הצצה למהפכה המיוחדת ביחידת חוד החנית של גולני

מהיכולת להיות עצמאי לחלוטין בעומק שטח האויב, דרך תפעול רובוטים בשדה הקרב ועד להפעלת אמצעי לחימה מתקדמים - רגע לפני שהמתגייסים החדשים מגיעים אל בא"ח גולני, כתבנו שוחח עם מפקד בית הספר לסיירת ושמע על הייעוד החדש, הגיבוש הקשה וההכשרה הארוכה, שרק החזקים והמצוינים ביותר יצליחו לעבור - כל הדרך עד לסיכה הנכספת של היחידה החדשה

27.11.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כמעט לכל אדם בישראל יצא לשמוע מעט מסיפורי הקרבות הקשים והמפורסמים, שטמונים במורשת העשירה של סיירת גולני, היחידה שבחוד החנית של החטיבה החומה, שהוקמה כבר בימיה הראשונים של המדינה.

כיבוש מוצב הבופור, הקרב על תל-פאחר, מבצע "אנטבה" והמצור על המוקטאעה ברמאללה - כל אלה הם רק חלק בדפי ההיסטוריה של לוחמי הסיירת, שבמהלך 70 השנים האחרונות לא מפסיקים לפעול בזירות המורכבות ביותר ולהתאמן במרץ לקראת הרגע בו ייקראו לעימות עם האויב.


הסיירת המפורסמת היא חלק מגדוד הסיור של חטיבת גולני, ולצידה פועלות שתי פלוגות עוצמתיות לא פחות, פלוגת ההנדסה (פלחה"ן) ופלוגת הנ"ט, שביחד יוצרות אגרוף מבצעי, שמייצג באופן הטוב ביותר את רוח הלחימה המיוחדת של החטיבה.

אולם, הגישה המבצעית החדשה בצבא היבשה, והבנת הצרכים המבצעיים שעולים משדה הקרב העתידי בו צפויות לתמרן חטיבות החי"ר, ביניהן חטיבה מספר 1, הביאו להפיכת המבנה של גדוד הסיור, שהחל מהשנה הנוכחית כבר אינו נקרא גדס"ר אלא כולו "סיירת גולני".


"בשדה הקרב העתידי אנחנו צריכים לוחמי קומנדו"

כחלק מהשינויים שבוצעו בגדוד, הוחלט להגדיר מחדש את המבנה והייעוד של הפלוגות הלוחמות, ובנוסף לשנות את מסלול ההכשרה ואף את סמל היחידה בהתאם. "היחידה עברה תהליך שנועד להתאים אותה לשדה הקרב העתידי", מספר רס"ן מאיר אוחיון, מפקד ביה"ס לסיירת.

"הבנו שלמערכה הבאה שלנו אנחנו צריכים צוותים של לוחמי קומנדו מיומנים - לוחמי שטח, בעלי הבנה של תפיסות וטכניקות מבצעיות תוך כדי תנועה, אנשים בוגרים, חזקים, עצמאיים ויצירתיים עם המון אחריות אישית. צוותים שנוכל לשלוח למשימות מורכבות בעומק שטח האויב - כאלו שלא יחזרו בלי לבצע אותה על הצד הטוב ביותר".

במטרה להתאים את הסיירת החדשה למבנה הנדרש, הוחלט להסיר את ייעודן של שלוש הפלוגות, וליצור פלוגות חדשות שיתנו מענה טוב יותר לאתגרים.

"לקחנו את הסיירת הוותיקה ואת פלוגת ההנדסה ויצרנו מהן שתי פלוגות "פשיטה", עם כשירויות של חבלה, לחימה בשטחים בנויים, לחימה בסבך, לחימה בתוואי תת-קרקע ואפילו התמחות ייעודית בלוחמה בטרור", מסביר רס"ן אוחיון.

מלבד הפלוגות הללו, גם פלוגת הנ"ט, או בכינויה "עורב", עברה שינויים - אומנם היא עדיין ממוקצעת בתחום הטילים, אך ע"פ רס"ן אוחיון נוספו לה עוד המון כשירויות חדשות ואמל"ח מתקדם עליהם לא ניתן לפרט, שהופכים אותה לפלוגה שעיקר ייעודה הוא איסוף מידע, איתור האויב והשמדתו.

"כל התהליך נבע מהסתכלות רחבה על הקרב שעתיד לבוא ולא על הקרב שכבר היה", מבהיר רס"ן אוחיון. "אנחנו רוצים להיות רלוונטים, ומעבר לזה, להיות צעד אחד לפני האויב ולהפתיע אותו בשטחו שלו. זו הסיבה שמלכתחילה הוקמה סיירת גולני, וזו הסיבה שדאגנו לחדש ולהעצים אותה בגודלה ובכוחה".


מה שלא הולך בכוח - הולך במוח

אולם גם בסיירת גולני יודעים היטב, כי בכדי להגיע ליעד שהציבו לעצמם ולהפוך לסיירת מתקדמת שתצלח את האתגרים המצפים לה בשדה הקרב העתידי, לא די בשינוי המסגרת, אלא גם בבחירת החומר האנושי המתאים ביותר וליטושו באמצעות אימונים קשים ומורכבים.

"כחלק מבניית הסיירת החדשה, ביצענו שדרוגים בגיבוש ליחידה ובמסלול ההכשרה", מציין רס"ן אוחיון. "מי שירצה להגיע לסיירת, יצטרך לעבור גיבוש בן ארבעה ימים, במהלכו הוא יצטרך להתמודד עם אתגרים קשים במיוחד, שרק הטובים ביותר יצליחו לעבור אותו בהצלחה ולהימצא מתאימים להתחיל את מסלול ההכשרה של היחידה".

במטרה לבחון את החיילים בהתאם לסטנדרטים שנקבעו בסיירת החדשה, הוחלט לשנות את תוכן הגיבוש ולהוסיף תרגילים שיבחנו יכולות מיוחדות וחשובות אצל החיילים, יכולות שיהיו מכריעות בשדה הקרב הבא.


"לא אוכל לגלות מה הוספנו לגיבוש הקרוב, אבל אני כן יכול לספר שאם פעם הדגש היה רק על היכולות פיזיות, היום לצד החלק הזה אנחנו שמים דגש גדול גם על היכולת הטכנית והטכנולוגית של הלוחמים", הוא מדגיש. "היום לוחם צריך לדעת להפעיל אמל"ח מתקדם - מרחפנים, דרך נשקים מתקדמים ועד רובוטים. המון דברים שלא היו קיימים בעבר".

"הוספנו לגיבוש ולהכשרה שלל תרחישים, שיגרמו למתמיינים לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות יצירתיים בזמן אמת - הכל כדי שיוכלו לדעת להפעיל את האמצעים המיוחדים בצורה האפקטיבית ביותר במקום הנכון, בזמן הנכון, תחת לחץ ואש".



גם ההכשרה עצמה, האורכת כשנה וחודשיים, עברה לא מעט תמורות. "הבנו מה התחומים בהם אנחנו רוצים להעמיק את הידע והניסיון של הלוחמים שלנו, ומהם התחומים בהם ניתן לקצץ את זמן ההכשרה", הוא מסביר ומדגים: "בעבר קורס הסיור ארך שלושה שבועות, היום הבנו שהוא מעט מיושן ולכן קיצרנו אותו לשבועיים. בשבוע שנותר הרחבנו את קורס הניווט והתת-קרקע".

השטח בו חונכו דורות של לוחמי סיירת גולני

מלבד ההכשרה הייעודית, גם השטח בו מתבצעת הכשרת הסיירת החדשה מותאם במיוחד לאתגרים המבצעיים של הסיירת. המרחב, העונה לכינוי "שטח 100", הוא שטח אש המלכד בתוכו כארבע שמורות טבע, בו גודלו וחונכו דורות של לוחמי סיירת גולני, החל משנות ה-80.

"אנחנו למעשה הסיירת היחידה שיש לה אזור אימון משלה, שמחנה האימון שלה יושב ממש בתוכו", מגלה רס"ן אוחיון. "ב'שטח 100' יש את כל תוואי המרחב שניתקל בהם בלבנון - החל מסבך, בולדרים, בוץ, גבעות, שטחים פתוחים ואפילו מרחבים בנויים. המקום הזה מאפשר לנו להכין את הלוחמים בצורה הטובה ביותר ללחימה בלבנון, שהיא הייעוד האופרטיבי הראשון של סיירת גולני".

עוד הוא מוסיף, כי לא רק השטח מאפשר לאמן את הלוחמים בצורה הטובה ביותר, אלא גם האמצעים והכלים המתקדמים שהתווספו לאימוני הסיירת, שמאפשרים את הכנתם האיכותית ביותר לרגע האמת. במהלך ההכשרה הלוחמים מתנסים בין היתר בשלל סימולטורים, מטווחים עם מטרות קופצות, מכ"מים, רובוטים וגאדג'טים ייחודיים ללחימה בשטח בנוי ומורכב, אמצעי הסוואה מיוחדים, ועוד אמצעי לחימה רבים שמשפרים את החוויה.

"כל האמצעים שנמצאים לרשות בית הספר שלנו משפרים בכל מחזור את התוצאות של הלוחמים ומעלים עוד ועוד את הרף הגבוהה של הסיירת", מצהיר רס"ן אוחיון. "זה בא לידי ביטוי ברמת הדיוק שמשתפרת, בכושר הגבוה, בהסוואה שהולכת ומשתדרגת, ובעיקר בהפקות לקחים שאנחנו מבצעים מאימון לאימון, כל זאת במטרה להתגבר על המכשולים שעלו במערכות קודמות ולהגיע למערכה הבאה חזקים יותר. דוגמה טובה לכך היא שאם ב'לבנון השנייה' הייתה לנו בעיה של סחיבת משקלים, היום אנחנו מסוגלים לסחוב 50 אחוז ממשקל גוף לאורך 120 ק"מ בממוצע. שיפור מטורף".

סיירת העם

יחד עם זאת, למפקד ביה"ס חשוב להדגיש שעל אף כלל האמצעים המתקדמים שנוספו להכשרה ולשירות ביחידה, צריך לזכור שאמל"ח הוא רק כלי, ואילו מה שמייחד את היחידה והופך אותה לעוצמתית הוא דווקא ה-DNA של הלוחמים, שמאז ועד היום - נשאר דומה. 


"לוחם ב'סיירת גולני' החדשה נותר אותו לוחם שדבק במשימתו בכל מחיר, יילחם לצד אחיו לנשק באש ובמים ויעשה את עבודתו מא' ועד ת' - במקצועיות, איכותיות ומצוינות, בדיוק כמו בעבר", הוא מדגיש.

"לא סתם אומרים שגולני היא חטיבת העם. רק כאן אפשר לקחת בחורים מכל רחבי הארץ, בעלי רקע שונה לגמרי, וליצור ביניהם קשר החזק יותר מכל חברות שהייתה להם קודם לכן. החוויות הקשות והמגבשות, שנוצרות במהלך השירות בסיירת גולני, הופכות אותנו ליחידה חזקה יותר, שתדע להגן על עם ישראל בצורה הטובה ביותר".

לעוצמה של גולני כחטיבת העם, מוסיף רס"ן אוחיון גם את השורשים והמורשת של החטיבה, שתמיד ניצבים כנר לרגליה ומובילים את לוחמיה אל כל משימה: "ההיסטוריה העשירה שלנו היא זו שמאפשרת לנו להתקדם קדימה".

"אני תמיד אומר לחיילים שלי שיש שתי דרכים לדמות את שדה הקרב - אימונים ומורשות קרב. אחרי שהלוחמים שלנו שומעים ומתרגשים ביחד מסיפורי הגבורה של הסיירת, הם יודעים שלהיות חלק מהמשפחה הזאת - זה דבר מחייב. הם יודעים שבזמן אמת אסור יהיה להם לבייש את שם היחידה, הסמל והכומתה שהם עבדו כל כך קשה כדי להשיג".

"עד הניצחון"

רס"ן אוחיון יודע שפרויקט הסיירת החדשה עוד נמצא בבנייה, אך לצד זאת הוא בטוח בלוחמיו ויודע כי הרמה הגבוהה אותה הוא מציב באימונים, מבטיחה את המוכנות של לוחמיו, גם אם מחר תפרוץ מלחמה. "אני חושב שהמעבר מגדס"ר לסיירת הפך אותנו למוכנים יותר למערכה הבאה", הוא מכריז.



"אנחנו פועלים כל יום, כל היום, כדי להמשיך להיות הכי טובים במה שאנחנו עושים - לנצח בקרב ולבצע כל משימה עד הסוף, שכן הסיסמה שלנו היא 'עד לניצחון'", הוא מסכם. "אנחנו מנחילים ללוחמים שלנו מהשבוע הראשון שלהם ועד ליומם האחרון על מדים, כי גם אם היעד הוא בקצה ההר, וגם אם במרחק של 200 ק"מ הליכה בשלג - הם יבצעו את המוטל עליהם ויחזרו כשידם על העליונה".

"לא סתם יחידת חוד החנית של חטיבה מספר אחת היא החלוצה במעבר מגדס"ר לסיירת. תהליך אליו כל הצבא הולך", מוסר רס"ן אוחיון למתגייסים הטריים, "גולני תמשיך להוביל את צה"ל בשדה הקרב ולבצע את המשימה בכל זירה אליה תידרש. בואו אלינו כדי לקחת חלק ביחידה מנצחת, ותזכרו - למרות שהולך להיות לכם קשה, כדי להיות לוחמי סיירת גולני אמיתיים אתם חייבים להמשיך בכל הכוח עד לניצחון".