נושאי הלפיד מעבירים את האש ללוחמי גבעתי

סא"ל (במיל') דני פרל, סמ"פ לשעבר בסיירת שקד מספר איך הבינו הוא וחבריו הלוחמים והמפקדים דאז, שביכולתם ללוות ולהעביר מחוויותיהם לטירונים בחטיבה הסגולה, למה הפכו ל׳מנטורים מסוג אחר׳, ומתי בעצם הוקם הפרויקט 'נושאי הלפיד'

11.07.22
אודם כץ, מערכת את"צ

בדרך כלל, רגע לפני היציאה אל מסע הכומתה, מקשיבים הטירונים לאמירות מוטיבציה מהמפקדים הישירים שלהם. אבל בשבוע שעבר, בגבעתי, היו עוד כמה שנתנו את משנתם - לוחמי עבר של החטיבה, או בתיאורם הנוכחי - 'נושאי הלפיד'. 

עשרות לוחמי עבר בגבעתי התפרסו בין הגדודים ודיברו בלהט על פיקוד, אהבת הארץ ומה הופך לוחם טוב ללוחם מצוין. למעשה, זו לא הייתה סתם חבורת גברים שהתפרצה לכיתות בבא"ח גבעתי, מדובר ביריית הפתיחה של הפרויקט 'נושאי הלפיד', שמטרתו ללוות את לוחמי החטיבה - מיומם הראשון בבא"ח ועד לקבלת הסגולה. 

אני שואלת את סא"ל (במיל') דני פרל, סמ"פ לשעבר בסיירת שקד ואחד ממקימי הפרויקט, מה דווקא הם יכולים להעשיר בנושא - הרי רבים וגדולים דיברו על פיקוד ומורשת, והוא עונה בביטחון: "השילוב שבין העבר שלנו בגדוד לבין העובדה שאנחנו פוגשים אותם מתחילת השירות והולכים איתם יד ביד בכל הנקודות החשובות ביותר בהכשרה, ולא כדמות הקלאסית של מפקד, יוצר סוג חדש ומיוחד של מנטור".

הפרויקט הנוכחי הוא תוצר של שנים רבות בהן לוחמי סיירת שקד לשעבר ביקשו להנחיל את המורשת של היחידה המיוחדת. ״בתחילת שנות האלפיים, התאגדנו כמה לוחמי ומפקדי עבר סביב המחשבה שאנחנו רוצים לתרום מהידע שלנו אל דור העתיד של הלוחמים - להעביר קצת מחוויותינו במלחמות״, מספר סא"ל (במיל') פרל. 

"הזיקה כמובן הייתה לגדוד שקד, שהוא המשך ישיר של הסיירת בה עברנו כל כך הרבה", הוא מסביר. אז הם פנו למג״ד דאז, הציגו לו תוכנית ראשוני, וכך נולד הפרויקט 'ותיקי סיירת שקד'. 

לאורך השנים הם בנו תוכנית בהתאם למסקנות ובקשות, ובו בזמן יצרו גם קשר מיוחד עם המפקדים הנוכחיים. לפני כשנה עלה הרעיון להרחיב את הפרויקט הזה מעבר לגבולות גדוד 424, ולהפגיש לוחמי עבר עם לוחמי הווה ועתיד לאורכה ולרוחבה של החטיבה.

ותיקי הפרויקט הציגו את התוכנית שלהם למח״ט, ויחד עם קצינת החינוך של החטיבה, סגן תומר זיו, התאימו את התוכן וגייסו אנשים נוספים שרוצים להיות, כפי שדני קרא להם - 'מנטורי על'. וכך, הפך הפרויקט מ'ותיקי סיירת שקד', אל 'נושאי הלפיד'. 

"בסופו של דבר", משתף סא"ל (במיל') פרל, "אנחנו מאמינים שאם תוטמע בהם אש אהבת הארץ, שאותה אפשר לבנות במלואה רק בעקבות ההיסטוריה, הם יהיו לוחמים טובים יותר".