הצטרפנו לפלס"ר 7 וגילינו למה קוראים להם "רוחות הרפאים בעומק שטח האויב"

הם חוצים ראשונים את הגבול, שוהים בחשאיות מוחלטת בעומק השטח כדי לאסוף מודיעין משמעותי רגע לפני כניסת יתר הכוחות לשדה הקרב, ומשמידים את היעדים העוינים עוד לפני שינסו לאתגר את כוחות השריון המתקדמים. אלו הם אנשי פלס"ר 7 - הלוחמים שמסייעים לאדם שבטנק לנצח

02.09.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה״ל

כל מי שמבין אפילו מעט בצבא, יודע שהטנק הוא חלק מוביל ובלתי נפרד מעולם הלחימה ביבשה. לאורך השנים צה"ל דאג לפתח את מערך השריון שלו, ובאמצעות טנק המרכבה המתקדם שהוכיח את עצמו לא פעם בשטח בזמן אמת, לכוחות היבשתיים שלנו קיימות יכולות הגנה מתקדמות, שמלוות, כמובן, בכוח אש אדיר שיכול להכריע היתקלות אויב.

אך במקביל, צורתו הגדולה והמאיימת של הטנק, והנוכחות שלו בשדה הקרב ממנה אי אפשר להתעלם - הופכת את הכלי העצום לחשוף עבור מארבי הנ"ט של האויב, שלא תמיד ניתן להבחין בהם דרך אמצעי הראייה של הטנקים.


לשם כך, בחטיבות השריון פועלות פלוגות סיור (פלס"ר) רגליות ייחודיות, שמתייצבות לפני הטנקים וחוצות את הגבול לפני הטנק. לוחמי הפלוגה נכנסים לשטח, מזהים את האיום הפוטנציאלי, ואף לעתים נוקטים בצעד הראשון להשמדת מארבי האויב במרחבים המאתגרים של שדה הקרב.

"כדי שהיכולות של הטנקים יוכלו לבוא לידי ביטוי בעומק השטח, אנחנו מתייצבים לפניהם כדי לפתוח עבורם את הדרך", מבהיר רס"ן אמיר עופר, מפקד הפלס"ר של חטיבה 7. "התפקיד שלנו, לפני הכל, הוא לראות את מה שאי אפשר לראות מתוך הטנק, במיוחד במקומות ובמרחבים שמטרידים אותו".

"האויב דואג להציב מסביבם מארבים שיאתגרו ויבלמו את הכוחות שלנו", הוא מסביר. "כדי לסכל את התוכנית שלו, לוחמי הפלס"ר נשלחים למשך שעות ואפילו ימים לתוך עומק השטח, במטרה לאסוף מודיעין משמעותי על היערכות קווי האויב, לפגוע בתשתיות שלו ולפלס את הדרך עבור כוחותינו".

רוחות הרפאים של צה"ל

בזכות התמרון של פלס"ר 7, הלוחמים שבתוך הטנקים יכולים לדעת מה קורה מסביבם בכל רגע נתון, וברדיוס של מאות מטרים ואף קילומטרים בעומק שטח האויב. "יש לנו יכולות תצפית ואיתור מהמתקדמות ביותר מבין יחידות היבשה", מדגיש רס"ן עופר, "בשילוב עם היכולות הדיגיטליות שלנו, שמאפשרות לנו להעביר באופן מהיר ויעיל את המידע ישר למפקדי הטנקים בשטח, הכוחות יודעים בדיוק היכן לנוע ולאן לכוון את האש".

בנוסף, חלק חשוב מהיכולת של הפלס"ר לחדור מבעד לקווי האויב ולאסוף מודיעין איכותי, הוא החשאיות בה הם פועלים - זאת שהקנתה להם את הכינוי 'רוחות הרפאים שבתוך שטח האויב': "בסוף, אני רוצה לראות את האויב מבלי שהוא יוכל לראות ולזהות אותי", מחדד רס"ן עופר. "כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים להיכנס בצורה הכי סמויה שאפשר ולנטרל את החוליות שמסכנות אותנו בצורה הכי נקודתית וקטלנית".

אולם מפקד פלס"ר 7 מדגיש כי יחד עם היכולות המיוחדות הקיימות, בעת התמרון בעומק השטח, ישנם גם לא מעט אתגרים: "עצם זה שאנחנו פועלים בחשאיות, כגוף עצמאי ובודד בשטח ובלי חיפוי של אף יחידה, הופכת את המשימה שלנו למורכבת הרבה יותר. אנחנו מבצעים כל פעולה ברמת דיוק הכי גבוהה ומתוך הבנה עמוקה שאין מקום לטעויות".

מאופקים, מחושבים, חכמים ויעילים

"צוותי הפלס"ר נדרשים לשבת במשך ימים בתוך עמדות שנמצאות ממש מתחת לאף של האויב, תוך ידיעה שאסור להם להתגלות על אף הקרבה. הלוחמים חייבים להיות מאופקים, מחושבים, חכמים ויעילים בכל פעולה שהם יבצעו. מספיק כדור אחד שירו בתזמון לא נכון - והיחידה כולה תיחשף ותהיה נתונה לסכנה".

עוד הוא מדגיש, כי גם האחריות והאמון שניתן בכל לוחם ביחידה הם חלק בלתי נפרד: "כל מודיעין שלוחם ייתן בזמן אמת - הוא זה שיעצב את המסלול של החטיבה בתוך שדה הקרב. אם תהיה טעות, זה עלול לעלות לנו בחיי אדם. אנחנו חייבים להיות הכי מדויקים ובבקרה על כל פעולה שלנו, כי רק ככה נוכל להתקדם קדימה בזמן אמת ולהכריע את האויב".

על אף הסיכונים הרבים, היחידה הוכיחה שוב ושוב את יעילותה וחשיבותה בשדה הקרב, כאשר גם לאחרונה, במסגרת התרגיל החטיבתי הרחב של חטיבה 7, היא זכתה לשבחים. "בכל סיכום תרגול, פעם אחר פעם, פלס"ר 7 הוזכר לטובה", מציין רס"ן עופר.

"המג"דים בעצמם הדגישו שהם מרגישים ביטחון מלא לנוע בשטח כשהצוותים שלנו נמצאים שם איתם, ושבלעדינו זה להילחם עם עיניים עצומות, מבלי היכולת לראות את התמונה המלאה בקרב", הוא מוסיף. "יש אמרה ידועה של לוחמי החי"ר: 'אי אפשר לזוז מטר בעומק השטח בלי הטנקים' - אז השריון אומרים אותו דבר עלינו".

"אצלנו לא נחים לרגע", מבהיר מפקד הפלס"ר. "אנחנו ממשיכים כל הזמן להתאמן ולהתחדש באמצעי לחימה מתקדמים כדי להיות הכי מוכנים ומדויקים ברגע האמת, אבל המשפט הקבוע שלנו אומר: 'האמל"ח הוא זמני והרוח היא נצחית'. בסוף, מי שינצח את האויב הם הלוחמים שלנו, ולא הכלים בהם אנחנו משתמשים. לכן נדאג להיות בשיא הכשירות המקצועית והמנטלית כדי להיכנס ראשונים לשטח האויב ולסייע לאדם שבטנק לנצח".