תחת אש, בגשם ובבוץ - איך מצילים חיים בשדה הקרב?

אימון כזה הם אף פעם לא חוו. כוחות הרפואה של חטיבת האש 282 תרגלו רפואה תחת אש בגשם ובבוץ, וחזרו, סלחו לנו על הקלישאה, עייפים אך מרוצים: "האימון הזה מכין אותם הכי טוב שאפשר לרגע בו יצטרכו לתת סיוע מציל חיים בזמן אמת"

02.08.18
נגה ברנדר ומיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

"יורים עלינו!", צועק אחד הקצינים, כשבנוסף לקולות הפיצוצים נשמעת צעקה מהעבר השני: "אני חייב חסם עורקים, יש לי פה פצוע". לא, אף אחד לא בסכנת חיים אמיתית, אבל במסגרת האימון המיוחד שביצעו כוחות הרפואה של חטיבת האש 282, הם תרגלו בצורה המציאותית ביותר איך ייראה טיפול בפצועים תחת אש.

האימון, שמתקיים בפעם הראשונה בחטיבה, נועד לתרגל את החיילים בטיפול רפואי מציל חיים במרחב מאוים - מפעילות ביטחון שוטף שגרתית בגזרה חמה ועד ללחימה בשדה קרב של ממש. במסגרתו, הכוחות מתאמנים במתן מענה רפואי, אולם מטרתו העיקרית הייתה להתנסות בחבירה לכוחות הנלחמים ובביצוע פעולות מצילות חיים בשטח.

"לאימון הזה יש חשיבות קריטית", מבהיר סרן אלון שוס, קצין הרפואה של החטיבה, ומסביר: "בזכותו, החיילים שלנו יכולים לספק מענה רפואי משמעותי במהלך כל פעילות מבצעית, לא משנה היכן או מתי היא מתקיימת".

האימון החל מלימוד רפואי עיוני, המשיך בתחנות מפורקות של הנשמה וניקוז חזה - שתי הפעולות הקריטיות ביותר בטיפול רפואי בשטח, ובסופו נערכו יומיים של אימונים עם בימוי אויב ופירוטכניקה, שמטרתם להמחיש את הסביבה המבצעית: "כשהחיילים שומעים את קולות הנפץ, הם מרגישים מאוימים ופועלים לפי ההיגיון שניסינו ללמד אותם".

"הייעוד של צוותי הרפואה שלנו", מוסיף סרן שוס, "הוא להיות כמה שיותר קרובים לחזית, ולכן הם צריכים לדעת כיצד לפעול בזמן אמת, כשהאויב בזירה. הם יהיו צריכים להישכב על הקרקע במהירות בשביל לא להיפגע בקרב, להתנגב בזהירות לזירת האירוע ולחלץ את הפצועים במהירות האפשרית".

לאורך כל האימון המסר היה ברור - הטיפול הכי טוב תחת אש מתחיל בהשגת עליונות באש נגד האויב. כלומר, אם במהלך ההתקדמות נפצע לוחם, קודם כל יהיה על הכוחות לנטרל את האיום ורק אז יתפנו לטפל בפצוע. עבור אנשי הרפואה, שייעודם טיפול רפואי מהיר - לעתים ההיגיון דווקא מנחה לפעול הפוך.

"ביום השני שלי כרופא גדודי", משחזר סרן שוס, "נדרשתי לטפל בפצוע במעמקי בית לחם, כחלק מהצוות הרפואי בפעילות מבצעית. אני זוכר שהרגשתי אז פער גדול בין הרקע הרפואי שלי לעובדה שאין לי הכשרת לוחם. המטרה שלי היום היא למנוע מחיילים את התחושה הזאת ולהכין אותם הכי טוב שאפשר לתרחיש הזה".

כאמור, האימון הזה הוא חדש יחסית במערכת הצבאית. הוא נערך עד כה בחטיבות השריון 188 ו-7, במתארים שונים לחלוטין המתאימים לצורכי החטיבות במלחמה, אך כולן תפסו את האימון כרלוונטי וחשוב. "אני רוצה שכל צוות רפואי קרבי יעבור את התכנים האלה", מצהיר סרן שוס, "אצלי בחטיבה זו רק ההתחלה, ונמשיך להשקיע משאבים בתכנים כאלו".

גם החיילים, בעודם רטובים ומכוסים בבוץ, הביעו התלהבות רבה במהלך האימון. "התחושה שלהם היא שהשקיעו בהם", מגלה קצין הרפואה, "מבחינתם הם קיבלו מיומנויות פרקטיות וחיוניות לעתיד".