חטיבה 7 השלימה את קליטת מרכבה סימן 4

ארבעה עשורים לאחר קליטת מרכבה סימן 1, השלימו בחטיבה את המעבר לשימוש בטנק החדש והמתקדם בצה"ל

20.12.16
מערכת אתר צה״ל

כחטיבה שמציבה לעצמה כל הזמן מטרה להיות בחוד החנית וכוח מכריע במלחמה, עברה חטיבה 7 הסבה מלאה לטנק מרכבה סימן 4.

במהלך שנת 2016 סיימו הגדודים בחטיבה את התהליך, במסגרתו עבר כל לוחם שריון שבועות אינטנסיביים של למידה עיונית ומעשית על כל חלקי הטנק והמרכיבים החדשים שלו.

טנק מרכבה סימן 1 נכנס לשימוש מבצעי בצה"ל בפברואר 1979, כשהראשון לקלוט אותו היה גדוד "געש" בחטיבה 7. מאז השתתף טנק המרכבה לדורותיו במלחמות ופעילויות מבצעיות רבות ולא הפסיק לרגע להתחדש, להשתנות ולהתייעל. בחלוף השנים, פותחו דגמים יותר מתקדמים ומשוכללים כאשר כל דגם מכונה "סימן".

הדגם המתקדם ביותר, מרכבה סימן 4, נכנס לייצור החל משנת 2003. מערכת ההגנה האקטיבית שהוצבה על גבי הטנק נקראת "מעיל רוח", ותפקידה לגלות ולזהות בזמן אמת איומים מנשק נ"ט, להעריך את מסלול היירוט האופטימאלי שלו ולהשמיד אותו הרחק מהרכב שעליו מגנה המערכת.


בשנים האחרונות, בעקבות תהליכי הפקת לקחים, מתרחש שינוי מהותי במבנה החטיבות הסדירות: צירוף גדודי הנדסה, בניית פלוגות מסייעות לצד פלוגות השריון והסיור, הכנסת פלוגות מילואים לגדודים סדירים. משנות ה-60, מספרים בחטיבה, לא חלו בה תהליכים מהותיים בדומה לאלה שנרשמו בשנתיים האחרונות, הכוללים את בחינת מוכנות ורלוונטיות חיל השריון בשדה הקרב המודרני, ומעבר זהות "מחטיבת שריון" ל"חטיבה משוריינת".

כיום, מעידים המפקדים בצה"ל, אין תחליף לטנקים האימתניים והעוצמתיים.