלך מלחמת יום הכיפורים בתפקיד מג״ד 195, שבזמנו היה תחת חטיבה 401.