דבר תורה לסוכות של רב בא"ח נח"ל

11.10.20
מערכת אתר צה"ל

חיילי צה”ל היקרים!
אנו עומדים בערב חג שני של סוכות, חג שמסמל את האחדות בעם ישראל. בחג הסוכות אנו נוטלים את ארבעת המינים.  כל אחד מארבעת המינים מייצג טיפוס וזרם אחר מעם ישראל ובסוכות אנו נוטלים את כולם יחד ומראים שלכולם יש חשיבות. ננסה להתבונן בעוד סוג של אחדות שכל אחד מארבעת המינים מסמל.
חברה בנויה מארבעה צדדים. צד אחד הוא נקודת המוצא שלה, מדוע היא התאגדה כחברה. צד שני הוא המטרה, מה המטרות המשותפות של החברה. צד שלישי הוא החיים עצמם - כיצד הם פועלים יחד והצד הרביעי הוא מה היחס של החברה לתהפוכות ושינויים שהחברה עוברת.  ננסה להעמיק ולהקביל את ארבעת הצדדים האלה לארבעת המינים שמייצגים את האופן השלם שחברה צריכה להיות.

הדס - הנקודה העיקרית בהדס, זה שכל העלים יצאו מאותה הנקודה. הדס שהעלים שלו לא יוצאים מאותה נקודה מוגדר בהלכה הדס שוטה. כלומר, אם יש חברה שלכל אחד יש מניע אחר, לכל אחד נקודת מוצא אחרת, העסק לא מאוחד ויש בלאגן. ההדס מלמד אותנו שאנו צריכים נקודת מוצא משותפת.
לולב - הנקודה העיקרית של הלולב זה הראש שלו, אם נחלקה התיומת או נקטם ראשו הוא פסול. ראש הוא העיקר, הראש מייצג מה השאיפות של החברה. הלולב מלמד אותנו שאנו חייבים שתהיה לנו מטרה משותפת. אם המטרה לא משותפת, אז החברה לא מתנהלת בצורה טובה, כל אחד מושך לכיוון שלו.
ערבה - הגמרא אומרת שהמאפיין של הערבה זה שהיא גרה בעריבות, בשותפות עם השכנים שלה. עצי הערבה גרים אחד על ידי השני. מן הערבה לומדים שייתכן שיש לנו נקודת מוצא משותפת, וגם מטרה משותפת, אבל השאלה איך החיים של היום יום, איך חיי השכנות שלנו, איך אומרים בוקר טוב אחד לשני, איך מדברים במכולת אחד עם השני, האם יש עריבות. יש לשים לב שפעמים ייתכן שדווקא מתוך שעסוקים במטרה – המשותפת לכולם - לא שמים לב אחד לשני. הערבה מלמדת אותנו להיות בעריבות אחד עם השני ביום יום.
אתרוג - הגמרא אומרת "פרי עץ הדר" - זה שדר בעץ משנה לשנה. המאפיין של אתרוג שהוא נמצא בעץ כמה עונות, כלומר יש לו את היכולת להכיל כמה מצבים שונים והפוכים, חורף סתיו אביב קיץ. האתרוג מלמד אותנו שחברה מתוקנת ומאוחדת יודעת להכיל את השונה, להכיל אדם עצוב, אדם שמח, אדם שמצבי הנפש שלו שונים.

שנזכה להיות באחדות שכל אחד מכיל את השני ולחיות בשותפות מלאה, שנדע לראות את נקודת המוצא המשותפת, המטרות המשותפות ומתוך כך לחיות את חיי היומיום באחדות ובערבות. אנו נמצאים בלב תקופה לא פשוטה , הקורונה ובפתח של תקופה מאתגרת שיש בה סגר ועוצר יציאות, יש אי וודאות והרגשה לא פשוטה. ובערב חג הסוכות אברך שבתוך התקופה הזאת נצליח להתאחד יותר- להתחבר בכל המסגרות, בפלוגות, במחלקות ובכיתות. שמתוך האחדות נצליח גם בשנה זאת להגיע למצוות השמחה המיוחדת של חג הסוכות: "והיית אך שמח".

שיהיה חג שמח ומלא בריאות לכולנו!
סגן מאיר שוקר, רב בא"ח נח"ל