תוך 8 חודשים אולי גם אתם תוכלו להיות לוחמים בחטיבת החילוץ

הם מגנים על האזורים הכי מורכבים ביהודה ושומרון, יודעים לחלץ בכל תוואי שטח ולא מהססים להיכנס לשטח אויב. במיוחד ליום הגיוס הבאנו לכם את שני הצדדים בתפקיד לוחמי החילוץ - הם אולי ייראו לכם לא קשורים, אבל יחד בונים את אחת החטיבות הכי מיוחדות בצה"ל

02.04.19
מירב בראל, מערכת את"צ

הלוחמים עם הכומתה הכתומה, עשויים בכל רגע נתון להיות מוקפצים לחלץ לכודים ממבנה שקרס בארץ או בכל נקודה עולם, אבל אם אנחנו מדברים על זמני שגרה - כנראה שתמצאו אותם בכלל בתעסוקה מבצעית באיו"ש. שכן לא הרבה יודעים כי בשוטף, ממש כמו בשם התפקיד שלהם, "לוחמי חילוץ", הלוחמה מגיעה ראשונה.

"עיקר התעסוקה שלנו בשגרה, ככל חטיבה אחרת בצה"ל, היא הגנה על הצירים השונים בגזרות יהודה ושומרון וגם בגבול מצרים", מסביר סרן מאור לנקרי, מ"פ בגדוד רם של החטיבה, "זה כולל בין היתר מארבים, פטרולים ומעצרים, הכול במטרה להגן על התושבים באזור והישובים הסובבים אותו".

אך בעברה הרחוק של החטיבה, עיקר פעילותה היה סביב תחום החילוץ, ובמהלך השנים, כשהבינו את החשיבות ביכולת התמרון של הלוחמים, העצימו גם את תחום הלוחמה. "זה בא לידי ביטוי כבר בשלב ההכשרה", מציין סרן לנקרי, "הטירונות מכשירה אותם להיות לוחמים, ורק לאחר מכן, באימון המתקדם, נכנסים האספקטים של החילוץ".

השילוב בין לוחמה לחילוץ הוא לא עניין של מה בכך, ודורש עבודה רבה כדי להיות אפקטיבי. "גם בזמן תפיסת קווים ובין כל קו למשנהו, הלוחמים ממשיכים לתרגל חילוץ במגוון תרחישים שיכינו אותם לאתגרים העלולים לעמוד בפניהם בזמן אמת", הוא מדגיש.

לדבריו, לחטיבת החילוץ ישנה השפעה רבה על השגרה בגזרות הללו. "כשתפסנו קו נפיץ מאוד באזור עוטף ירושלים, נתקלנו בטרור עממי פעיל שכלל זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על בסיס יום-יומי", הוא נזכר, "בזכות שיטות תעסוקה חדשות שהפעלנו אל מול הטרור, הורדנו ביותר מחמישים אחוז את כמות ההתפרעויות".

מאפייני הלוחמה עליהם מדבר המ"פ, חשובים מאוד כשמדובר על תעסוקה מבצעית, אבל הופכים לקריטיים כשמדברים על זמנים מבצעיים. "בעת הצורך, לוחמי החילוץ יתמרנו בשטח אויב", מצהיר סרן לנקרי, "בעזרת ציוד חדיש, אוטונומי וקל, הם יוכלו לתפעל בצורה הכי יעילה ומבצעית אירועי הרס שעלולים להתרחש ולסכן את הכוח הלוחם".

בתוך רצף האירועים של השבוע האחרון, והתחממות הגזרה הדרומית, קשה היה לפספס את החלק המהותי שתרמה החטיבה במערכה בעוטף עזה והסביבה. "שני צוותים מהגדודים שחר ורם נשלחו לעוטף, ובהמשך נשלחו גם שלוש פלוגות כוננות של הבא"ח", הוא מספר, "כשהם הגיעו לשטח, הם עבדו יחד עם כל הגורמים האזרחיים במטרה להסביר, ללוות ולחלץ תושבים בעת הצורך".

שני צדדיו של תפקיד לוחם החילוץ, על פי דבריו של סרן לנקרי, לא תמיד הולכים יד ביד, אך אופן התמרון של הלוחם ביניהם, הוא הסוד שמייחד כל כך את אופי החטיבה. "מצד אחד, לוחם צריך להיות נאמן לכושר הלחימה, להיות אגרסיבי ואף לנטרל אויב במידת הצורך", הוא מתאר, "ומצד שני, מחלץ צריך לשים דגש על הזהירות, על הדיוק ובמיוחד על ערך הצלת החיים. כשמטמיעים את שני הכישורים הללו בלוחם אחד, מקבלים את המחלץ הטוב ביותר לשעת חירום".