גדוד 50 מתאמנים במתווה הדרומי

בשבוע שעבר יצא גדוד 50 לאימון מיוחד. מעבר לתרגול שיתופי הפעולה הרב-זרועיים, התכווננות למתווה דרומי ולחימה מול אויב 'חושב', הם נלחמו לראשונה 'כתף אל פגוש' - עם נגמ"ש האיתן החדש. שמענו מסרן רום פלומו, מ"פ פלוגת החוד, על השחקן שהצטרף לזירה

04.02.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

זה היום השלישי של התרגיל. המג"ד, המפקדה והלוחמים מתחילים להראות סימני עייפות טבעיים. ברגע הפוגה מהלחימה, מפקד הגדוד מקבל הורדת פקודה - שינוי משימה. המטרה: השמדת אויב ותשתיות, כמו תוואי מינהור ומרחב שיגור רקטות - בלב שכונה בעזה. שרשרת הפיקוד של הגדוד מתכנסת מיד בקדמית לבניית נוהל קרב חפוז.

"אנחנו מתחילים במסע של 12 קילומטר אל עבר פאתי העיר", מכריז סרן רום פלומו, מ"פ פלוגת החוד, "אין ספק שככה מתחילה נקודת השיא של התרגיל". בשיתוף פעולה צמוד יתרגלו הלוחמים איסוף מודיעיני עם רוכ"ש (רוכב שמיים), ועם הנדסה, תותחנים ושריון יתרגלו הפעלת אש אמיתית - כך שישמידו פירים, מתחמי אויב וגדוד של החמאס.

האימון הזה הוא רק חלק מלבנת האימון של נח"ל במתווה דרומי: "מאז שירדנו מהקו בחברון, כל האימונים הכינו אותנו לרגע הזה - שבועות שטח מתגלגלים, תרפ"לים, אימוני קליעה וכושר קרבי".

בפעם הראשונה בתרגיל מהסוג הזה, הצטרף ללוח שחקן חדש - האיתן. עם הנגמ"ש החדש נלחמו כתף אל פגוש אחת המחלקות מפלגות החוד, באימון שנבנה במיוחד. "עד עכשיו עשינו רק ניסויים על הכלי", מספר המ"ם, "כאן אנחנו עוברים שלב, ומתמקדים בלימוד תורת הלחימה ואימון הפירוטכניקה של חי"ר ורכוב יחד".

"לנגמ"ש הזה יש יכולות מאוד דומות לשל טנק, מבחינת מהירות תנועה, הגנה והפעלת אש", מסביר סרן פלומו, "אבל הוא מאפשר גם לשמר את היתרונות של כוחות חי"ר - יכולת דיוק בשטח, כניסה רגלית לבתים וטיפול כירורגי בסיטואציות מורכבות".

קצת כמו במשחק 'תפוס את הדגל', רק בגרסה צה"לית, סיכמו את התרג"ד בלחימה מול גדוד 932. שני הגדודים שהיו בסופו של שבוע אימון אינטנסיבי, קיבלו נכס אסטרטגי להגנה - שהפך אוטומטית לאזור התקיפה של הגדוד השני. כך, הם יצאו ללילה ארוך של לחימה: "כשאתה נלחם מול אויב דינמי, אתה לומד בזמן אמת איך לשפר את עצמך ורואה את ההשלכות ממש בעיניים".

"לדעתי לחימה בצורה הזאת - ראש בראש מול הגדוד השני, שהם בכלל חברים שלך, היא האומדן הכי טוב לאיך לוקחים את כל מה שלמדנו השבוע ומיישמים בשטח", משוכנע סרן פלומו, "אין ספק שאנחנו יוצאים מכאן טובים יותר, וכמובן שנתחקר ונלמד את התרגיל כדי לוודא שאנחנו מפיקים את כל הלקחים שאפשר, כדי שכשנפגוש את האויב פנים אל פנים בזמן אמת - ננצח".