82+51 הוכיחו לנו שהשלם גדול מסך חלקיו

אם יצא לכם לשמוע את המילה צק״ח או צק״ג, ולא הבנתם מה זה אומר - הכתבה הזו תעשה לכם סדר. דיברנו עם מ״פים מחטיבת גולני ו-7, שתרגלו בצק״ח במסגרת התרח״ט של החטיבה החומה, והבנו את חשיבות שיתוף הפעולה המבצעי ההדוק

29.04.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כבר כמה שנים, ובעקבות הסקת המסקנות ממבצע ״צוק איתן״, פועל ומתאמן צה"ל במסגרת צק״חים - צוותי קרב חטיבתיים. הצוותים האלו, שמאגדים לוחמי חי״ר, הנדסה ושריון, מיועדים להילחם יחד בזמן אופרטיבי ולהתקדם כמקשה אחת בשדה הקרב.

המטרה היא לשפר את אפקטיביות הלחימה, להעצים את התקשורת בין החיילים, ולהרחיב את סל היכולות והכלים הטקטיים של כל כוח מתמרן.

בדיוק במסגרת הזו התקיים תרח״ט גולני, שהסתיים בשבוע שעבר. מה זה אומר בפועל? שגדוד שריון של חטיבה 7 תרגל יחד עם כוחות החטיבה החומה, בדומה למה שיקרה בלחימה אמיתית.

ברזולוציות הקטנות יותר, קיים גם צק"ג - צוות קרב גדודי. זהו למעשה גדוד משולב. כך למשל, הצק״ג של גדוד בגולני בנוי מפלוגות אורגניות, מכוח המסופח אליהם מגדוד שריון, וכוח נוסף מגדוד הנדסה. כל אלה יפעלו בלחימה תחת פיקוד ישיר של מג״ד מגולני.

ולחילופין, פלוגות מחטיבת גולני מסופחות להילחם עם הצק"ג של גדוד השריון - כשכולם תחת צק״ח גולני. כן, גם אני קצת הסתבכתי בהתחלה.

באותה השיטה צפוי לפעול כל הצבא, על כלל חטיבותיו, בזמן לחימה, והוא מתאמן כך כעת - צק״חים ובתוכם צק״גים, ואפילו צק״פים (צוותי קרב פלוגתיים).

זה ממש כמו החלפות - במלחמה, גדוד אורגני לא נלחם לבד, הוא קולט כוחות ושולח כוחות

כדי להבין יותר את השיטה, שוחחתי עם מ״פ מגדוד 51 בגולני ומ״פ מגדוד 82 בשריון. ״חברו אלינו שתי פלוגות מגולני - אחת מגדוד 12 ואחת מגדוד 51״, מסביר סרן יעקב אשכנזי, מ״פ בגדוד 82, ״זה ממש כמו החלפות - במלחמה, גדוד אורגני לא נלחם לבד, הוא קולט כוחות ושולח כוחות. לכן, כבר שבוע לפני התרח״ט, הפלוגות הגיעו אלינו וביצענו איתם נוהלי קרב״.

״זה מעניין מאוד״, מציין סרן אבישי גלייכר, מ״פ ג׳ בגדוד 51 שהוביל את פלוגתו בתרח״ט גולני תחת פיקוד 82. ״זה מאפשר זוויות חשיבה שונות. למשל, שריונרים מסתכלים מספר קילומטרים קדימה כי הם מאוימים מנ״ט, בעוד חי״רניקים מסתכלים יותר לטווח הקרוב״.

עם יותר מ-100 כלי מלחמה, תרגלו לוחמי גולני ו-7 נסיעה בשטח בנוי ובציר הררי. הדגש היה על פתיחת מעברים ממולכדים, הכנסת כוח ללחימה, וכיבוש יעדים - כאשר שיא התרח״ט וסיומו היה בכיבוש שטח בחרמון.

״לאורך כל התרח״ט תרגלנו עם המ״פים מגולני, וגם היינו אמונים על הלוגיסטיקה, החימוש והמזון של הפלוגות שלהם. כל בעיה או חוסר של הגולנצ׳יקים - היו בסוף גם שלנו״, מספר סרן אשכנזי.

לא בכדי דיברתי עם שני המ״פים האלה יחד. הם עבדו יחד לאורך השבוע, והתעדכנו אחד עם השני בקשר: ״אנחנו עושים כל משימה ומשימה בשיתוף פעולה מלא״.

״היינו ערים 72 שעות - ישנים בין לבין, חצי שעה פה, חצי שעה שם, אבל יש רציפות של לחימה והתקפה. אוכלים וישנים רק בתוך הטנק. זה אתגר אדיר להיות בפנים עם כל ציוד הלחימה, בחמסין מטורף, אבל ממשיכים לעשות מה שצריך״, מדגיש המ"פ מ-82.

"אני סומך על לוחמי גדוד 82 - ממש כמו שאני סומך על הלוחמים שלי מ-51״

התרח"ט, כך הסכימו שני המ״פים, שיפר באופן חד משמעי את המוכנות של הכוחות ללחימה בתוואי מורכב והתמודדות עם חום קיצוני, וכמובן את היכולות מבחינת השת״פ ביניהם. ״ראינו והראינו שהשלם גדול מסך חלקיו״, סיכם המ״פ מ-51, ״לגדוד שריון אין את כלל היכולות האפשריות, וכך גם לגולני - השילוב הזה הוא הכרחי. אני סומך על לוחמי גדוד 82 - ממש כמו שאני סומך על הלוחמים שלי מ-51״.