גדוד 334 מסכם תע"ם ושולף עוד "אס" מהשרוול

התקופה האחרונה הייתה עמוסה במיוחד עבור הגדוד הרקטי הסדיר היחיד בצה"ל. רגע אחרי שהוא סוגר 3 חודשי תעסוקה מבצעית, שמענו מהמג"ד ומ"מים משתי פלוגות על האתגר בשילוב המקצוע הייחודי לשגרה המבצעית, ולמה האמל"ח בו הם מחזיקים - יכול לשמש כשובר שוויון במערכה הבאה

15.02.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

"לגדוד שלנו יש יכולות שהן לא פחות מקלף אס", כך מכריז מג״ד 334 של חטיבת האש 282, "וכמו בכל משחק קלפים, מי שיקבל את האס - כנראה ינצח". אותו אס עליו מדבר סא"ל אור קסלר הוא האמל"ח שנמצא בגדוד וייחודי רק לו - משגרי ה-MLRS. מדובר במשגרים רקטיים מדויקים והרסניים - שונים דרמטית מפגזים ביכולתם להכריע סיטואציות מבצעיות ביום פקודה.

הגדוד מחזיק בשני סוגי רקטות המחמשות את המשגר - 'רומח' ו'רעם איתן'. רקטת 'רומח' נכנסה לפעולה בשנת 2016, ויכולות הדיוק שלה עשויות למנוע גם פגיעה בבלתי מעורבים. בקרוב היא תוחלף ברקטת ה"בר" - רקטה מתקדמת ומשופרת.

'רעם איתן', לעומת זאת, היא רקטת רסס שיכולה ליצור אפקט הרס נרחב, שיאפשר לפתוח מעבר בטוח יותר לכוחות בשדה הקרב.

אבל פעילות הגדוד ממש לא מסתכמת באמל"ח חדשני. מבצע שובר גלים והצורך בתגבור על קו התפר הביאו את הלוחמים והלוחמות של 334 לקחת חלק מרכזי במאמץ המשותף לשמירה על ביטחון אזרחי המדינה. "לאור המצב, חזרנו והרחבנו את הפעילויות שלנו – דבר שהביא עמו אתגר גדול בכל הקשור בשמירה על אימונים סדירים", מדגיש סא"ל קסלר.

"התעסוקה המבצעית הזו מורכבת במיוחד", הוא ממשיך, "יום יום, כבר שלושה חודשים רצופים, אנחנו עוצרים מאות מסתננים ברחבי החטיבה המרחבית מנשה. באותה נשימה, פלוגה אחרת שלי מתאמנת בשבטה, ואף השתתפה בתרגיל הענק 'אלוני בזלת'. לשלב ולדעת לעשות גם וגם - זו יכולת נוספת שמייחדת את הגדוד".

"יש ניסיונות הסתננות דרך הגדר בערך בכל יום", מספרת סג"ם מיקי בן דור, מ"מ בפלוגה ג', שתופסת קו במנשה כבר 3 חודשים, "לכן אנחנו צריכים להיות ערניים במאה אחוז ותמיד עם יד על הדופק. נכון, אולי זה לא הייעוד המקורי שלנו כחטיבה, אבל אנחנו מצליחים לסכל אחוז גבוה מאוד של הסתננויות. מעבר לכך, תפיסת הקווים מוסיפה לנו המון משמעות לשירות. באמל"ח שלנו משתמשים בעיקר בזמן מבצע צבאי או מלחמה, אז העבודה היומיות מחזקת את היכולת המבצעית".

"אנחנו כל הזמן חושבים על טקטיקות חדשות", היא מציינת, "כמו שאנחנו פה בכוננות, ככה קורה גם בצד השני. יש אתגר גדול להשתנות ולשנות - את מיקומי המארבים או את סדר הכוחות. אנחנו מאוד ממוקדים במשימה - אף פעם לא ניתן לדעת מי מסתנן כדי לחפש עבודה ומי יעשה את הפיגוע הבא".

“אנחנו, לעומת זאת", מצטרף לשיחה סגן אריאל לוי, מ"מ בפלוגה ב', "נמצאים בשבטה כבר תקופה שמסתיימת בקרוב - ועוסקים במקצוע הארטילרי יום יום, שעה שעה. במהלך שלושת חודשי האימון יצא לנו להתמקצע ולתרגל ירי חי במסגרות שונות - במהלך התרגיל הבינלאומי בחודש שעבר, ירינו לא פחות מ-14 מכות אש ע"י הרקטות בהן אנו משתמשים".

עם הפעילות העצימה בתקופת האימון, גדוד 334 רק מוסיף לגדול ולהתפתח. בימים אלו הוא נמצא בתהליכי הסבה למערך המבוסס על משגרים גלגליים. "כיום לוקחות לנו כמה שעות להיערך לירי רקטי", מסביר המג"ד, "המעבר יצמצם משמעותית את זמן ההיערכות שלנו - נוכל לבצע ירי מכל נקודה בפיקוד הצפון בכמחצית מהזמן שעשינו זאת קודם".

"זהו ללא ספק שדרוג משמעותי במערך האש היבשתי של צה"ל - שינוי דרמטי של כללי המשחק", הוא מסכם, "אנו סבורים כי המעבר הזה יציב את הגדוד בחזית הפעילות המבצעית של צה"ל, ויקח אותנו למקומות נרחבים הרבה יותר מהגבולות המוכרים לנו - לעולמות שאפשר רק לדמיין".