הצצה לתרגיל הכי גדול של הנח"ל ב-5 השנים האחרונות

דימוי התקפה על מתחם חיזבאללה, אש חיה והתקדמות בציר הררי והתקפה של שטחים מורכבים בלבנון, הם רק חלק מהתרחישים שעברו הלוחמים בתרח"ט הענק שהסתיים בסוף החודש האחרון. הצצה ליכולות החדשות של הלוחמים הירוקים

11.07.21
גל פלוק רוה , מערכת אתר צה"ל

 

בשבוע אחד בלבד עברו לוחמי נח"ל את אחד התרגילים הגדולים של החטיבה בשנים האחרונות - שהכין אותם למה שיפגשו ביום מלחמה במתווה הצפוני.

בבוקר יום ראשון שלפני שבועיים, התחיל התרגיל שהפך את התרחיש למציאות. בזמן שגדודי החטיבה תרגלו תנועה במתווה הצפוני, פלגת החשיפה-תקיפה של החטיבה עמדה קדימה - והתכוננה ללחימה בעומק האויב. "אנחנו צריכים להיות מוכנים להילחם בניתוק מהחטיבה, במידת הצורך", מבהיר רס"ן עמרי קזאדו, מפקד פלגת החשיפה-תקיפה.

"לפלגת החשיפה-תקיפה הצטרפו גם כוחות איסוף מגדוד 595 וכוחות מילואים מפלוגת התצפית שחברו אלינו במיוחד לכבוד המשימה", מסביר רס"ן קזאדו, "היינו בסך הכל שבעה צוותים, כל אחד מהם בעל יכולות ואמצעים שונים, שהופכים יחד לכוח חשיפה-תקיפה קטלני". 

"הרעיון של הפלגה הוא לאתר ולהשמיד אויב בעזרת אמצעים שונים", הוא מפשט, "כמו למשל ציוד תרמי שמבחין בין חום לקור ויכול לזהות ככה חומר נפץ".

לכל צוות יש יכולות שונות - צוותי איסוף עם אמצעי לחימה שפועל למרחק רב יתרכזו באויב שנמצא רחוק, לעומת אמצעים לטווחים קצרים - משגרי טילים נגד רק"מים או נגד אדם, וגם רחפני תצפית שיש לכל הצוותים.

בזמן שהכוח של רס"ן קזאדו מכין את השטח על הר החרמון, שאר גדודי החטיבה ביחד עם כוחות ההנדסה, האש והשיריון שהצטרפו לתרגיל, תרחשו מצבי קיצון שונים: תקיפת מחנה שדימה מתחם של חיזבאללה, תרגיל באש חיה עם טנקים וסוללות ארטילריה, התקדמות בציר הררי והתקפה של שטחים מורכבים בלבנון.

"כחטיבה, לא תרגלנו התמודדות עם אתגרים צפוניים בסדר גודל כזה כבר חמש שנים", חושף סא"ל מני עברי, מפקד גדוד 50. "אז, טכניקות כמו חשיפה-תקיפה לא היו בשימוש. השתמשנו ביכולות ואמצעים חדשים כגדוד וכחטיבה, שמעולם לא קיבלו ביטוי בתצורה כזאת".

"לא ישנו הרבה", מודים בחיוך סא"ל עברי ורס"ן קזאדו בתיאום, אבל שניהם מסכימים שאת התרגיל הזה - הם לא ישכחו בזמן הקרוב. 

"אני שמח להגיד שאנחנו הצלחנו, כצבא וכחטיבה, להגיע לרמת מוכנות וכשירות גבוהה", מסכם סא"ל עברי, "אנחנו מבינים שהצבא כל הזמן משתנה ומשתדרג, בדיוק כמו האויב. התרח"ט לפני שנתיים לא נראה ככה, ועוד שנתיים כבר יראה אחרת".

"אנחנו לומדים ומתפתחים כל הזמן, והתרגיל הזה הוא חותמת חד משמעית - אנחנו מוכנים לכל תרחיש".