יומיים עם היחידה שעוברת בכל הארץ

הצטרפתי לתרגיל שכל לוחם בהכשרה של מדריכי הניוד המבצעי מצפה לו. במשך יומיים חוויתי את היחידה מבפנים - ובין נהיגה לנהיגה, שמעתי מהם את הפרטים שלא כולם מכירים על המסלול של אחת היחידות המעניינות בצבא

02.08.22
ירדן מושליון, עדי קלר, ניצן בהר, דניאלה ולצר, מאיה קוצלה, מערכת את"צ

 

"דמייני שאת לוקחת פן לשיער, שמה אותו על העוצמה הכי חזקה ומכוונת ישר לפנים", כך מתארים מדריכי המסלול של הבלנ"ם (בית הספר לניוד מבצעי) איך מרגישה נסיעה בהאמר פתוח, בחום הקיץ הישראלי - רגע לפני שאני עולה איתם לנסיעה כזו. שלוש דקות אחר כך, חוויתי את זה בעצמי. 

הבלנ"ם היא יחידה אופרטיבית בזרוע היבשה, שייעודה משתנה בהתאם לצורך המבצעי. בשגרה - הם מקור הידע האולטימטיבי בכל נושאי הניוד המבצעי בצבא, וכל לוחם מוכשר על עשרות כלי רכב שונים. בחירום - הם יוצאים לפעילויות חשאיות בעומק שטח האויב, מלווים במוטו של היחידה: לראות ולא להיראות, לשמוע מבלי להישמע.

חיילי המסלול עוברים הכשרה קרבית ברמה של יחידות החי"ר, שאחריה הם ממשיכים ללמוד הכול אודות תחום הנהיגה המבצעית. הם משמשים כמומחים על כל כלי הרכב הצבאיים, ביסודיות מוחלטת, כדי שבסופה יוכלו להדריך חיילים מכל היחידות בצבא. במסלול ההכשרה מתקיים תרגיל שנקרא 'סדרת דרום-צפון'. במשך שבועיים הם נוסעים על האמרים לאורך כל הארץ - מנחל פארן בדרום הערבה ועד לבניאס, בקצה הצפוני של רמת הגולן. 

את כל הנסיעות הם מבצעים בשיירות - הם מניעים ביחד ומדוממים ביחד, בסנכרון מופתי. השיירות כל כך אחידות, עד כדי כך שמי שנוסע ברכב האחרון רואה רק את ההאמר שמלפניו. אם תראו אותם מרחוק, הם יראו כמו רכבת, והתרגיל הזה? מנקז את כל הידע שרכשו לסדרה אחת.

"זה מאפשר לחיילים לתרגל נסיעה במתארי שטח שהם לא רגילים אליהם - תוואי מדברי ותוואי מיוער", מספר מ"פ המסלול, סגן יונתן גבאי, "זה משפר את המבצעיות שלהם בתנועת שיירה, במכונאות הרכב, בטיפול בכלים ובנהיגת לילה".

אותה נהיגת הלילה שהוא מדבר עליה, מתנהלת בחושך מוחלט. בלי פנסי הרכב, ללא טיפת אור אחת שתפיג את העלטה. הם עוטים אמר"ל (אמצעי ראיית לילה) על הקסדות, מצמידים את רכבי השיירה עד למרחק של סנטימטרים ספורים, וסומכים רק על תשומת ליבם ועל חבריהם. כל אחד מהם יודע שאם יטעה - הוא משפיע על כולם. ועם המחשבה הזו בראש הם נוסעים, מתייחסים לכל רגע כאילו הם נמצאים עמוק בשטח האויב.

התרגיל אומנם נועד ללמד נהיגה, אבל לי בלטו מאוד ההפסקות שבין לבין. העצירות הקטנות בנקודות שרק הם מכירים, בין תפעול תקלות לחילופי נהגים, הן חלק לא מבוטל משירותם הצבאי. הם עוצרים על צוקים, ליד מבצרים, במעיינות, ועל גדות נחלים, ומוצאים את הזמן להסביר על הנקודה, וגם לשתות איזו כוס קפה. וככה, בין נסיעה אחת לאחרת, הם מצליחים לשבת לרגע ולעבד את כל מה שעברו. 

בעוד כשלושה חודשים, כשהמחזור הנוכחי יסיים מסלול, הלוחמים יתחילו את שירותם הסדיר כמדריכי ניוד מבצעי. הם יצאו לשלל מבצעים מגוונים, ביום ובלילה, בכל מזג אוויר ובכל מקום בארץ. כל עולם הניוד בצה"ל יהיה בתחום אחריותם, והידע שרכשו יועבר הלאה ליחידות השונות. והסדרה הזאת - היא עוד אחת מהדרכים שלהם להכיר את הארץ מספיק לעומק, ולהיעזר בידע הזה כדי לסייע במערכה הבאה.