ב-601 הופכים את ההפתעה - לנוקאאוט

לאחר תקופה ארוכה ועמוסה בפעילות מבצעית בה היו מפוצלים ל-4 פלוגות, לוחמי ההנדסה של 401 חוזרים לתרגיל משותף ואינטנסיבי. שמענו ממג"ד 601 על הישגי השנה האחרונה ועל האימון שכמותו לא נראה בגדוד מאז 2021

17.01.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

השמש כבר שקעה מזמן, והלוחמים ממתינים בשקט מוחלט בעמדת התצפית. שלוש מעלות בלבד הופכות את השעות הקטנות של הלילה לקפואות מבדרך כלל, אבל האוויר עומד. המח"ט והמג"ד מדברים בקשר, ומלבדם - דממה, שלפתע נקטעת בפיצוץ עצום שמקפיץ את כולם.

זו הייתה יריית הפתיחה של תרג"ד 601, ולא פלא שבלבנת אימון בעלת השם "מהפתעה לנוקאאוט", התרגיל יחל בדיוק כך. 

התרג"ד, שנערך בשבוע שעבר, התמקצע בלחימה בתוואי שטח דרומי ובשטח בנוי - במטרה להגביר את המוכנות למערכה הבאה בעזה. בעזרת כלים הנדסיים שונים, בהם רק"ם מסוג נמר"ה, דחפורי D9 ועם טנקים מסוג מרכבה, תרגלו לוחמי ההנדסה של חטיבה 401 תרחישים מורכבים כמו פינוי שטח, והטמעת כוחות בתוואי מורכב.

לא סתם התמקדו ב-601 בתרחישים כאלו. ביום פקודה - הכוחות יידרשו לפעול יחד: חי"ר, שריון והנדסה. השילוב שלהם הוא רכיב מהותי שעשוי להכריע את המערכה הבאה, ולכל אחד תפקיד משלו. "כדי לאפשר יכולת תמרון רציפה וטובה יותר לכוחות החי"ר והשריון - אנחנו צריכים להיכנס לפעולה עם הכלים הייחודיים שלנו", מסביר מג"ד 601, סא"ל שמעון עורקבי. 

גדוד אחד - שלוש זירות

לוחמי ההנדסה של 601 לא נפגשו במתכונת הגדודית כבר זמן רב, וכעת, לראשונה מאז 2021, איגד התרג"ד את ארבע הפלוגות למתכונת שלמה וחזקה מתמיד.

איך נראתה השנה האחרונה של 601?

בחודש יולי הם הוקפצו לסייע ב'מבצע לוט' שהיווה פעילות הנדסית מורכבת וחלק אינטגרלי ממבצע 'שובר גלים'. שם, הם הובילו את הקמת המכשול ההנדסי בקו התפר שבחטמ"ר יהודה. מטרת המכשול היא למנוע כניסת מסתננים והברחת אמל"ח בקו התפר, ועל הפעולות שלהם בבניית המכשול הזה - הם קיבלו את אות הצטיינות הרמטכ"ל.

בחודש דצמבר הגדוד השתתף בתצוגת האש בצאלים שבדרום הארץ. התצוגה הייתה חלק מהשתלמות מעברי האש של חטיבה 401, שנועדה לדמות את המערכה הבאה בעזה. לוחמי 601 לקחו חלק גדול בתרגיל, והראו לשאר החטיבה את המיומנויות ההנדסיות שלהם. "זו הייתה תצוגת האש הכי מרשימה שראיתי בשנים האחרונות", מספר סא"ל עורקבי, "הראנו לכל החטיבה את הטכניקה שלנו ממש מול העיניים".

בהמשך השנה, הלוחמים עלו לתעסוקה מבצעית בגבול הצפוני. הם לקחו חלק מהותי ב'מגן הצפון' - תכנית אותה הובילו לוחמי הגדוד, שמטרתה לתת מענה מיגוני לתושבי הצפון בביתם. בנוסף, הגדוד השתתף במבצעים הנדסיים חוצי גדר.

לאחר שלושה ימים של תרגיל אינטנסיבי ומורכב, לאור הזריחה ולנופי הגולן - עמדו לוחמי ההנדסה של גדוד 601 עייפים, אך גאים ומרוצים. 

"גדוד 'אסף' הוא גדוד פורץ דרך", פנה סא"ל עורקבי ללוחמים במעמד סיום התרג"ד, "הייתם פורצי דרך בכל מקום שהגעתם אליו השנה. הראיתם כושר פיזי והפגנתם חוסן מנטלי ודבקות במשימה. אני סומך עליכם, גאה בכם ויודע שאתם מוכנים לפרוץ דרך ולבצע את המשימה שלכם על הצד הטוב ביותר - גם במערכה הבאה".