931 נכנסים למדים של חיזבאללה - ולראש שלו

מהצד, תרג"ד 931 כמעט ונראה כמו קרב בין צה"ל לאויב אמיתי. אבל רק כשמסתכלים מקרוב על הלוחמים במדי חיזבאללה, מגלים שגם הם למעשה חיילי נח"ל - בדיוק כמו הצד השני. קיבלנו הצצה לתרגיל שמדגים את היתרונות בדימוי אויב - ומוכיח שלכל מטבע יש שני צדדים

18.01.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

שעות בוקר מוקדמות בלש"ביית אל פוראן, ולוחמי הנח"ל של גדוד 931 כבר בעיצומו של תרג"ד יוצא דופן.

בעמדות התצפית מעבירים להם מודיעין בזמן אמת, בזמן שהם מסתתרים מאחורי הגבעות בקרקע והמבנים, כשהמשימה של כולם משותפת: לחשוף את האויב כמה שיותר מוקדם, ולתקוף אותו בצורה הכי מדויקת שאפשר. 

הפעם, האויב הוא לא מטרות קרטון דוממות. הלוחמים ניצבים נגד דמויות אמיתיות, זזות ולא צפויות. מולם עומדים חיילים מאותה החטיבה בדיוק, מחזיקים נשק אמיתי ולבושים כפעילי חיזבאללה. הם מוכנים לאקט של "דימוי אויב".

לפני שנבין מי אלו פעילי החיזבאללה המזויפים, ומה זה דימוי אויב - בואו נחזור קצת אחורה. איך בכלל מתכננים תרגיל כזה? 

"כדי לבנות תרגיל, צריכים להבין מה אנחנו מתרגלים" 

"הדבר הראשון שעשינו הוא לבחון את המשימה האופרטיבית - התרחיש שעשוי לקרות ביום פקודה", כך בדיוק מסביר רס"ן א', קמ"ן החטיבה. יחד עם החוליה הפיקודית שתכננה איתו את התרגיל, הוא פירק את המשימה האופרטיבית לאתגרים מבצעיים ומודיעיניים, ולתרחישים שונים שחשוב שהגדוד יתרגל.

"התחלה, אמצע וסוף"

לפני הכול, לאימון אפקטיבי, צריך לבנות סיפור עם כל מרכיביו. "וזה מה שעשינו כמובן גם בתרגיל שלנו", מבהיר רס"ן א'. האירוע הכתוב צריך לתאר את המקרה בתרגיל עד לפרטי פרטים, ולתסרט איך יראה הקרב.

כך, לאחר הבנת המשימה והאתגרים הכרוכים בה - התרחיש נבנה כעלילה של ממש, כזו שאפשר להיכנס לתוכה ו"לשחק" בה. מדי חיזבאללה מנומרים, ציוד מדמה, תוכנית מדוקדקת ואמצעים פירוטכניים מרשימים בהחלט הופכים את הסיפור למשכנע הרבה יותר.

כשהכול כבר מוכן, רק נותר לתדרך את הכוחות

מצד אחד ניצב "החץ הכחול" - הכוחות הצה"ליים המתרגלים. מהעבר השני עומד "החץ האדום" - כוחות חיזבאללה המדומים, שמורכבים מתמהיל מדויק ומחושב של לוחמי נח"ל ואנשי מודיעין מהחטיבה - ולכן, צריך לתדרך אותם בהתאם. אבל איך בכלל "הופכים" לפעיל חיזבאללה ליום אחד?

אנשי המודיעין החטיבתיים חוקרים בחיי היום-יום שלהם את התנהלות האויב הצפוני. הם עוסקים במחקר אופרטיבי, אוספים מידע מודיעיני ומשתמשים בתצפיות - וכך, הם יודעים "להיכנס לראש" של פעילי הטרור, ולגלם אותם בעת התרגיל, יחד עם לוחמי הנח"ל.

כוח דימוי האויב הוא משולב, ולכן הוא אוטודידקטי - חיילי המודיעין חולקים את הידע שלהם עם הלוחמים, ולהפך.

לצרוב מודיעין דרך הרגליים

"דימוי אויב הוא אחד הדברים המשמעותיים שאנחנו יכולים לשלב בתרגיל", מצהיר סא"ל שראל סבג, מג"ד 931, "משום שאין בתרגיל כזה רק אתגר פיזי ומנטלי, אלא גם אתגר מחשבתי". 

רס"ן א' מחזק את דבריו: "עצם זה שלוחם לא יורה רק על מטרת קרטון, ושיש לוחם שעומד מולו והוא חווה התנגדות אמיתית -  גורם לצריבה של האתגר, להבנה שכמו שהם נערכים, כך גם האויב נערך אליהם. כמו שהם חושבים ומתכננים, כך גם הוא".

האויב המדומה מאתגר את הלוחמים לא רק בפן המחשבתי. העובדה שמגלמים אותו חיילים של ממש, הופכת אותו לדינאמי ומשתנה בדיוק כמו אויב אמיתי. בהתאם לכך, גם הכוחות שלנו צריכים לעשות הערכת מצב מחודשת לאור כל תפנית. מטרות קרטון אולי לא יכולות להפתיע, אבל כוחות דימוי האויב - בהחלט כן.

בנוסף לתועלת של התפקיד לכוחות צה"ל המתרגלים, גם "לוחמי חיזבאללה" מרוויחים. "דימוי אויב עוזר גם לנו", משתף סמל ר' מ"החץ האדום", שבמסגרת תפקידו השוטף הוא אחראי על תחום השטח ואיסוף המודיעין בחטיבה, "להיכנס לראש של האויב מסייע לנו להבין איך לקחת את השטח ולהפוך אותו ליתרון משמעותי. אנחנו פתאום חווים אותו מזווית נגדית, ולכן בפעם הבאה - נוכל לצפות את הפעולות מבעוד מועד". 

לפעול מול מציאות משתנה

בין יריות, מטעני קמח ופיצוצים מרשימים, התרג"ד דימה לחימה בצפון מול חיזבאללה, ונועד להמחיש לכוחות את המערכה הבאה בלבנון. "לא התמודדנו עם משימה אחת, יש פה משימות רבות", מציין סא"ל סבג, "כל הזמן צריך להתקדם, לנוע ולגבש תמונת מצב עדכנית של האויב. לתת מענה נכון מול מציאות משתנה". 

בתרגיל כזה, המערכת הגדודית כולה פועלת כאחד: פלגות לוחמות, הטנקים והשריון, יחידות האיסוף, המודיעין, האש והסיוע הלוגיסטי. האימון מוביל את הגדוד ללחימה רב-זירתית, ויוצר רציפות, כך שאחרי כל תרחיש, מופיע לפתע אחד נוסף, וכדי להתמודד איתו - על כל החלקים בפאזל הגדודי להתחבר.

בזמן שהגדוד התכונן - כוחות הדימוי החלו לפעול. "ידענו לאן ומתי הגדוד אמור להגיע, ושם חיכינו", משחזר סמל ר', "בחנו את השטח, וארבנו במקום שאנחנו מעריכים שהאויב עשוי להסתתר ברגע האמת". סמל ר' והכוח שאיתו נשכבו ללא תזוזה, וחיכו לגדוד בשקט - עד שהוא הגיע. ואז, התקילו אותו. 

"הדרישה מאיתנו ב-931 היא לא רק להילחם פנים אל פנים - אל גם לדעת לסגור מעגל", מדגיש רס"ן א', "הם צריכים לפעול בהתאם למידע מודיעני, לצפות מראש את תנועת האויב, ולהתמודד עם מתן מענה רלוונטי מול סיטואציה לא קבועה".

"התרגיל היה הצלחה עצומה", מתגאה המג"ד, סא"ל סבג, "הלוחמים שלנו עמדו בזמנים ובמשימות שנקבעו להם, השמידו את האויב, ולא עצרו. הם קיבלו 'צריבה' מציאותית של המערכה הבאה בלבנון בזכות כוחות דימוי האויב, והם ימשיכו להתאמן כדי להיות מוכנים לכול".