בחזרה לדקות הדרמטיות של סמל ד' בסיכול הפיגוע בעציון

בשבוע שעבר, סמל ד' מגדוד שקד עלה למשמרת הגנה טיפוסית על הטרמפיאדות בצומת גוש עציון, כשמולו התייצב פנים אל פנים מחבל שניסה לפגוע בחיילים ובאזרחים. הלוחם פעל לפי הנוהל וסיכל פעילות טרור שיכלה להיגמר אחרת לגמרי. שמענו ממנו על המחשבות שעוברות בראש באותן דקות קריטיות, העימות עם מחבל חמוש וההצלחה במניעת הפיגוע הבא

07.01.20
מירב בראל , מערכת אתר צה"ל

חמישה ימים עברו מאז סיכול אירוע הטרור שאירע בצומת הגוש שבחטמ"ר עציון. חמישה ימים שקרו בהם לא מעט דברים, אבל בשביל ד', סמל מחלקה בגדוד שקד בגבעתי - מרגיש כאילו רק אתמול הוא עמד ליד תחנת האוטובוס ומנע מפלסטיני חמוש בסכין לפגוע בחיילים ואזרחים ששהו במקום, והיום הוא משחזר עבורנו את מה שראה ואיך שפעל במילותיו שלו.

"ביום חמישי האחרון, בשעה 12 בצהריים אני והלוחמים שלי עולים למשמרת בצומת גוש עציון. באזור השעה שלוש ורבע אני מקבל דיווח מהחייל שנמצא בתחנה בכיוון הדרומי: מגיעה מונית פלסטינית שנעצרת אחרי העמדה. ברגע שהיא עוצרת, יוצא ממנה בחור פלסטיני והיא ממשיכה בנסיעתה. באותם הרגעים, אני נמצא בכלל בצד השני של הצומת ואומר לאותו החייל לצמצם אליו, ולפתוח בנוהל מעצר חשוד כדי לבצע בידוק".

"בינתיים, אני רץ 300 מטר לכיוון דרום, מגיע ללוחמים שעוד לא פתחו בנוהל, מחזיר אותם לעמדות הרגילות ופותח בנוהל מעצר חשוד. אני עומד במרחק של כ-30 מטר ממנו ושואל אותו מה הוא עושה פה, הוא טוען בערבית שהוא רוצה להגיע לרמי לוי. יש לי ידע בסיסי בערבית אבל הצלחתי להבין מה הוא רוצה. אני מסביר לו שאסור להגיע בצורה כזאת לצומת ומבקש ממנו להתקרב. כש-25 מטרים מפרידים בינינו, אני מנסה לבדוק אם יש עליו משהו חשוד. רגע לפני שאני מוציא משפט מהפה, אני מזהה שבכיס השמאלי שלו יש חפץ ארוך וצר".

"מה זה? אני שואל. והוא בתגובה שולף סכין עטוף בניילון שחור ומתחיל להתקדם כמה צעדים לעברי. אני יורה כדור באוויר, וכשהוא ממשיך להתקדם אני מכוון לברך ימין שלו ויורה. הוא קורס והסכין נופלת. אני רץ לעברו, בועט את הסכין ומרחיק אותה ממנו".

סמל ד' מקבל תעודת הוקרה על הסיכול ממח"ט גבעתי, אל"ם איציק כהן

בשלב הזה, מזעיק סמל ד' את כל הגורמים הרלוונטיים, חובש שיטפל במחבל המנוטרל ושני חבלני משטרה שיוודאו כי הוא לא מהווה עוד סכנה. את כל זה הוא עושה כשהוא נמצא בדריכות, כוננות ומיקוד גבוהים ביותר. "ברגע שהבנתי שהוא כאן כדי לפגוע בחיילים ואזרחים, הגוף שלי הוצף אדרנלין", הוא משתף, "הרגשתי כאילו כל העולם סביבו מיטשטש, אבל בעיני הוא נשאר ברור. כל הפוקוס שלי היה עליו".

למרות שזו הפעם הראשונה בה סמל ד' נתקל באירוע מסוג כזה, הוא הגיע אליו במוכנות וערנות גבוהות, זאת בזכות ההכשרות הרבות והניסיון שצבר בשירותו הצבאי. "בסופו של דבר, ההכשרה של הלוחם מיועדת למקרים כאלה בדיוק", הוא קובע, "אין יותר מדי התלבטויות ואין סימני שאלה. המפקדים והחיילים צריכים להיות בכושר מתמיד, ואני יודע שלהכנות שנעשו לקראת העלייה לקו, הייתה השפעה משמעותית על הביצועים שלנו בחמישי האחרון".

"אני מרוצה שהאירוע הסתיים כך", הוא מסיים, "אני לא חושב שאני צריך להרגיש גאה במיוחד, כי כל חייל אחר היה עושה את אותו הדבר בצורה הטובה ביותר. אני והחיילים שלי נמשיך לעשות הכול כדי להגן על התושבים שחיים כאן".