סיירת גבעתי חוגגת 20 שנים שלא יורדות במים

היא הוקמה מאיחוד של פלגות, שינתה את שמה, והפכה לאחת מהיחידות המובחרות בצה"ל. אחרי שחגיגות ה-20 נדחו בשנתיים בעקבות סבבי לחימה שונים - סיירת גבעתי חוגגת היום את שנות הפעילות וגאוות היחידה. מפקד הסיירת הסגולה מסכם עבורנו את התקופה האחרונה, ומסביר מה מציב אותה בחוד החנית

20.04.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

מאיחוד פלגות מפתיע, ועד להשתתפות במבצעי סיכול מדי לילה - סיירת החטיבה הסגולה מסכמת היום 20 שנות פעילות. היא אולי נשמעת צעירה, אבל להיות חלק ממנה - זה ממש לא משחק ילדים.

"הסיירת התחילה בכלל כגדס"ר (גדוד סיור) גבעתי", מגולל בפניי מפקד הסיירת, סא"ל אריאל גונן, את סיפור היחידה, "הגדס"ר היה איחוד של הפלס"ר, הפלנ"ט, הפלחה"ן, הפלחי"ק והפלס"ם של גבעתי, וכך נוצר איחוד בלתי מנוצח של כוחות סיור, נ"ט, חבלה והנדסה, קשר וסיוע מנהלתי".

בשנת 2019, ולאחר שהגדס"ר השתתף בשלל מבצעים כיחידת מפתח, שונה שמו באופן רשמי ל"סיירת גבעתי" - מה שהפך אותו ליחידה מובחרת של ממש. "אין משימה שלא נוכל לבצע, ואין מטרה שלא נעמוד בה עבור המדינה שלנו", מדגיש סא"ל גונן.

היום, סיירת גבעתי היא אחת משתי הסיירות היחידות שהן גם יחידה מובחרת וגם יחידה שמתניידת על רק"ם. החיבור בין לוחמים ברמת הכושר הפיזי מהגבוהות בצה"ל, לבין הנמ"ר, שהוא הנגמ"ש הטוב והמשוכלל בעולם - מעניק יכולות ניידות, שרידות, מיגון וקטלניות מרשימות.

"בקבלת ההחלטות במצב חירום - השילוב הזה הופך אותנו ליחידת מפתח בכל משימה", מסביר סא"ל גונן, "המומחיות שלנו בשני התחומים היא מהותית בכל גזרה".

בחודשים האחרונים, השילוב המנצח הזה הגיע לאיו"ש, לתע"ם של כחצי שנה. במהלך אותה תקופה הם הספיקו להשתתף במבצע "שובר גלים" ולהיכנס מדי לילה למקומות החמים ביותר בגזרה, להכיר את ג'נין ואת הקסבה של שכם כמו את כף ידם, לסכל פיגועים, ולפגוע בהתפתחותם של תאי טרור בערים הפלסטיניות.

מספר מבצעים בהם השתתפה
14
מספר עיטורים בהם זכתה
14
מספר פעילויות סיכול ב"שובר גלים"
166
מספר מפקדים שהתחלפו
11

"באחד מהאירועים איבדנו לוחם - סמ"ר עידו ברוך ז"ל, שנפגע מירי של מחבל לעבר עמדה צבאית", מזכיר סא"ל גונן, "זה כאב וכואב לכולנו, ואנחנו מרגישים את האובדן והצער העמוק עד היום. יחד עם זאת, וגם עבור עידו, אנחנו ממשיכים לפעול יום יום ולעמוד בכל מה שמצופה מאיתנו".

כשאני שואלת את מפקד הסיירת איך שומרים על ערנות ודריכות למרות השגרה האינטנסיבית, הוא מסביר מיד: "המתח נשמר כי אנחנו רואים את האויב בעיניים. האיום מוחשי, והחיכוך הוא יום יומי - זה שומר את הלוחמים שלנו בכשירות הגבוהה ביותר".

בתום התע"ם, ירדה הסיירת ללבנת אימון בה תרגלה מרמת הפרט ועד רמת החטיבה. בסיומה, ממש בעוד כמה שבועות, תחזור היחידה לתע"ם נוסף של כשלושה חודשים בגזרת הבית שלהם - השומרון.

"הקו תמיד מציב אותנו ברמת חיכוך גבוהה, שמביאה אותנו לשיא ומוציאה מאיתנו את התפקוד הטוב ביותר", משוכנע סא"ל גונן, "כתמיד, אנחנו נהיה חדים, ערניים, ונרד לפרטים הן בתכנון והן בביצוע המשימות".

את חגיגות ה-20 לפעילותם, ציינו בסיירת גבעתי בעצרת מיוחדת בה נכחו לוחמיה, מפקדיה ובוגריה. "אני מאחל לנו שלא נשכח את העבר שלנו, כי ממנו אנחנו בנויים: די-אן-איי של משימתיות ויוזמה", מסכם סא"ל גונן בחיוך, "שנמשיך את רוח היחידה, נעמוד בכל משימה בצורה הטובה ביותר, ולא פחות חשוב - שהלוחמים שלנו יחזרו הביתה בשלום".