מה עשו המחלצים של פיקוד העורף במתחם שרונה?

גיוס לוחמי ולוחמות החילוץ קרב ובא, ואיתו גם הצורך שעלה בחטיבה הכתומה לפנות למלש"בים פנים מול פנים, ולהסביר מה זה אומר להיות חייל שאמון על הצלת חיים בנוסף להגנת המדינה. מסיבה זו, הגענו עם החטיבה למתחם שרונה לאירוע חילוץ ראשון מסוגו, ועל הדרך אספנו גם כמה פרטים על ההכשרה הייחודית

12.07.18
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

חוסר שגרתיות הוא קו מאפיין בהרבה מפעולותיה של חטיבת החילוץ וההדרכה. האופי המיוחד של לוחמי ולוחמות פיקוד העורף טמון בכל שלבי שירותם - מהטירונות, דרך האימון המתקדם בו פוגשות יכולות חילוץ כשירויות מבצעיות, ועד לתפיסות הקו והאימון המשלבות הגנת עורף וחזית.

לכן, לא נוכל לצפות לפחות מאשר אירוע חילוץ והצלה במיקום מפתיע לפני גיוס הקרוב לחטיבה - לב תל אביב, מתחם שרונה. "הפרויקט, בדגש על המיקום המיוחד שלו, נועד לעודד מלש"בים להתגייס לחטיבה ולחשוף אותם ליכולות שלה, אליהן רבים לא מודעים" מסביר מפקד בא"ח העורף, סא"ל חי רקח.

"הצוותים יבצעו תצוגת כלי חילוץ שתמחיש את השימוש בהם בשטח", מוסיף המפקד, שיקלוט את מחזורי הגיוס הבאים הישר אל זרועותיו של בא"ח העורף בזיקים, "בנוסף לזה, אנחנו רוצים לשקף למלש"בים את שגרת הלוחם בצורה האינטימית ביותר דרך מפגש ותמונות שמראות את כל רבדי התפקיד - מתפיסת הקו ועד משלחות הסיוע בחו"ל".

"חטיבת החילוץ היא ייחודית", מצהיר מפקד הבא"ח, "הדרישה ליכולות לפעילות מבצעית שדורשות פגיעה בכל מפגע, ומאידך לימוד יכולות הצלת החיים ושמירה על חיים - שני אימונים, כשירויות שונות, עבודה שונה".

גם הפנייה ללוחמים וללוחמות כאחד, מאפשרת לחטיבת החילוץ לתת למלש"בים תמונה רחבה יותר של החוויות שיעברו בשירותם הצבאי. "החטיבה הזו מגייסת לוחמים ולוחמות שעוסקים בעבודה מבצעית באופן שווה לחלוטין, ואנחנו מכוונים את האירוע לכלל המלש"בים בדיוק מהתפיסה הזו", מכריז סא"ל רקח.

"אין לנו מטוסים, או טנקים - יש לנו אנשים", מסכם בהתרגשות מפקד בא"ח העורף, "אנחנו בראש ובראשונה דואגים לבני אדם, מי שיבוא אלינו ירגיש את זה: שילוב בין דאגה וטיפול למשימתיות ורצון תמידי לדחוף קדימה".

אז עם המילים האלו בראש, וברוח אירוע המלש"בים בשרונה, הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת על הכשרת לוחמי ולוחמות החילוץ:

  • הטירונות בחטיבת החילוץ אורכת שלושה חודשים, ובסופה מוכשרים הטירונים לרובאי 05.
  • שלב האימון המתקדם בחטיבה אורך ארבעה חודשים בהם רוכשים ומתרגלים יכולות חילוץ ואב"כ (אטומי, ביולוגי, כימי), בנוסף ליכולות לחימה.
  • באימון המתקדם יש דגש משמעותי על למידת כלי החילוץ הייחודיים לחטיבה, חילוץ לכודים מהריסות ותרגול משותף עם יחידות נוספות בצה"ל - כלל הלוחמים והלוחמות מוכשרים להיות מחלצים ברמה 07.
  • הלוחמים לומדים ניתוח אירועי חילוץ בעקבות מידע מודיעיני לפני הטיפול בהם.
  • קיימים מגוון כלי איתור שמטרתם לאפשר ללוחמי החילוץ לאתר לכודים בעומק אתרי הרס - אמצעי איתור.
  • הלוחמים מתנסים ויתנסו בשירותם הסדיר בשיטות וטכניקות חילוץ שונות ומגוונות: טכניקת המנהור שמאפשרת הגעה ללכוד דרך מנהרה שיוצרים על ידי תמוכות עץ, שימוש במסור דיסק, כלי קידוח, מסור חשמלי, ועוד.
  • לוחמי החילוץ תופסים קו בשירותם הסדיר בערבה, באיו"ש, ובבקעת הירדן - ועל כן מתרגלים גם את כל יכולות הלוחמה בשטח בנוי, בידיעה שיוכלו להיות מוקפצים בכל רגע למשימת חילוץ או אירוע מבצעי.

גם היום (חמישי), יימשך אירוע חטיבת החילוץ וההצלה למלש"בים בשרונה תל אביב, ב17:00-21:00. 


הזמנה לאירוע