צפו בלוחמי פלחה"ן צנחנים בפעולה

לוחמי פלוגת החבלה וההנדסה של חטיבת הצנחנים קיימו אימון מיוחד: הם תמרנו בחשכה מוחלטת, דימו השתלטות תחת אש חיה על יעדי אויב וגם עשו את הדבר שלמדו הכי טוב במהלך ההכשרה הארוכה - פיצוץ והריסת מבנים עוינים. צפו

02.11.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

 

סיכול מטענים בסמטאות צרות ופריצת נקודות חשאיות בדממה ובחשכת הלילה: אלו רק חלק מהאירועים איתם מתמודדים הלוחמים באיו"ש.

כדי להתגבר על אתגרים כאלו, בגדודי הסיור של החטיבות השונות קיימת פלוגה מיוחדת, פלוגת החבלה וההנדסה (פלחה"ן), שתפקידה לנטרל את האיומים במהירות האפשרית. שלושה צוותי מסלול של פלחה"ן צנחנים, שתופסת קו בגזרת שכם בימים אלה, נתנו לנו הצצה מיוחדת לעבודה שלהם במסגרת אימון שנועד להכשיר אותם רגע לפני תחילת השירות המבצעי והכניסה הרשמית לפלוגה.

האימון נמשך ארבעה שבועות וכלל לוחמת פרט, אימוני ירי ולחימה בשטח בנוי. גולת הכותרת שלו הייתה בשבוע השלישי, המכונה "שבוע חבלה ייעודי". אז תרגלו החיילים פעילויות חבלה ייחודיות, כמו פיצוץ בניינים, נטרול מטענים, תמרון קרקעי ורכוב בחושך מוחלט, טיהור מנהרות והריסתן וגם תרגילי ירי חי.

"אנחנו מהווים את מקור הידע המרכזי בגזרה, ועלינו מוטלת האחריות לזהות ראשונים את המטענים הללו, לנטרל אותם בדרך הטובה ביותר ולהבטיח את חופש התנועה והתמרון של תושבי איו"ש וכוחות הביטחון", מסביר רס"ן הוד מעודה, מפקד הפלחה"ן.

"העבודה היא לא פשוטה", הוא מבקש להבהיר. "אנחנו צריכים להיכנס פעמים רבות לראש של המחבלים על מנת לבצע את עבודתנו כנדרש ולזהות את מיקום המטענים. בנוסף, פעולות הפריצה שלנו צריכות להתבצע בשקט ובחשאיות. לכן, הלוחמים שלנו הם גם מומחים באמצעי פריצה שקטה והם יודעים להשתמש בידע הרב שצברו בהכשרה על מנת לפרוץ כל דלת או מנעול מבלי להיחשף".