הצצה ראשונה לקורס שישנה את חטיבת גולני

8 שבועות של תרגולים בשטח ולמידה תאורטית נרחבת - כך הוכשרו מפקדי ה"נמר" בקורס "אלון" החדש בחטיבת גולני. 10 לוחמים נבחרו לקחת חלק בשינוי ששם את הכלי במרכז העשייה בחטיבה. "מדובר בתרומה עצומה להתנהלות המבצעית בשטח"

29.11.17
נגה ברנדר, מערכת אתר צה"ל

"אתם צריכים להיות הכי מקצועיים והכי חזקים בכל תחום בנמר, לא יהיה דבר שלא תדעו לענות עליו". זה המסר שליווה את לוחמי גולני, שלקחו חלק ב"קורס אלון" החדש. מדובר בקורס שנועד להכשיר לראשונה מ"כים מהחטיבה להיות מפקדים מקצועיים על כלי הרק"ם (רכב קרבי משוריין) המתקדם "נמר", שגולני היא היחידה המחזיקה בו כיום.

עשרת חיילי הקורס עברו הכשרה נרחבת בת חודשיים, בה הם למדו את כל תפקידי הנמר ורכשו ידע מקיף על כלי הלחימה המשוכלל ועתיר הטכנולוגיה. הקורס החל בשבוע למידה תאורטית על התכונות, היכולות והמפרט של הנמר. 

בשבועות שלאחר מכן למדו הלוחמים את תפקידי המפתח בנמר - נהג, קטלן (מקלען) ומפקד, שנקראים "משולש הזהב". בנוסף, הם הכירו לעומק את מערכות הקשר, השליטה והאמל"ח שבכלי. בתום ההכשרה, יצאו החיילים לקורס סמלים בכירים, שאחריו קיבלו את הסיכה החדשה ושובצו בגדודים בתור "סמלי אלון".

בשבועות האחרונים של הקורס, הלוחמים יצאו לשטח ותרגלו ברמת הגולן את הפיקוד על הנמר בצמוד למחלקות החי"ר. "בעיניי, זה החלק הכי משמעותי בקורס, לכל אחד יצא לתרגל סיטואציות פיקודיות לפחות פעם אחת, ולחלק אפילו יותר", קובע סמ"ר אורי גרוטו, שהשתתף בקורס, "פתאום הכל התחבר והבנו את מה שאמרו לנו כל הקורס, שהנמר זה הקלף המנצח שלנו".

הסמלים ישרתו כמ"כים על "כיתות אלון", המורכבות מלוחמים השייכים ל"משולש הזהב", וכן ישמשו מעין מדריכים בשטח בזמן השימוש בכלי. השאיפה העתידית היא שבאימונים ובעת לחימה הם יהיו המפקדים על מחלקת הנמרים, שתילחם לצד מחלקות החי"ר בפלוגות. "צעד זה נובע מההבנה שמדובר בכלי חזק ומכריע במערכה, ושצריך לנצל את יכולותיו יותר מבעבר", מדגישים גורמים בחטיבה, ששמה את הנמר במרכז העשייה שלה. 

בגולני מביעים שביעות רצון מהמחזור הראשון של ההכשרה, כשבהמשך מתוכננים קורסים נוספים. "הרעיון הוא שסמל אלון נשאר לפקד על הנמרים בזמן שמחלקתו יורדת ללחימה רגלית", מסביר סגן רן פרידמן, מפקד הקורס. "מדובר בתרומה עצומה להתנהלות המבצעית, לוחמת חי"ר לצד נמר מנצלת את מיטב היכולות של הכלי ומחזקת אותנו משמעותית בשטח".

סמלי אלון יהיו המפקדים המקצועיים על הכלי, ויעבדו תחת פיקודם של מפקדי המחלקות בשטח, אך יפעלו גם באופן עצמאי. "מדובר בחיילים מאוד מחויבים, שאפשר להטיל עליהם אחריות כבדה", מספר סגן פרידמן. "יש להם את המקום להחליט החלטות ולהשפיע, בעיקר כשהם יבצעו בזמן אמת את כל מה שלמדו במהלך הקורס".

"בחנו את הגבולות שלנו תוך כדי האימון והשתפרנו בזכות התרגולים", מוסיף לדבריו סמ"ר גרוטו. "אני רואה איך השבועות האחרונים תרמו לי כמפקד, וחיזקו את הביטחון שלי". לדבריו, לסמלי אלון החדשים יש את ההבנה הכי מקצועית בשטח, ואת היכולת להעלות את השימוש החטיבתי ברק"ם לרמה הבאה.