המבצעים שהכניסו את חטיבה 7 לדפי ההיסטוריה

לחטיבה 7 היסטוריה מפוארת הודות למבצעים וקרבות מוצלחים שסייעו לעצב את דמות חיל השריון וצה"ל. הנה כמה מהבולטים שבהם לאורך השנים

27.11.16
מערכת אתר צה"ל

לחטיבה 7 היסטוריה מפוארת הודות למבצעים וקרבות מוצלחים שסייעו לעצב את דמות חיל השריון וצה"ל. הנה כמה מהבולטים שבהם לאורך השנים

מלחמת העצמאות - חטיבה 7 הוקמה במהלך מלחמת העצמאות כעתודה מטכ"לית. ראשון מפקדי החטיבה הוא האלוף (מיל') שלמה שמיר, שעליו הוטלה המשימה להקימהּ בתוך שבוע בזמן המלחמה. אחד מהישגיה הבולטים של חטיבה 7 במלחמה הוא פריצת דרך בורמה, שאפשרה את הסרת המצור מעל ירושלים.

מלחמת סיני - תחת פיקודו של אל"ם אורי בן ארי, ניהלה חטיבה 7 קרבות באזור אבו עגילה שבסיני. קרבות אלה שינו את התפיסה לגבי פעילות חיל השריון בצה"ל והפכו אותו מחיל מסייע לחיל מכריע בכוחות היבשה. על פעילותה בקרב סכר הרואיפה הוענק צל"ש לפלוגה א' מגדוד 82.

מלחמת ששת הימים -  תחת פיקודו של אל"ם שמואל גונן (גורודיש), פרצה חטיבה 7 את דרך רצועת עזה, בציר חאן יונס - רפיח, אל סיני, ולאחר כיבוש צומת רפיח התקדמה מערבה. בהמשך המלחמה פרצה החטיבה את מערך שיח' זוויד ואת מעבר הג'יראדי עד שכוחותיה התמקמו במבואות אל עריש שבסיני. פלס"ר 7 השתתפה גם היא בקרב ברפיח ועל פעילותה הוענקו לה 11 צל"שים יחידתיים. קרב רפיח נחקק כאירוע שהביא את הניצחון לחטיבה 7 ונודע כהצלחה גדולה עד היום.   

מלחמת יום כיפור - במלחמת יום הכיפורים השתתפה החטיבה תחת פיקודו של אל"ם אביגדור בן-גל באחד מקרבות הבלימה המרכזיים - קרב עמק הבכא. גדוד 77, בפיקודו של סא"ל אביגדור קהלני, לחם בגזרה הצפונית של רמת הגולן והצליח לעצור את ההסתערות הסורית. במקביל ניהל גדוד 82 קרבות בגזרה הדרומית של הרמה.

מלחמת לבנון השנייה - במלחמת לבנון השנייה סופחו אל חטיבה 7 יחידות נוספות, וזו בתחילה קיבלה אחריות על מרחב החוף. במסגרת אחריות זו ביצעה חטיבה 7 פעולות השמדה של מוצבי חיזבאללה במרחב, וכן חישוף שטחים מיוערים לצורך הכנת שטחים ללחימה. תחת פיקודו של אל"ם אמנון אשל, זכו כ-20 מלוחמי החטיבה בעיטורים על הפגנת אומץ לב בשדה הקרב, גבורה, מקצועיות ומצוינות לאורך המלחמה.   

מבצע צוק איתן – במהלך מבצע צוק איתן איתר וטיפל צק"ח (צוות קרב חטיבתי) 7 בשתי מנהרות התקפיות ובמספר מנהרות הגנתיות. כוחות חטיבה 7 איתרו והשמידו עשרות פירים מסוגים שונים, וכוחות הצק"ח הרגו עשרות מחבלים. 

מלחמת יום הכיפורים