GTA בגרסה הסגולה. כך נראה התרח"ט האחרון בגבעתי

אתם יושבים מול המחשב - רק שהפעם, במקום משחק של סוליטר או מיינקראפט, נפרס מולכם שדה קרב של ממש. עבור החטיבה הסגולה, זו הייתה הזדמנות לתרגל קבלת החלטות מול האויב בזמן אמת, רק שהפעם היד לא אוחזת נשק, אלא ג'ויסטיק. קבלו הצצה

01.11.22
אודם כץ, מערכת את״צ

דמיינו משחק מחשב - השחקנים הם חיילים עם טנקים, אויבים אורבים בכל פינה, במבנים מסביב עלולים לארוב צלפים ואין דרך לדעת מה מסתתר בין הוואדיות. נשמע לכם מוכר? גם למפקדים של גבעתי, רק שעבורם המשחק בעולם הסימולטיבי מציאותי לגמרי, התרחישים לא מומצאים והאויב חי וקיים.

לפני שבוע יצאה חטיבת גבעתי לקרב של חמישה ימים מול כוח רדואן של חיזבאללה - הם תמרנו בין הרי הצפון, התחמקו ממוקשים והפעילו אש - הכול דרך המחשב.

"אם מטרתו של תרח"ט רגיל (טקטי) היא לתרגל את הדרגים הזוטרים, תרח"ט סימלוטיבי בוחן מפקדות - איך מקבלים החלטות בזמן אמת, איך מתאימים את התוכנית למה שמשתנה בשטח, איך ממקסמים את היכולות שלנו ועוד הרבה", מסביר רס"ן מתן אלגרבלי, קצין האג"ם של החטיבה.

את תפקיד האויב מגלם מג"ד הבא"ח, סא"ל יוסי אליאס. הוא ציוות אליו כמה קצינים ויחד הם שימשו ממש כגדוד אדום. "המג"ד למד את הטקטיקה של האויב במשך חודשים - מה יהיו תגובותיהם ואילו החלטות הם צפויים לקבל בשדה הקרב", מרחיב רס"ן אלגרבלי, "זאת כדי שנוכל להתאמן על תרחיש שיהיה הכי קרוב ומדויק למה שיקרה ביום פקודה".

"אנחנו לומדים את התרחישים האלה כבר הרבה זמן", הוא משתף, "יש לנו תרשימים כמעט לכל התפתחות - כדי שנהיה מיושרים על דרך הפעולה, לא משנה איך יפעל האויב. אנחנו מתקדמים בתרגיל הזה לפי כל תרחיש ובהתאם לתמונת המצב באותו הרגע".

כשאני שואלת אם הם הופתעו באחד התרחישים, התשובה ברורה: "התוכנית שלנו נכנסת לפרטים מדויקים והיא נבנתה מלמידה מעמיקה של האויב. אז אפילו אם בהתחלה היה תרחיש קיצוני שטרם נתקלנו בו, למדנו במהירות איך להתגבר על המכשול הזה ולהתמודד איתו כך שלא יפיל אותנו מהרגליים".

"ברור, שכמו בכל תרגיל, יש פער בין שלב התכנון לבין הביצוע", מתאר רס"ן אלגרבלי, "אבל היופי פה הוא שכל כמה שעות נכנסנו לשלב למידה בו הסקנו מסקנות מהפעילות שלנו ויישמנו אותן בשלב הבא". ואכן, ממש כמו בלחיצת עצור במשחק, מעת לעת הם הפסיקו את התרגיל לשם הערכת מצב מחודשת, למדו מהצעדים שלהם ומאלו של האויב, וחזרו בדיוק לאותה נקודה.

"אנחנו מדמים כאן תרחישים מאוד קיצוניים", מדגיש רס"ן אלגרבלי, "זאת כדי לבחון את היכולות של המפקדים שלנו בצורה הכי אינטנסיבית שאפשר - למשל תרחיש שבו אין בשדה הקרב כרגע שום חטיבה לוחמת חוץ מגבעתי. מן הסתם זה לא יקרה באמת, אבל אנחנו רוצים לבחון את היכולות שלנו בצורה הכי מקיפה".

מטרת התרח"ט הסימולטיבי, מציינים בגבעתי, הייתה בחינת האמצעים לתמרון, ולא התמרון עצמו. לכן, חלק משמעותי מהתרגיל הוא היכולת של המפקדות לתקשר עם הכוחות החבירים ולתפעל אותם בזמן אמת על פי תרחיש הייחוס - השתלטות מחדש על יישובים צפוניים השוכנים בגבול לבנון, במקרה של חדירת מחבלים.

דוגמה ליכולות האלו היא השימוש בתותחנים. "בזמן מלחמה, כוחות החי"ר צריכים לדעת מתי להפעיל אותנו", מסביר סג"ם אלון לוי, מפל"ג בגדוד 282, "הגדולה היא לחזות מראש מתי יצטרכו אותנו, וללמוד לתקשר ביעילות - על זה התרח"ט מתרגל את המפקדות בצורה מצוינת".

בנוסף, תורגלו גם כוחות רוכ"ש - מפעילי כלי הטיס מצוותים לגדודים, הם מלווים אותם באוויר, בודקים שהשטח פנוי לפני שהלוחמים מתקדמים רגלית ומאפשרים להם מרחב נשימה. "אנחנו אוספים מידע בזמן אמת, בודקים את כל הצירים, סורקים כל הזמן את מה שמסביב, ואם יש משהו חשוד אנחנו מתריעים לחי"רניקים שידעו להתמודד עם זה בשטח", מסבירה רב"ט שלו מרום, מפעילת סימולטור רוכ"ש, שצוותה לגדוד 7 בתרגיל המיוחד הזה.

כל מקבלי ההחלטות של החטיבה - מהמח"ט ועד המ"מים - הגיעו למחנה עמנואל (ג'וליס), השתלטו על חדרי הבקרה והתקדמו, ממש כמו במשחק מחשב, דרך הסימולציה שדמתה בצורה מדויקת ביותר את המקום בו יילחמו בפעם הבאה. למרות ההצלחה של התרגיל הייחודי, בחטיבה לא מתכוונים להוריד רגל מהגז וכבר מתחילים לתכנן את הצעד הבא שיעשה את הכוחות והלוחמים טובים ומיומנים יותר.