בוחן הקומנדו הראשון שיעבור כל מ"מ בחטיבת החילוץ

בשבוע שעבר התעוררו מפקדי המחלקות בחטיבת החילוץ למבחן שדחף אותם עד קצה גבול היכולת - 3 יממות של בוחן קומנדו ראשון מסוגו. שוחחנו עם מי שבנה את הבוחן וגם עם אלו שסיימו אותו, וגילינו איך מבצעים תרגיל חילוץ מורכב תוך הליכה של 80 קילומטרים

25.04.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

 

יום ראשון בערב, הרי ירושלים. 64 המ"מים של חטיבת החילוץ סיימו זה עתה מסלול ניווט באורך 40 קילומטר. הם מגיעים לנקודת הסיום, עייפים ומזיעים, עומדים להכריז בשמחה שהתרגיל מאחוריהם. אלא שאז מודיעים להם שיוצאים לעוד ניווט, זהה באורכו, ולמעשה - הבוחן האמיתי רק מתחיל. 

מאותו הרגע, התחילו הלוחמות והלוחמים את המקטע הנוסף, שכלל ניווטים בשטח פתוח ובנוי, בוחן מסלול, קליעה, ירי, מטרת מאמץ, ותרגילי חילוץ מורכבים - קידוח בבטון, החדרת מצלמה לחיתוך בעזרת אמצעים מיוחדים וחילוץ לכודים מתחת להריסות. כל זה בעצימות גבוהה, בחוסר ודאות, ובלי שינה. 

"ניסינו להתאים את הבוחן לחטיבה, שיהיה רלוונטי לצרכים הספציפיים שלנו, לא כמו לשריון או לחי"ר", מסביר רס"ן תמיר חזן, מפקד הכשרת היסוד בחטיבה ומי שהיה אחראי על בניית הבוחן. "אחד האתגרים הגדולים ביותר שמתמודדים איתם לוחמי החטיבה בשגרה הוא חוסר ודאות. לכן, רצינו לבחון איך הם פועלים תחת לחץ, כשהם לא יודעים מה עומד לפניהם".

זאת הפעם הראשונה בתולדות החטיבה שבוחן בסדר גודל כזה קורה: החל מלכנס את המ״מים, שתופסים קווים מבצעיים ונמצאים בלו"זים עמוסים, דרך בניית הבוחן הייעודי שיספק תמונת מצב מדויקת, וכלה בהתמודדויות לוגיסטיות, כמו השרב הכבד שליווה את הבוחן לאורכו. "הבוחן האינטנסיבי הזה הוא תקדים מבחינתנו. העצימות, משך התרגיל, המורכבויות איתן התמודדו המ"מים", מציין רס״ן חזן, ״קציני החטיבה מעולם לא עברו דבר כזה". 

על אף הקשיים הפיזית והמנטליים, למ״מים כולם היה ברור שהם ממש לא הולכים לוותר. "באתי מראש בגישה שלא משנה מה מביאים מולנו, מתמודדים עם הכול", מצהיר סגן אריאל הולנדר, מפקד המחלקה המבצעית בגדוד קדם, שסיים את הבוחן בהצטיינות. ״גם ביום יום אנחנו נתקלים בסיטואציות מורכבות, אבל הבוחן הזה הכניס אותנו לפרופורציות. אף אחד מאיתנו מעולם לא הלך כאלה מרחקים, אבל מהיום, כשנהיה במבצע, ונצטרך ללכת עשרות קילומטרים, זה כבר יבוא לנו בקלות".

 

 

בהסתכלות אחורה, ואחרי שהשלימו כמה שעות שינה, המפקדים מסכמים את התרגיל בשביעות רצון. "ההצלחה בבוחן הייתה אפילו מעבר למה שדמיינו. הביטחון העצמי ותחושת הגאווה של המ"מים עלו, וגם המוטיבציה. הם דורשים גם מעצמם וגם מהחיילים יותר", מסביר רס״ן חזן, "אם עד עכשיו היה יעד מסוים, היום התחושה היא ‘אנחנו יכולים יותר, בואו ניתן יותר’". 

את האירוע כולו סיכמו המפקדים בארוחה חגיגית ובטקס חלוקת תעודות הצטיינות למפקד ולמפקדת שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר. מבחינתו של סגן הולנדר, שהיה אחד משני המצטיינים יחד עם סג"ם סלעית יפרח מגדוד שחר, הניצחון האמיתי הוא הדרך שעברו כדי להוכיח לעצמם ולמפקדי הגדודים והחטיבה שהם מסוגלים: "בסוף, מצבי קיצון הם המבחן האמיתי". 

אבל בחטיבה לא נחים לרגע, והפנים כבר מכוונות קדימה - כיום כבר עובדים במרץ על הפיכת הבוחן לאירוע שנתי, שכל מ״מ נכנס בחטיבה יעבור. 

 

״ההצלחה של התרגיל פותחת דלתות שלא חשבנו עליהן קודם״, מסכם רס״ן חזן, ״כשראינו את הרמה הגבוהה והמסוגלות, אמרנו ‘נעשה בוחן כזה גם למפקדי הכיתות, נעלה את הרמה בקורס מ״כים, נעשה מסעות ארוכים יותר’. הבנו עד כמה אנחנו מוכנים לאתגר הבא״.