התרגיל אומנם בבי"ס, אבל הלוחמים הכתומים לא לוקחים הפסקה

בעקבות רעידות האדמה שפקדו את הארץ לאחרונה, ערכו בחטיבת החילוץ תרגיל רב ארגוני עם גופי החירום הלאומיים והתכוננו לתרחיש קיצון - באמצע יום לימודים. שם, הראו הטירונים, הלוחמים והצוערים הכתומים למה הם האנשים הכי יציבים כשהכול מסביב רועד

10.04.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

את הקריאות לעזרה שלוו בסירנות מחרישות אוזניים, יכולתי לשמוע כבר מרחוק. ברגע שנכנסתי למתחם ההרס בזיקים ראיתי עשרות חיילים לבושים באפודים כתומים, מנסים להציל את הלכודים האחרונים.

האמת היא שהיום הזה אמור היה להיראות אחרת לגמרי. התרגיל הרב-ארגוני שהתקיים בשבוע שעבר כלל בתכנון שני גדודים סדירים של חטיבת החילוץ, אך לאור המצב הביטחוני הם הוקפצו לאיו"ש. 

החטיבה החליטה לא לוותר, ולנצל את ההזדמנות כדי לתרגל את הטירונים של נוב׳ 21 בפעולות החילוץ, ואת צוערי פלוגת ׳חנית׳ בהובלה ופיקודיות בזמן אירוע חירום. יחד איתם התאמנו גם סיירת אלון, כוחות משטרה, כבאות והצלה ומגן דוד אדום. 

"התרחיש היה רעידת אדמה בבית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים", סיפר סרן גיא זהבי, רמ"ד אמ"ח (אימוני חילוץ). "אנחנו מבינים שיש תזוזות עם לוחות טקטוני בשבר הסורי אפריקאי, ולכן מתכוננים לתרחיש מציאותי". 

אתר ההרס היה מלא בשלטים, וחולק לשלוש גזרות פעילות - בית הספר, הקיוסק והמגרש: "ביימנו פציעות ויצרנו סיטואציה מלחיצה - בשביל להיות מוכנים ברגע האמת". 

עבור סיירת אלון, התרגיל התחיל כבר יום לפני, ב-20:30 בערב. "אמרתי לצוות לעלות על מד"ס", שיחזרה סגן מיכל וינוגרדוב, מפקדת הסיירת, "מה שהם לא ידעו זה שאני לא אגיע - הודעתי להם שיש איום של רעידת אדמה בזיקים, ואנחנו קופצים לאזור בשביל להיות זמינים". 

מהמטה שלהם שבמרכז הארץ נסעו חיילי הסיירת לזיקים, וישנו באוהלים בשטחי הכינוס עד הרגע בו תרד הפקודה. ב-6:00 הם התייצבו באתר ההרס ועברו תדריך בטיחות. גופי החירום הגיעו כמה שעות לאחר מכן, ומיד החלו פעולות ההצלה. 

"ב-10 דקות הראשונות היינו היחידים באתר", היא התגאתה, "אלה יכולות להיות הדקות הכי קריטיות - בהן אנחנו יכולים לסווג מי בר הצלה ומי לא. אחרי שאני מוודאת שיש ניתוק תשתיות - אני עולה עם ה'חפ"ק אלפא', הכוח הראשוני שמכיל חובשת, קשר, כלבן ורחפן".

לוחמי הסיירת עולים על האתר, מחפשים לכודים ובוחנים את רמת הנזק. "היו שם אנשים ששיחקו לכודים אמיתיים", היא הסבירה, "הכלב שהיה איתנו מצא 3 לכודים בדקות ספורות, ועד שאני סיימתי את הסקירה - כל מי שהיה באתר פונה וניגשנו לחילוצים". 

"אמרו לי שהקיוסק היה סגור בזמן הרעידה - אז אני מבינה שלא יהיה שם הרבה לכודים, לעומת זאת, היה משחק כדורסל - אז אני יודעת ששם יהיו הרבה". 

אחד העזרים המרכזיים הוא מש"קית 'מודיעין אוכלוסיה', שתפקידה הוא לקבל כמה שיותר מידע של האוכלוסייה באזור - בשביל לדעת מי חולץ ומי עדיין בבניין. בנוסף, היא מקבלת מהרשות מפה שמראה את התרשים של המקום טרם הקריסה.

מפקדת הסיירת הדגימה: "אמא התקשרה אליי, וסיפרה שקיבלה שיחה מהבת שלה מהשירותים בזמן הרעידה, ואמרה ששם המשפחה שלה זה כהן. כך אני מתחילה להרכיב את הפאזל". 

התרגיל אומנם ארך רק 3 שעות, אך היה אינטנסיבי מאוד. "בשביל להוציא תרגיל טוב, הוא לא בהכרח חייב להיות 12 שעות או חוצה לילה", הוסיפה סגן וינוגרדוב, "הוא יכול להיות קצר ומדויק לפרטי פרטים". 

"כל הרעיון הוא שאין אפשרות לא לעבוד יחד, העבודה וההקשבה לאחר היא רכיב חיוני בכל חילוץ", היא הבהירה, "הכבאות ומשטרת ישראל הם גופי ענק שאפשר ללמוד מהם, וברגע שאנחנו מבינים את היכולות של כל אחד נוכל להשתמש בהם בחירום". 

"יש לנו חטיבה מצוינת - ואין מישהו אחר שיכול לעשות את מה שאנחנו עושים", סיכמה מפקדת הסיירת, כשרמ"ד אמ"ח מסכים לגמרי: "אם אנחנו מצליחים להציל אפילו בן אדם אחד עם הידע שרכשנו פה - התרגיל עשה את שלו".