המ"כים שמדריכים את דור העתיד מספרים

הטירונים שנמצאים עכשיו בשלבי ההכשרה השונים זוכים ללמוד את תורת הלחימה היישר ממפקדים שחוו את זה על בשרם. שמענו מארבעה מפקדי כיתות שחזרו מהקרבות על הלקחים שהפיקו ועל האופן בו השתנתה שיטת הפיקוד שלהם

25.04.24
מערכת את"צ

טל, אייל וכרמל, לחמו בעומק רצועת עזה כשהיו בקורס מ"כים, למדו איך להוביל צוות ואיך לדאוג לחיילים גם תחת אש. אחרי תקופת לחימה ארוכה הם חזרו לבא"ח נח"ל עם מסקנות - איך להיות מפקדים טובים יותר, ולוחמים טובים יותר.

מה המסקנה העיקרית שהפקת מהלחימה? אייל: "הדבר הכי חשוב בעיני הוא תרגול. אם לא ביצענו את התרגיל כמו שצריך, אז זה מה שיקרה במציאות", הוא מדגיש, "סיפרתי לחיילים שלי כל פעם אחת בעזה, שבזכות זה שהתאמנו הרבה על חילוץ ברגעי לחץ וכל אחד ידע בדיוק מה התפקיד שלו, הצלחנו להציל לו את החיים".

טל: "אני מסכים מאוד עם אייל. זה קריטי שכל חייל ידע על אוטומט מה לעשות ברגע לחץ וזה דברים שבאים רק על ידי תרגול", הוא מחזק, "ובנוסף - אני מקפיד להדגיש ללוחמים שלי שכל רגע יכולים לקרוא להם למלחמה, והם צריכים להיות מוכנים גם מבחינה אישית וגם עם הציוד. כל הזמן לשמור על כשירות הציוד".

כרמל: "אני שם דגש על הדוגמה האישית. חשוב לי שכל חייל ידע שמסתכלים עליו ולומדים ממנו, ולכן הוא צריך לעמוד בסטנדרט גבוה", הוא משתף, "כשהיינו בעזה היו פרקי זמן ארוכים שעשינו שמירות, ובעיני זה בדיוק הזמן שהדוגמה האישית נמדדת. קל לזלזל ולחטוא בשמירות, אבל קריטי להישאר דרוכים, כי אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה".

החיילים שלך שואלים אותך על הלחימה? אייל: "הם שואלים הרבה", הוא משתף, "הייתה פעם אחת שישבנו והם שאלו אותי איך ממשיכים להילחם אחרי שחבר נפצע, וניהלנו על זה שיחה. אפשר לראות את הסוויץ׳ שזה עושה להם, ואיך הם נהיים רציניים יותר אחרי שהם שומעים על מה שעברנו".

טל: "הם שואלים הרבה על הדברים שאנחנו מעבירים להם, אם זה באמת חשוב בזמן אמת", הוא מספר, "ואנחנו מקפידים להדגיש להם על כל דבר למה זה חשוב ברגע האמת".

כרמל: "אפשר לראות שהחיילים כבר רוצים להגיע לרגעי האמת, כי הם כל הזמן מתייעצים על מה שקורה בשטח", הוא ממשיך את דברי חבריו, "יש להם מוטיבציה גבוהה".

אתם חושבים שהלחימה השפיעה על צורת הפיקוד שלכם? אייל: "העובדה שנלחמתי עשתה שינוי מהותי באיך שאני מפקד", הוא מסביר, "פתאום באמת הבנתי שזה החיים שלנו, ואני לוקח כל דבר הרבה יותר ברצינות, כי אין זמן להתעסק בשטויות".

כרמל: "אני חושב שהלחימה עשתה אותי מפקד טוב יותר", הוא מודה, "הפכתי לאדם בוגר וערכי יותר, ולמדתי גם איך להתמודד בסיטואציות חברתיות לא פשוטות ולפתור הרבה בעיות כקבוצה בלי לאבד עשתונות".

ובסופו של דבר, למ"כים יש מה למסור ללוחמים לעתיד: "חשוב שיזכרו תמיד מה ה"למה" שלהם. אני חושב שהחטיבה הזאת זה המקום הכי טוב שהם יכלו להגיע אליו".