איך עמדו לוחמי גבעתי בבוחן פד"ם הראשון שלהם?

את הבוחן הזה כל לוחם כבר מכיר - לא מדובר בעוד אימון או תרגיל סטנדרטי, אלא ביממה אחת אינטנסיבית במיוחד, שקובעת עד כמה כל גדוד מוכן ללחימה בדרום. הפעם חטיבת גבעתי עמדה למבחן והחל מנטרול יעדי אויב, דרך השמדת יעדים מודיעיניים ועד להתמודדות עם אוכלוסייה אזרחית אלימה, הם עשו הכל כדי להוכיח שבמערכה הבאה מול חמאס - השועלים יהיו בראש

24.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

את 24 השעות האלו, לוחמי גבעתי לא ישכחו - כל הידע שצברו, האימונים ומשימות הביטחון השוטף שביצעו בשנה האחרונה, היו צריכים להתרכז לכדי יממה אחת. תוצאות אותה יממה אינטנסיבית במיוחד, ישקפו את המוכנות של החטיבה הסגולה מול האתגרים הצפויים במערכה הבאה בדרום.

המבחנים והתרגילים המגוונים שבודקים את רמת התפקוד תחת לחץ של זמן ומתארים מורכבים בגזרה זכו לשם שכל לוחם כבר מכיר - בוחן פד"ם. 

בניצוחו של מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, עוברות החטיבות שמוכוונות להילחם ברצועת עזה, את הבוחן שמעניק לכל יחידה ציון וקובע איך וכיצד הן עומדות ביחס למצופה מהן בשעת חירום.

כבר בפברואר האחרון החלו יחידות שונות לעבור את בוחן פד"ם, ובשבוע שעבר הגיע גם תורן של הכומתות הסגולות להפגין את כישוריהן, בעוד הכוחות הופכים את "עזה הקטנה" בצאלים - למגרש האימונים שלהם.

"התרגיל התחיל ברגע שקיבלנו את הפקודה בקשר שבישרה: 'יש צורך בכניסה קרקעית לרצועה'", משחזר סמג"ד 'שקד', רס"ן אלון שרעבי, "עם קבלת המשימות, התכנסנו לנוהל קרב קצר ומדויק עליו פיקד המג"ד, ומפקד האוגדה תיחקר לבסוף, מתוך הבנה שמרגע זה והלאה - הביצועים שלנו יגדירו האם אנחנו מוכנים למלחמה".

עם רדת החשיכה, האקטים המרכזיים החלו לזלוג בפעימות לשטח, וכך השאירו את הלוחמים ממוקדים מתמיד, בניסיון להשיג את המטרות השונות שניצבו בפניהם עם כל שלב בתרגיל.

חלקו הראשון של הבוחן היה התקפי, ודרש מהלוחמים לעמוד בשרשרת משימות שכללו בעיקרן פגיעה במטרות האויב: "בין היעדים שהיה עלינו לנטרל היו מרחבי סיוע אש שחמאס משתמש בהן כנגדנו".

באחד התרחישים, הלוחמים חדרו ותקפו מפקדות במרחב היערכות של ירי 'תלול מסלול'. "נתנו לנו 12 שעות להשמיד שני יעדים במקביל", מדגיש רס"ן שרעבי, "פשטנו על השטח, ובשילוב של שריון בחזית והפעלת מרגמות, הצלחנו להשמיד את שניהם תוך פחות משלוש שעות". 

זה דרש מאיתנו לעבוד בצורה מדויקת ובשיתוף פעולה

"זה דרש מאיתנו לעבוד בצורה מדויקת ובשיתוף פעולה", ממשיך הסמג"ד, "לכן מיד עם סיום נוהל הקרב התחלקנו לצוותים, בנינו את האסטרטגיה המתאימה לכל אחד מהם ולא נסוגנו עד שכל אחד מהיעדים הושמד. בסוף היכולת שלנו למצוא את נקודת התורפה של האויב היא החוזק העיקרי שלנו בלחימה".

רק עם תום ההתקפה חלקו השני נכנס לתוקף - ובחן מקרוב את כישורי ההגנה של הלוחמים. "להגנה יש מספר מימדים", מסביר רס"ן שרעבי, "יש הגנה סטטית בסיסית, שדורשת התמקמות ללא תזוזה או הסוואה למשל. אך כאן, בגלל שזה מצב של לחימה, ההגנה שלנו הייתה צריכה להיות אקטיבית וכולנו היינו צריכים להיות בתזוזה מתמדת - פטרולים, או מארבים. במלחמה אם אתה יושב ולא עושה כלום אז אתה מטרה לכל דבר".

לדברי רס"ן שרעבי, אחד האלמנטים המובהקים של שטח בנוי הוא האנשים שמתגוררים בו. הרבה מעבר לחפץ חשוד או מבנה מסוכן, אזרח לכשעצמו יכול להוות אתגר שצריך לדעת להתמודד איתו - בעיקר כשבבית שלו עלולה להסתתר תשתית טרור שלמה. 

זה בדק את ההתמודדות המנטלית והאנושית שלנו בסיטואציות כאלה, והרבה מעבר לכך - את קור הרוח שלנו

"פתאום אתה רואה אישה עטויה בחיג'אב ואוחזת תינוק יוצאת מאחד הבתים, או מבוגרים שמתחילים להתנהג באלימות", מתאר הסמג"ד את אחד התרחישים שתרגלו, "זה היה הרבה מעבר לבימוי אויב שאנחנו רגילים לראות באימונים אחרים, כאן זה בדק את ההתמודדות המנטלית והאנושית שלנו בסיטואציות כאלה, והרבה מעבר לכך - את קור הרוח שלנו".

שלבי הבוחן שהגיעו לאחר מכן כללו את בחינת כוחות הרפואה בעת אירוע רב נפגעים, שדימה קריסת בניין על אחת ממחלקות הגדוד, ובהמשך גם את יכולת הלוחמים לאתר יעדים מודיעיניים ולבנות תמונת מצב במציאות שמשתנה מרגע לרגע.

עד סוף חודש יולי צפויות כלל היחידות שנדרשות לעמוד בבוחן לסיימו. "אנחנו חווינו את גרסת הבוחן אשר מותאמת לחיל הרגלים עם דגש מיוחד לפעילות על ה'נמרים'- כלי הרק״ם הייחודי של החטיבה ושל הגדוד", מדגיש רס"ן שרעבי, "אך ישנן מספר תצורות לבוחן שנבנו מתוך ההבנה שלכל יחידה יש את הייעוד שלה והאתגרים עמם תתמודד בלחימה הבאה".

אני מרגיש שעמדנו בבוחן בצורה מצוינת

"אני מרגיש שעמדנו בבוחן בצורה מצוינת", הוא אומר בביטחון, "נבדקנו על הפרטים הקטנים ועל הכשירויות שאנחנו צריכים למלחמה מול חמאס - החל מטיפול במנהרות, דרך שטח בנוי, ירי תמ"ס או רחפנים. הוכחנו שאנחנו מוכנים ונחושים לכל משימה שנידרש אליה".