אלו המכ"מים שמזהים ירי רקטות בזמן אמת

בגדוד עיטם של אגד 282 מספקים הצצה מיוחדת לטכנולוגיות שעשויות לשנות את פני המערכה, ומספרים על המכ"ם שמתריע מפני רקטות קצרות טווח והבלון המטארולוגי שמספק תמונת מצב בזמן אמת

04.01.17
מאיה רוזן, מערכת אתר צה"ל

מבצע צוק איתן, קיץ 2014. הירי מרצועת עזה הפך למדויק יותר מבעבר ופצצות מרגמה רבות נורו באופן מכוון לשטחי הכינוס, שם שכנו הכוחות הרגליים. כאן נכנס לשימוש מבצעי המכ"ם "מגן רוח".

"בעידן זה, אחד האתגרים המבצעיים שלנו הוא איתור וגילוי ירי רקטות מצד האויב בזמן אמת", מסביר סא"ל תומר ז׳ורנו, מפקד גדוד עיטם, שמתפעל את המכ"ם.

"מגן רוח" פותח במיוחד נגד איום טילים קצרי הטווח, כך שהוא נייד בשטח ומגן על הכוחות מפני ירי שעלול לסכן אותם ואת הפעילות שלהם. "מדובר במכ"ם טקטי שמשרת את הכוחות המתמרנים", מדגיש סא"ל ז'ורנו.

כוח חי"ר שייכנס בעימות הבא לעומק שטח אויב וייתקל בחוליית משגרים של טילים קצרי טווח - ייעזר במכ"ם שיספק מידע מדויק, לא רק על האיום הצפוי, אלא גם על מקורו. הודות למכ"ם יוכלו הלוחמים לקבל נקודת ציון מדויקת לצורך תקיפה וסיכול של החוליה המאיימת, וכן את התמונה לכלל הכוחות גם באוויר, בים וכמובן ביבשה.

מפתיע אותנו בכל פעם מחדש

את המכ"ם מפעילים לוחמי ולוחמות גדוד עיטם של חיל התותחנים. "יש עליהם אחריות רבה. הם נדרשים לתפעל את המערכות בזמן אמת, להתריע לגורמים הרלוונטיים ובכך למנוע את נפילת הרקטה הבאה - ולהציל חיים", מבהיר סא"ל ז'ורנו. "מדובר בלוחמים איכותיים ביותר שעוברים הליך הכשרה לא פשוט, אבל מאוד משמעותי ומאתגר. הלוחמים הללו יודעים לנוע בעומק עם כל הכלים שיש לנו ולפרוס את המכ"ם כמעט בכל מתאר אפשרי".

המכ"ם משתפר כל הזמן, בזכות יכולות הפיתוח של הלוחמים עצמם. במהלך "צוק איתן" הוא קיבל חותמת מבצעית מוצלחת, ובשנה האחרונה לקח חלק בלתי נפרד במשימת ההגנה על הגבולות והכוחות שמתאמנים בכלל הגזרות. "הוא באמת מפתיע אותנו בכל פעם מחדש ביכולות שלו", מציין סא"ל ז'ורנו, "אנחנו מופתעים לגלות איך הוא לא רק מממש את עצמו - אלא גם מכפיל את הציפיות שלנו ממנו".

בגדוד לא מסתפקים רק ב"מגן רוח". פיתוח טכנולוגי נוסף בו משתמשים לוחמי עיטם הוא שילוב מכ"ם המסייע בירי לעבר האויב בתחום המטאורולוגיה: דמיינו בלון המופרח לאוויר, אשר קולט ומחשב נתונים מטאורולוגיים שונים. הבלון מגיע לגבהים משמעותיים, ואחרי שהוא מסיים לספק את "המברק המטאורולוגי" - הוא מתפוצץ - והנתונים מועברים לסוללות היורות. הן, מוכנות לקבל את "תמונת המצב" העדכנית, וכך מבצעות את החישובים הנדרשים לפני פתיחה בירי.

"הפיתוחים הטכנולוגיים הללו מסייעים לנו להצליח במשימות ומהווים חלק חשוב בהכרעה בשדה הקרב", מסכמים בגדוד עיטם.