איך עובד מרכז פיקוד הירי בסוללת תותחנים

הלב הפועם, המקום בו מתקבלות ההחלטות - רגע לפני שיגור הפגז. מה בדיוק עושים במרכז פיקוד הירי הקדמי? ריאיון מיוחד עם מפקד סוללה

22.12.16
מערכת אתר צה"ל

זה מתחיל עם קבלת התראה על מטרה חשודה. הכוחות בשטח מיד מוקפצים ונכנסים לתותח - מוכנים לפתוח באש במקרה הצורך ומחכים לפקודה. מי שייתן את האות ויכווין את האש לנקודה המדויקת והרלוונטית ביותר הם חיילי המפי"ק - מרכז פיקוד ירי קדמי.

בכל סוללת תותחים קיים מפי"ק, שהוא למעשה נגמ"ש מוגף מדגם ברדלס ובו מערכות מחשוב וקשר, שמסייעות לנהל את האש. תוך זמן קצר המידע עובר לסוללת התותחים, והפגזים משוגרים לעבר המטרה.

"המפי"ק זה בעצם החפ"ק של המסו"ל", מסביר סרן לוטן חורב, מפקד סוללת בועז בגדוד "דרקון" באגד 215, "שם מתקבלות כל ההחלטות. זה המוח שאוסף, מנתח את הנתונים ויודע לתקשר מול כל היחידות האחרות במרחב הפעולה, כמו "רוכב שמיים", יחידת האיכון ואמצעים נוספים".

העבודה במפי"ק דורשת חלוקת קשב גבוהה, בעיקר תחת לחץ. "אין מקום לטעויות ונדרשים להיות חדים מאוד", מדגיש סרן לוטן, "אין ספק שאני סומך מאוד על חיילי המפי"ק".

אותם חיילים וחיילות ממוינים לתפקיד, עוברים קורס מיוחד במהלך הטירונות, שמתקיימת בבית הספר לתותחנות בשבטה, ולומדים בהרחבה על בליסטיקה וניהול אש.

"להיות בסוללה זה אומר להיות לעשות תפקיד מאוד מגוון", מסכם מפקד הסוללה, "ממעצרים באיו"ש, דרך פעילות במתווה חי"ר ועד שינוע כמויות אדירות של חומרי נפץ. כל יום הוא משימה מיוחדת אחרת, אליה החיילים מגיעים במוטיבציה אדירה".