מוצב חדש שנבנה ביממה וגדוד שעולה לקו בפחות מ-7 שעות

במקביל להחלטה על תגבור כוחות, גדוד 50 של הנח"ל, שרק ירד מתע"ם בלבנון, כבר מתחיל להתארגן לקו במנשה. בחטמ"ר הפעילו פקודת היערכות מיוחדת, ותוך שעות ספורות קלטו גדודים שלמים ובנו מוצבים מאפס. כתבנו הצטרף אליהם וראה איך עולים במהירות שיא לתע"ם של בלת"ם

31.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

עם סיום הערכת המצב, הוחלט על הקפצת 14 גדודים לתגבור ברחבי יהודה ושומרון ובעוטף עזה. אלו ישתבצו בחלק מהחטיבות המרחביות ויסייעו בכלל מאמצי ההגנה והסיכול.

אחד הגדודים שהוקפצו למשימה בחטיבת מנשה הוא "בזלת" (50) של חטיבת הנח"ל. עבור לוחמיו, שירדו רק עכשיו מתעסוקה מבצעית בגזרת לבנון, איו"ש הוא ממש לא אירוע חדש או שטח לא מוכר. גם בבריחת המחבלים מכלא גלבוע הם הוקפצו מחופשת החג לאותה הגזרה והגנו על קו התפר. 

"חזרנו ממש בימים האחרונים מקו סופר אינטנסיבי בצפון, אבל ההיערכות המהירה מוכיחה שאנחנו יכולים לעמוד באתגר בכל מקום", אומר קצין בגדוד שנמצא כעת עם הלוחמים במנשה. הנחלוואים התכוננו כבר להתחיל לבנת אימון בבקעת הירדן, ולהתאמן במרץ לקראת המירוץ החטיבתי שתוכנן לסוף השבוע הקרוב. 

עם קבלת הפקודה לאחר הפיגוע בחדרה, סמוך לחצות, שינו בגדוד 50 את התוכניות לגמרי - והפנו את כל המאמצים לקו בזק במנשה. "רק התחלנו להתאקלם במחנה תרצה, יישרנו קו על הבסיס", מעיד הקצין, "אך מהרגע שקיבלנו את הפקודה על הקו במנשה - הבנו שזה חייב לקרות הכי מהר שאפשר". 

עלייה לתפיסת קו היא אירוע מורכב: הוא דורש הכנה גזרתית מקיפה, הבנה מעמיקה וחיבור לתמונת המצב המבצעית המעודכנת ביותר. הדיונים האלו, שאמורים להתפרס על פני מספר שבועות - נערכים כעת בשעות בודדות. לכן, תוך כדי הערכות המצב וחלוקת העמדות - גם מחלקים משרדים ומגורים ומחליפים מקומות בחמ"ל. 

בגזרת החטיבה המרחבית "מנשה", קלטו את הכוחות המתוגברים, למדו מלקחי העבר והכינו פקודת כוננות שתאפשר להעלות במהירות את כל הכוחות שיגיעו. כך למשל, הביאו אמצעים מיוחדים, תגברו יכולות איסוף ומודיעין, קראו לאנשי מפתח להתייצב למילואים, ואף הקימו מוצב חדש מאפס תוך שעות בודדות. 

"הבאנו מקלחות, מגורים יבילים, חמ"ל מיוחד ומבנים שונים - ותוך 24 שעות כבר נכנסו חיילים למוצב שיש בו הכול", מסבירה קצינת הלוגיסטיקה של "מנשה", רס"ן דקל דעי, "אנחנו עולים משני גדודים שתופסים בשגרה ל-6 גדודי חי"ר על מרחב התפר, זה מחייב התארגנות מחודשת לגמרי". 

 גם בימים הקרובים ייבנו, בשיתוף מחלקת הבינוי בפיקוד מרכז, עוד מוצבים ארעיים כאלו שישרתו את הכוחות ויספקו מענה למשימות ההגנה שהצטברו לאור המצב.

הלוחמים שפורקים ברגעים אלו את הציוד במוצבים מסביב לגזרה - מקבלים תוך כדי את הוראות המשימה. כל מי שסיים, כבר פורס בנקודות המיועדות. גם בחמ"ל המבצעים עוברים בדקדקנות עם נציגי החטיבה על הפרטים, על נקודות הציון המיועדות ומגוון התרחישים שעלולים לפרוץ בגזרה.

לגדודים העולים לתע"ם הבזק מתוכננים עוד ימים, ובעיקר לילות ארוכים - עד שתתחזק תחושת ההגנה והביטחון לאזרחים, כך לדברי סמג"ד 50, רס"ן רועי לוי: "הלוחמים שלנו מוכיחים איך גם אחרי קו ארוך בצפון, ולמרות שהם מגיעים מאימון בבקעה - הם חדים ומוכנים לעבוד קשה בכל גזרה למען ביטחון אזרחי ישראל".